اوج گیری خشونت ها و ناامیدی از تلاش های صلح. مذاکرات امنیتی کابل تسریع شده است

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۳۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

کابل: وزارت داخله اعلام داشته که قاری صدام، ولسوالی طالبان در ولسوالی نیجراب کاپیسا، در عملیاتی توسط نیروهای دولتی و خیزش مردمی‌ کشته شده است. بر اساس اعلامیه مطبوعاتی وزارت داخله، عضو کشته شده طالبان همچنین مسئول نظامی این گروه در ولسوالی نیجراب بود.

وزارت داخله افزود که در حین عملیات نظامی حکومت و خزیش مردمی، چند طالب دیگر نیز کشته شدند. طالبان هنوز در این باره توضیحی نداده اند.

همچنین، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، روز چهارشنبه یک سفر رسمی ‌به انگلستان را آغاز کرد. دفتر شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای گفت محب قرار است با رهبران سیاسی و امنیتی انگلیس دیدار کند و در این سفر درباره موضوعات موردنظر دو طرف گفتگو کند.

همچنین قرار است جنرال ولی محمد احمدزی، رئیس ستاد نیروهای مسلح افغانستان، سه شنبه آینده به هند سفر کرده، در مورد برخی از مسائل با مقامات هندی گفتگو کند. سفر سه روزه جنرال احمدزی به هند با هدف گسترش روابط نظامی ‌بین هند و افغانستان انجام خواهد شد. جنرال احمدزی در این دیدار با آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند نیز دیدار خواهد کرد.

در خبرهای دیگر آمده، مقامات محلی در بامیان گفتند که در حمله افراد مسلح به یک خانه مسکونی در ولسوالی حصه اول ولایت یکاولنگ دو نفر کشته شده‌اند. عظیم فرید، ولسوال یکاولنگ، این حادثه را تأیید کرد و گفت که تحقیقات پلیس در این مورد آغاز شده است. به گفته ولسوال یکاولنگ، سالهای گذشته نیز چنین حادثه‌ای در این روستا رخ داده بود. در همین حال، همایون ایلخانی، سخنگوی فرماندهی پولیس بامیان گفت که مهاجمان توسط پلیس مبارزه با جرایم در حصه اول ولسوالی یکاولنگ دستگیر شده‌اند. به گفته آقای ایلخانی، اولین تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که این حادثه به دلیل خشونت علیه یک زن رخ داده است.

در همین حال، وزارت امور خارجه اعلام کرد که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه با راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در کابل، توافقنامه‌ای را برای انتقال زمین و املاک در قسمت جنوبی سفارت امضا کرده است. به گفته وزارت امور خارجه، اتمر در دیدار با ویلسون در مورد تقویت روابط دو جانبه و آخرین تحولات در روند صلح گفتگو کرد. اتمر از کمک‌های ایالات متحده به افغانستان، به ویژه اهدا 3.3 میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون، تشکر کرد. طی این دیدار، ویلسون نسبت به ادامه کمک‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی‌ و امنیتی ایالات متحده و همچنین حمایت این کشور از روند صلح و حل سیاسی مسئله افغانستان اطمینان داد.

همچنین، عبدالحفیظ منصور، یکی از اعضای تیم مذاکره کننده دولت، گفت که طالبان خشم ترکیه، ایران و قطر را برانگیخته است. وی گفت: “ما متقاعد شده‌ایم که طالبان اهل صلح و تفاهم نیستند، اما جلسات اخیر برای کشورهای مختلف این مسئله را روشن ساخته است که آنها هنوز طالبان را نشناخته‌اند.” به گفته منصور، جلسه دو روزه در دوحه عاری از نتیجه به پایان رسید و اکنون مقامات قطر به دنبال بازنگری در سیاست خود در قبال طالبان هستند. منصور توضیح داد که ترکیه در ابتدا تصور می‌کرد می‌تواند میزبان خوبی برای مذاکرات صلح افغانستان باشد، اما طالبان با عدم حضور در اجلاس استانبول نقشه ترکیه را خنثی کردند و در نتیجه چهره دیگری به این کشور نشان دادند.

عبدالحفیظ منصور ادامه داد: “ایران معتقد بود که می‌تواند نقشی سازنده در تأمین صلح در افغانستان داشته باشد. این کشور سال‌ها به تماس و همکاری‌اش با طالبان اعتماد کرده بود؛ مقامات ارشد ایران در ستایش از طالبان افراط کردند اما سر میز مذاکره، طالبان به هیچ یک از پیشنهادهای ایران گوش ندادند و سرانجام ایران در این معامله دست خالی ماند. این عضو تیم مذاکره کننده دولت گفت که در آخرین مورد، خوش بینی قطر در این زمینه نیز به ناامیدی تبدیل شد. به گفته وی، قطر بیشترین امیدواری را داشت که بتواند طالبان را برای پایان دادن به جنگ و ایجاد یک دولت مشارکتی متقاعد کند، اما جلسه دو روزه دوحه با شکست روبرو شد و مقامات قطر اکنون به دنبال تجدید نظر در رابطه با سیاست‌های خود هستند. عبدالحفیظ منصور افزود که سه کشور ترکیه، ایران و قطر از طالبان “خشمگین” هستند.

جلسه هیئت جمهوری اسلامی ‌افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله و هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در دوحه برگزار شد. اگرچه این جلسه بیانیه مشترکی بیرون داد، اما نتیجه‌ای نداشت.

ازسویی، با افزایش خشونت از سوی طالبان، محمد معصوم استانکزی، رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ‌افغانستان، گفت که “جامعه بین المللی بخشی از بحران فعلی” در کشور است و نباید فقط نظارت‌گر باشد.

به گفته وی، مردم افغانستان هر روز “قربانیان فتنه خارجی” هستند. رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ‌افغانستان همچنین خودداری طالبان از مذاکره با حکومت افغانستان را یک فتنه جدید خواند و افزود: امتناع این گروه از صلح به بهانه‌های مختلف باعث طولانی شدن فاجعه در افغانستان خواهد شد. وی تأکید کرد که پذیرش آتش بس و توقف “کشتار افغان‌ها” تنها راه اعتماد سازی در مذاکرات صلح و سپس پیشبرد آن است. طالبان اخیراً حملات خود را در مناطقی از کشور افزایش داده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *