غنی در بازدید از قول اردوی فرماندهی عملیات ویژه، وعده ارائه پشتیبانی لازم را داد

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۳۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

کابل: رئیس جمهور اشرف غنی، هنگام بازدید از قول اردوی فرماندهی عملیات ویژه، گفت که هرگونه پشتیبانی لازم صورت خواهد گرفت و منبع اراده ما حمایت از افغانستان، آزادی، برابری و دستاوردهای 20 سال گذشته است.

با این حال وی افزود که دشمن نیات پلید دارد. رئیس جمهور گفت که موقعیت استراتژیک از آن ماست و به همین دلیل دشمنان توطئه می‌کنند و می‌خواهند از طریق جنگ انتقام بگیرند.

رئیس جمهور غنی، روز سه شنبه از طریق یک کنفرانس ویدئویی با والیان، نیروها و روسای پولیس و مقامات بخش امنیتی و دفاعی صحبت کرد و عید قربان را به آنها تبریک گفت. غنی پس از گوش دادن به سخنان آنها، در مورد حفظ امنیت مردم و مهار تحرکات دشمن، دستورالعمل‌های لازم را به آنها داد.

غنی همچنین از فرا رسیدن “روزهای سخت” خبر داد. وی روز سه شنبه در بیانیه عید خود گفت: “طالبان قصد و نیتِ صلح ندارند.” به گفته رئیس جمهور، دلیل اعزام هیئت توسط دولت به دوحه تکمیل استدلال بود؛ چرا که او معتقد است دولت قصد صلح دارد و برای آن فداکاری کرده است، در حالی که طالبان به این کار تن نمی‌دهند. رئیس جمهور افزود هرچند پاکستان طالبان را روی کاغذ “وحشی” می‌خواند و قادر به آوردن این گروه به میز مذاکره نیست، اما از دولت می‌خواهد تا میدان جنگ را تغییر دهد تا موضع این گروه را تغییر دهد.

وی گفت که پاکستانی‌ها طالبان را تهدیدی برای خود می‌دانند و هیچ سیاستمدار یا حزب بزرگی در این کشور نمی‌خواهد رژیم طالبانی در کشور خود ایجاد کند. به گفته رئیس جمهور، یک طرح فوری و عملی برای مدت سه تا شش ماه در دست اجراست و طولی نمی‌کشد که وضعیت فعلی تغییر می‌کند. غنی این تغییر را منوط به داشتن موضع قوی و برنامه صحیح خواند که مستلزم هماهنگی بین مردم و دولت است.

وی افزود: “ما به جهان گفتیم که آزادی 5000 زندانی اشتباه بزرگی بود.” در آن زمان، ما به جهان، سیاستمداران و کارشناسان گفتیم که این کار پیامدهای ناگواری دارد. وی گفت: در آن زمان خارجی‌ها و برخی از افغان‌ها مشکوک بودند که دولت قصد صلح ندارد و دولت 5000 زندانی را فقط برای شروع مذاکرات آزاد کرده است، بدون اینکه به هیچ راهکار یا راه حل مشخصی دست پیدا کرده باشد. رئیس جمهور گفت که علی رغم این اقدام، طالبان هنوز آماده “گفتگوهای جدی و هدفمند” نیستند. محمد اشرف غنی گفت: ” متاسفانه طی دو سال گذشته، این جمهوری از همه طرف ویران شده است.”

وی از طالبان به دلیل تخریب زیرساخت‌ها انتقاد کرد. به گفته رئیس جمهور، طالبان 150 مسجد و 260 ساختمان را تخریب کرده‌اند، بناهایی که به گفته وی “با خون مردم ساخته شده‌اند”. رئیس جمهور خطاب به طالبان گفت که چگونه روابط این گروه با جیش محمد، لشکر طیبه و القاعده ایجاد شده و تعهدات مخفی آنها چیست. به گفته رئیس جمهور، طالبان پیش از این ادعا کرده بودند که دولت روابط بین المللی دارد، اما اکنون با خروج نیروهای خارجی روابط بین المللی تغییر کرده است. به گفته آقای غنی، اگر طالبان افغان هستند، باید داخل افغانستان جمع شوند، در غیر این صورت دولت به آن گروه حق نمی‌دهد که کشور را به میدان نبرد تروریست‌ها تبدیل کرده و جان شهروندان را بگیرند.

غنی گفت که هر عضوی از جامعه باید از وطن، سرمایه، دارایی و آینده خود دفاع کند؛ روزهای سختی فرا رسیده است، اما نیازی به گفتگو در مورد عملکرد مردم نیست. زیرا، به گفته وی، تاریخ ثابت کرده است که گذشته را نمی‌توان تغییر داد، اما آینده افراد به اقدامات امروز آنها بستگی دارد. وی همچنین افزود از هرگونه مداخله سیاسی در نهادهای امنیتی خودداری خواهد کرد.

 برنامه نماز عید در قصر ریاست جمهوری با اصابت چند موشک به مناطق اطراف محل به آشفتگی کشید. رئیس جمهور همچنین در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: “عید همیشه زمانی برای شادی است، اما هنوز هم می‌بینید که چند موشک شلیک می‌شود، با این تصور که موشک باعث می‌شود نماز را ترک کنیم.” وی حتی تأکید کرد که طالبان مردم را به جای گوسفندان به قربانگاه می‌آورند.

رئیس جمهور غنی در ادامه به نقش نظم و انسجام بین مردم و دولت در جنگ کنونی اشاره کرد. وی گفت حتی یک ایست بازرسی هم در مناطقی از خوست که 1700 طالب در آن حضور داشتند و طرف دیگر وزیرستان بود، سقوط نکرده است. وی گفت، مسئله اصلی در شرایط فعلی ظرفیت نیست، بلکه مدیریت است.

وی گفت: دلیل نشست‌های اخیر تعیین اولویت‌ها بود و این کار نیز انجام شده است. با این حال، رئیس جمهور گفت که در چنین شرایطی، هیچ کس نباید امتیاز بخواهد.

در خبرهای دیگر آمده، مقامات افغانستان گفته‌اند که درگیری‌ها و خشونت‌های اخیر باعث افزایش قیمت کالاها در بسیاری از مناطق کشور شده است و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است که اگر خشونت مداوم در کشور ادامه یابد، قیمت کالاها شاهد افزایش بیشتری خواهد بود. در همین حال، خان جان الکوزی، یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق تجارت افغانستان، اظهار داشت که ورود لوازم به برخی از بنادرِ تحت کنترل طالبان نگران کننده است و بسیاری از بازرگانان کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همین حال، صلیب سرخ افغانستان را مرگ‌آورترین کشور برای غیرنظامیان در جهان توصیف کرده، می‌گوید در ماه‌های اخیر خشونت علیه غیرنظامیان در این کشور به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. این کمیته روز چهارشنبه گفت که در شش ماه اول سال جاری 49500 مجروح جنگی را در این کشور مداوا کرده است.

این کمیته در بیانیه‌ای گفت: “روزانه به طور متوسط ​​270 نفر به درمان و مراقبت جدی نیاز دارند.” صلیب سرخ همچنین گفت که 2366 زخمی جنگی فقط در شفاخانه منطقه میرویس در قندهار تحت معالجه قرار گرفته‌اند، رقمی که بیش از دو برابر سال گذشته است. طبق گفته این کمیته، زنان و کودکان تقریبا نیمی ‌از تلفات غیرنظامیان این کشور را تشکیل می‌دهند. مراکز توانبخشی بدنی و کاشت اعضای مصنوعی بدن صلیب سرخ نیز در این مدت 7130 مجروح جدید را معالجه کرده‌اند که بیش از 700 نفر بخشی از اندام خود را در اثر جنگ از دست داده‌اند. صلیب سرخ در افغانستان افزود که تیم‌های آنها از جنوری سال جاری به 80000 نفر در هفت مرکز توان بخشی جسمی ‌در سراسر کشور کمک کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *