جنرال میلی: طالبان حرکت استراتژیک دارند، اما نیروهای امنیتی افغانستان قدرت خود را تقویت می‌کنند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۳۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: جنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش در یک کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون همراه وزیر دفاع لوید جی آستن گفت که طالبان مناطق قابل توجهی از قلمرو را تصرف کرده‌اند و “به نظر می‌رسد حرکت استراتژیک دارند، اما نیروهای امنیتی افغانستان در حال تقویت نیروهای خود برای محافظت از مراکز جمعیتی هستند

میلی گفت: “آینده افغانستان کاملاً در دست مردم افغانستان است. و در افغانستان نتایج متفاوتی ممکن است رخ دهد. نتیجه منفی – تسخیر افغانستان توسط طالبان – یک نتیجه مسلم و قطعی نیست.” وی گفت که ایالات متحده به نظارت بر اوضاع در آنجا ادامه می‌دهد و در صورت لزوم اصلاحاتی را در زمینه پشتیبانی ایجاد می‌کند.

میلی تحلیلی سریع از وضعیت افغانستان ارائه داد. وی گفت: “روایت روشنی در مورد پیروزی طالبان به گوش می‌رسد – آنها در حال تبلیغ یک” پیروزی اجتناب ناپذیر “هستند. “از امروز، 212 یا 213 مرکز ولسوالی در کنترل طالبان است – این رقم حدودا نیمی ‌از 419 مرکز است. شما 34 مرکز ولایت در افغانستان دارید. هیچ یک از آنها توسط طالبان تصرف نشده است، هرچند که آنها در حومه حدود نیمی ‌از این مراکز فشار وارد می‌کنند. “

جنرال میلی گفت که مراکز ولایات بیشترین جمعیت را دارند و طالبان در تلاشند مراکز عمده جمعیتی از جمله کابل را منزوی کنند. “نیروهای امنیتی افغانستان در حال تقویت نیروها در مراکز ولایات و کابل هستند. باید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. فکر نمی‌کنم که فعلا بازی آخر نوشته شده باشد.”

در همین حال، لوید جی آستن، وزیر دفاع آمریکا، از حرفه‌ای بودن نیروهای ایالات متحده در ادامه روند خروج از این کشور تمجید کرد. آستن گفت: “ما هنوز در مسیر خروج هستیم تا این فرایند را در پایان ماه آگست خاتمه بدهیم.”

وی گفت: ارتش آمریکا وظایفی برای انجام دارد که شامل محافظت از حضور دیپلماتیک آمریکا در افغانستان، تأمین بودجه نیروهای افغان، مشاوره به وزارتخانه‌های افغانستان و جلوگیری از ظهور مجدد تهدید تروریستی فراملی از این کشور است. آستن به این چهار وظیفه یک مورد دیگر نیز اضافه کرد: “همکاری نزدیک و فوری در حمایت از وزارت امور خارجه برای جابجایی افغان‌های شجاع و خانواده‌های آنها که در طول ماموریت طولانی ما خدمات استثنایی را ارائه داده‌اند. آنها دوستان ایالات متحده هستند که کارهای شایان تحسین و شجاعانه انجام داده‌اند و ما تعهدات خود را در قبال آنها و خانواده‌های‌شان بسیار جدی می‌گیریم.”

در همین حال، برایان مک‌کئون، معاون مدیریت و منابعِ وزیر امور خارجه، در مورد عملیات پناه به متحدان، تلاشی که رئیس جمهور بایدن در اوایل ماه جاری برای حمایت از پروازهای انتقال اتباع واجد شرایط افغانستان و خانواده‌های آنها که از ایالات متحده در افغانستان حمایت کرده‌اند، گفت که ایالات متحده این افراد و خانواده‌های آنها را که در افغانستان احساس خطر می‌کنند به طور موقت منتقل می‌کند تا آنها بتوانند مراحل ویزای مهاجرت ویژه خود را در خارج از افغانستان طی کنند.

همچنین، وزیر بلینکن از سفیر تریسی یاکوبسون خواست که کارگروه هماهنگی افغانستان را که به تازگی ایجاد شده است، هدایت کند. این گروه اقدامات دولت ایالات متحده را برای آوردن متقاضیان واجد شرایط SIV به این کشور هماهنگ می‌کند.

یاکوبسون گفت، “اولویت اول ما این است که حدود 750 متقاضی افغان SIV و خانواده‌های نزدیک آنها را که اکثر مراحل ویزای‌شان از جمله بررسی کامل سابقه امنیتی انجام شده، به ایالات متحده منتقل کنیم. ما در تلاش هستیم تا آنها را از هفته آینده به ایالات متحده بیاوریم. آنها در فورت لی، ویرجینیا مستقر می‌شوند، و هنگامی ‌که فورت لی را ترک می‌کنند، به 70،000 افغان که SIV دریافت کرده‌اند و زندگی جدیدی را از سال 2008 در ایالات متحده آغاز کرده‌اند، می‌پیوندند. “

همچنین، 30 سازمان مردم نهاد در روز چهارشنبه خواستار توقف اخراج پناهجویان افغان از کشورهای اتحادیه اروپا در میان وخیم شدن اوضاع امنیتی در این کشور شدند.

سازمان‌های مردم نهاد، سازمان‌های پناهندگان و اعضای دیاسپورای افغانستان همچنین خواستار آن هستند که کشورهای اتحادیه اروپا تمام تصمیمات منفی نهایی را برای پناهجویان افغان که هنوز در کشورهای اروپایی حضور دارند، مجددا بررسی کنند. دولت افغانستان از کشورهای میزبان، از جمله سوئدن، ناروی، فنلاند، فرانسه، دانمارک، انگلستان، سوئیس و هلند خواست تا حداقل از 8 جولای تا اکتبر اخراج را متوقف کند.

در همین حال، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، یو شیائو یونگ به عنوان نماینده ویژه جدید امور افغانستان منصوب شده است. ژائو در یک نشست خبری گفت که یو یک دیپلمات باسابقه است که به عنوان سفیر چین در قطر، اردن و ایرلند خدمت کرده است. ژائو گفت که مسئله افغانستان اکنون مورد توجه جامعه جهانی است و چین همیشه به طور فعال در روند صلح و سازش در افغانستان مشارکت داشته است.

همچنین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره موضوعات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) و همچنین اوضاع افغانستان با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزف بورل گفتگو کرد. ظریف روز چهارشنبه در یک گفتگوی تلفنی، در مورد توافق هسته‌ای ایران و آخرین تحولات در افغانستان با بورل تبادل نظر کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *