جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

گفتگوهای دوحه عاری از نتیجه؛ هیئت‌های حکومت افغانستان و طالبان مجددا دیدار خواهند کرد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کابل: هیئت‌های حکومت افغانستان و طالبان روز یکشنبه در یک بیانیه مشترک گفتند که دوباره دیدار خواهند داشت و قصد دارند پس از دو روز گفتگوی بی نتیجه در دوحه، مذاکرات صلح را تسریع کنند.

مذاکره کنندگان که از روز شنبه در دوحه بوده‌اند، گفتند “دو طرف متعهد شدند که مذاکرات را در سطح بالا تا رسیدن به توافق ادامه دهند.” ماه‌هاست که دو طرف به طور متناوب در پایتخت قطر دیدار می‌‌کنند، اما موفقیت چندانی کسب نکرده‌اند. به نظر می‌‌رسد که گفتگوها جدیت خود را از دست داده است زیرا جنگجویان طالب در میدان جنگ به دستاوردهای ‌‌دست یافته‌اند.

در حالی که آمریکا در آستانه تکمیل خروج نیروهایش قرار دارد، نمایندگان ارشد حکومت افغانستان، از جمله عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دو روز مذاکرات فشرده‌ای انجام دادند. پیش از روز دوم گفتگوها، هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان گفته بود “با وجود پیروزی‌های سریع این گروه،” امارت اسلامی ‌‌به شدت از حل و فصل سیاسی طرفداری می‌‌کند.”

اما تسهیل کننده قطری مذاکرات در پایان دو روز گفت که طرفین صرفا توافق کرده‌اند که “برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان” تلاش کنند، نتیجه‌ای بسیار سطحی‌تر از آتش بس‌های توافق شده قبلی. مطلق القحطانی، نماینده مبارزه با تروریسم قطر، که بر مذاکرات دوحه نظارت می‌‌کند، گفت: “دو طرف توافق کردند که مذاکرات را در سطح بالا تا رسیدن به توافق ادامه دهند. برای این منظور، آنها هفته آینده دوباره دیدار خواهند کرد.”

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت: “ما در مورد موضوعات اصلی مربوط به دو طرف تبادل نظر کردیم و نظرات، تفسیرها و راهکارهای دو طرف را برای پایان دادن به درگیری از طریق یک توافق سیاسی جامع شنیدیم.”

وی افزود: “در بیانیه مشترک منتشر شده در پایان گفتگوها، ما توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم و به دنبال حل و فصل سیاسی بحران فعلی، جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، تسهیل کمک های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا باشیم.”

“در طول مذاکرات ما بر تعهد جمهوری بر صلح عادلانه و پایدار، پایان دادن به خشونت و حل بحران فعلی از طریق یک توافق سیاسی تاکید کردیم. ما از همه شرکای خود، به ویژه کشور قطر برای میزبانی و پشتیبانی از مذاکرات صلح تشکر می کنیم.”

در همین حال، مدیرکل بخش امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به آخرین تحولات در افغانستان گفت که ایران به دنبال افغانستانی امن و صلح آمیز است. رسول موسوی در آخر روز یکشنبه در توئیتی نوشت که غیرممکن است که نگران آینده شیعیان در افغانستان نبوده باشیم.

او افزود: “نگرانی به این دلیل نیست که ایران دیدگاه ویژه‌ای نسبت به شیعه افغانستان دارد، بلکه به این دلیل است که ایران به دنبال افغانستان امن، با ثبات و صلح آمیز است و این تنها با تضمین موقعیت و حقوق همه اقوام و مذاهب در قانون اساسی امکان پذیر است.” لازم به ذکر است که ایران اخیرا مذاکرات بین دو طرف درگیر را تسهیل کرده و قصد دارد به زودی جلسه دوم را نیز برگزار کند.

در این میان، سفارت‌های استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، هیئت اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریا، هلند، دفتر نماینده ارشد غیرنظامی ‌‌ناتو، اسپانیا، سویدن، انگلستان و ایالات متحده خواستار پایان فوری حمله نظامی‌‌ مداوم طالبان شده‌اند.

در یک بیانیه مشترک، سفارت‌ها گفته‌اند که: “ما ادامه قتل‌های هدفمند را که در حال وقوع است، تخریب زیرساخت‌های حیاتی و تهدیدهای دیگر دستاوردهای حیاتی طی 20 سال گذشته را محکوم می‌‌کنیم. ما به مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان ملحق می‌‌شویم و از طالبان و همه طرف‌ها می‌‌خواهیم فورا به خشونت پایان دهند، با آتش بس دائمی ‌‌و همه جانبه موافقت کنند و برای پایان دادن به رنج مردم افغانستان به طور کامل در مذاکرات صلح شرکت کنند. در این عید قربان، طالبان باید برای همیشه اسلحه خود را زمین بگذارند و تعهد خود را به روند صلح به جهانیان نشان دهند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان