اگر این نشانه‌ها را دارید، دچار هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم هستید

توسطعارفه انصاری

مرداد ۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : مرداد ۲, ۱۴۰۰

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش‌های زیادی در بدن دارد. این ماده معدنی به تنظیم انقباضات عضلانی، حفظ عملکرد سالم عصب‌ها و تنظیم تعادل مایعات کمک می‌کند و کمبود آن مشکلاتی در بدن ایجاد خواهد کرد. با این حال کمتر پیش می‌آید که هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم در اثر رژیم غذایی دارای پتاسیم کم رخ بدهد. در عوض، وقتی بدن شما مایعات زیادی را از دست می‌دهد، هیپوکالمی اتفاق می‌افتد. دلایل شایع شامل این کمبود استفراغ مزمن، اسهال، تعریق زیاد و از دست دادن خون است (منبع معتبر).

در این نوشتار با هیپوکالمی و نشانه های آن آشنا خواهید شد. با خبرنامه همراه باشید!

1- ضعف و خستگی

ضعف و خستگی اغلب اولین نشانه کمبود پتاسیم است. کمبود این ماده معدنی به دلایل مختلفی می‌تواند باعث ضعف و خستگی شود.

اول اینکه، پتاسیم به تنظیم انقباضات عضلانی کمک می‌کند. وقتی سطح پتاسیم خون پایین است، عضلات شما انقباضات ضعیف‌تری ایجاد می‌کنند. کمبود این ماده معدنی همچنین ممکن است بر نحوه استفاده بدن از مواد مغذی تأثیر بگذارد و منجر به خستگی شود.

به عنوان مثال، برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود پتاسیم می‌تواند تولید انسولین را مختل کند و در نتیجه سطح قند خون بالا باشد. احساس خستگی می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

2- گرفتگی عضلات و اسپاسم

گرفتگی عضلات، انقباضات ناگهانی و کنترل نشده عضلات است که وقتی سطح پتاسیم در خون کم باشد ممکن است رخ دهد.

پتاسیم به شروع و توقف انقباضات عضلانی کمک می‌کند. سطح پایین پتاسیم خون می‌تواند بر این تعادل تأثیر بگذارد.

مطلب مرتبط: کمبود تستوسترون در مردان؛ ۹ نشانه کمبود این هورمون مهم را بشناسید

3- مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی دلایل زیادی دارد که یکی از آنها ممکن است کمبود پتاسیم باشد. پتاسیم به انتقال سیگنال‌ها از مغز به عضلات واقع در سیستم گوارش کمک می‌کند. این سیگنال‌ها انقباضاتی را تحریک می‌کنند که به سیستم هضم غذا کمک می‌کند تا غذا هضم کند. وقتی سطح پتاسیم خون پایین است، مغز نمی‌تواند سیگنال‌ها را به همان اندازه موثر ارسال کند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده‌اند که کمبود شدید پتاسیم ممکن است باعث فلج شدن روده شود.

4- تپش قلب

آیا تا به حال متوجه شده اید که قلب شما ناگهان تندتر یا سریع‌تر می‌زند؟

این احساس به عنوان تپش قلب شناخته می‌شود و معمولاً با استرس یا اضطراب در ارتباط است. و می‌تواند با هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم مرتبط باشد.

این بدان دلیل است که جریان پتاسیم به داخل و خارج سلولهای قلب به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند. سطح پایین پتاسیم خون می‌تواند این جریان را تغییر داده و منجر به تپش قلب شود.

علاوه بر این، تپش قلب ممکن است نشانه آریتمی ‌یا ضربان قلب نامنظم باشد که با کمبود پتاسیم نیز ارتباط دارد. برخلاف تپش قلب، آریتمی ‌با بیماری‌های جدی قلبی مرتبط است.

۵. درد و سفتی عضلات

درد و سفتی عضلات نیز می‌تواند نشانه کمبود شدید پتاسیم باشد. این علائم ممکن است نشان دهنده تجزیه سریع عضلات باشد که به آن رابدومیولیز نیز می‌گویند.

سطح پتاسیم خون به تنظیم جریان خون در عضلات کمک می‌کند. هنگامی‌که سطح آن به شدت پایین است، رگ‌های خونی شما می‌توانند منقبض شده و جریان خون را در عضلات محدود کنند.

مطلب مرتبط: تحلیل عضلات با ۷ نشانه آغاز می شود، آنها را نادیده نگیرید

6- سوزن سوزن شدن و بی حسی

کسانی که کمبود پتاسیم دارند ممکن است مورمور و گزگز و بی حسی داشته باشند.

این حالت به پارستزی معروف است و معمولاً در دست‌ها، بازوها، ساق پاها و پاها اتفاق می‌افتد. پتاسیم برای عملکرد سالم عصب مهم است. سطح پایین پتاسیم در خون می‌تواند سیگنال‌های عصبی را تضعیف کند، و همین ممکن است منجر به گزگز و بی حسی شود.

در حالی که گاهی اوقات این علائم بی خطر است، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی دائمی ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. اگر پارستزی مداوم دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: ۲۰ مهم ترین نشانه های کمبود کلسیم که شگفت زده تان می کند

7- مشکلات تنفس

کمبود شدید پتاسیم می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند به این دلیل که پتاسیم به ارسال سیگنال‌هایی که سبب تحریک انقباض و انبساط ریه‌ها می‌شوند، کمک می‌کند.

وقتی سطح پتاسیم خون به شدت کم شود، ممکن است ریه‌ها به درستی منبسط و منقبض نشوند. این امر منجر به تنگی نفس می‌شود.

همچنین، کم بودن پتاسیم خون می‌تواند نفس تنگی ایجاد کند، به این دلیل که باعث ضربان غیر طبیعی قلب می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ بارزترین نشانه های کمبود آهن و راه های بالا بردن آهن خون

8- تغییرات خلق و خو

کمبود پتاسیم با تغییرات خلقی و خستگی ذهنی نیز ارتباط دارد. سطح پایین پتاسیم خون ممکن است سیگنال‌هایی را که به حفظ عملکرد مطلوب مغز کمک می‌کنند، مختل کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده است که 20٪ بیماران مبتلا به اختلالات روانی کمبود پتاسیم دارند.

البته  شواهد محدودی در زمینه کمبود پتاسیم و خلق و خوی وجود دارد. قبل از هر گونه توصیه لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *