جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

وزارت امور داخله: طالبان بیش از 100 غیرنظامی ‌را در اسپین بولدک قندهار کشتند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کابل: وزارت امور داخله اعلام كرد كه طالبان پس از تصرف منطقه اسپین بولدك در ولایت قندهار، بین 300 تا 400 نفر را از خانه‌های خود بیرون رانده و حدود 100 نفر را به ضرب گلوله كشته‌اند.

میرویس استانکزی سخنگوی وزارت امور داخله روز جمعه اظهار داشت که اجساد غیرنظامیان در میدان اسپین بولدک و ایست‌های بازرسی پیدا شده است. به گفته وی، غیرنظامیان کشته شده از اقشار مختلف جامعه بودند، از جمله ورزشکاران، نویسندگان، بازرگانان، وبلاگ نویسان و مردم عادی.

استانکزی افزود که مردم اسپین بولدک، که در اطراف مرز دیورند زندگی می‌کنند، روشنفکر و میهن پرست هستند و بنابراین می‌توانند اولین هدف نظامی ‌طالبان باشند. سخنگوی وزارت داخله گفت طالبان در عملیاتی “انتقامی” تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشته‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعای دستگیری و کشته شدن غیرنظامیان در این ولسوالی را رد کرد و گفت که “دشمن” علیه این گروه “تبلیغ” می‌کند. اما دیده بان حقوق بشر نیز گفت که نیروهای طالبان که ولسوالی‌هایی را در ولایت قندهار تحت کنترل خود درآورده و صدها تن از باشندگان را به اتهام همکاری با دولت، بازداشت کرد‌ه‌اند. مطابق با دیده بان حقوق بشر، طالبان برخی از بازداشت شدگان، از جمله بستگان مقامات ولایتی و اعضای پلیس و ارتش را کشته‌اند. روزنامه نگاران تلفنی به دیده بان حقوق بشر گفتند که پس از تسلط نیروهای طالبان بر گذرگاه مرزی اسپین بولدک قندهار با پاکستان در 8 جولای 2021 و مرکز ولسوالی اسپین بولدک در 16 جولای، آنها جستجوهایی را برای شناسایی ساکنانی که برای دولت محلی یا نیروهای امنیتی کار کرد‌ه‌اند، انجام دادند. نیروهای طالبان که مناطق اطراف شهر قندهار را کنترل می‌کنند، جستجوهای مشابهی را انجام داده و برخی از ساکنان را بیرون راند‌ه‌اند. رسانه‌های محلی گزارش داد‌ه‌اند که طالبان بیش از 300 نفر را بازداشت و آنها را در مکان‌های نامعلومی محبوس کرد‌ه‌اند.

پاتریشیا گاسمن، مدیر آسیایی در دیده بان حقوق بشر گفت: “نگرانی‌های شدیدی وجود دارد که نیروهای طالبان در قندهار ممکن است دست به جنایات بیشتری برای انتقام از دولت و نیروهای امنیتی بزنند. رهبران طالبان هرگونه سو استفاده را انکار کرد‌ه‌اند، اما شواهد فزاینده بیرون راندن مردم، بازداشت‌های خودسرانه و کشتار در مناطق تحت کنترل آنها باعث افزایش نگرانی بین مردم شده است.” یک فعال محلی گزارش داد، طالبان به اعضای نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان (ANDSF)، از جمله پلیس که اصلی‌ترین نیروی امنیتی در قندهار بود‌ه‌، گفته‌اند که برای دریافت نامه‌هایی که ایمنی آنها را تضمین می‌کند، نزدشان ثبت نام کنند. کسانی که ثبت نام کرد‌ه‌اند لازم است هر ماه یک بار به طالبان گزارش دهند. نیروهای طالبان به خانه‌های برخی از اعضای نیروهای امنیتی که ثبت نام کرد‌ه‌اند رفته و آنها را بازداشت کرده و تعداد نامعلومی ‌را کشته‌اند.

رسانه‌ها گزارش دادند که در 19 جولای، نیروهای طالبان دو پسر یکی از اعضای شورای ولایتی، فیدا محمد را که گفته می‌شود با جنرال عبدالرازق رئیس پلیس فقید قندهار، که طالبان در سال 2018 کشته بودند، رابطه نزدیک داشت، کشتند. مطابق با دیده بان حقوق بشر” قوانین بین المللی بشردوستانه اعدام‌های اجمالی، ناپدید شدن اجباری و سایر بدرفتاری‌ با هر کسی که در بازداشت را به عنوان جنایات جنگی، منع کرده است. توقیف غیرنظامیان غیر قانونی است مگر اینکه به دلایل امنیتی ضروری باشد. حملات تلافی‌جویانه نوعی مجازات جمعی و ممنوع است. ” گاسمن گفت: “سازمان ملل، آمریكا و سایر كشورهای درگیر در گفتگوهای صلح باید فوراً از رهبری طالبان بخواهند كه این كشتارها و سایر سو استفاده‌ها را متوقف کنند.”

این در حالی است که وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) تأیید کرده است که نیروهای آمریکایی طی چند روز گذشته مواضع طالبان را در مناطق مختلف ولایت قندهار در جنوب افغانستان هدف قرار داد‌ه‌اند. سخنگوی پنتاگون جان اف کربی روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که حملات هوایی آمریکا برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان انجام شده است.

کربی توضیح بیشتری ارائه نداد، اما گفت که ایالات متحده همچنین قادر به انجام حملات هوایی در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است. به گفته وی، جنرال فرانک مک کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، مسئولیت و اختیار انجام این حملات را دارد. مک‌کنزی اخیراً فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان را بر عهده گرفت.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که حملات هوایی دو شب پیش انجام شد که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و جنگجویان شد. طالبان حملات هوایی آمریكا را نقض توافق دوحه خوانده و نسبت به عواقب آن هشدار داد‌ه‌اند.

در همین حال، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که در حال بررسی ادعاهای تلفات غیرنظامیان در ولایت قندهار است.

در همین حال، شورشیان طالب یک افسر پلیس را از خانه‌اش در ولسوالی دند ولایت قندهار بیرون کشیده، وی را به ضرب گلوله کشته‌اند. مقتول یک کمدین نیز بود. مطابق با گزارش‌ها این کمدین در بین مردم به “کاشا جوان” معروف بود. وزارت اطلاعات و فرهنگ نام وی را نظر محمد عنوان کرده است.

میرویس استانکزی سخنگوی وزارت امور داخله نیز قتل این کمدین را در روز ترور وی تأیید کرد و گفت که جسد وی با دستان بسته از پشت، در ولسوالی دند پیدا شد. طالبان مسئولیت این قتل‌ها را به عهده گرفته است. تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از کشته شدن این پلیس و کمدین ابراز خشم کرد‌ه‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان