غنی در اجلاس اتصال آسیای میانه و آسیای جنوبی در تاشکند شرکت می‌کند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

کابل: این کنفرانس بین المللی با عنوان، اجلاس اتصال آسیای مرکزی و جنوبی برای تاریخ 15 تا 16 جولای در تاشکند، پایتخت ازبکستان برنامه ریزی شده است. لطیف محمود، معاون سخنگوی کاخ ریاست جمهوری، روز چهارشنبه اظهار داشت که اشرف غنی رئیس جمهور نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

به گفته محمود، اجلاس بین المللی تاشکند با حضور نمایندگان 40 کشور از جمله وزرای خارجه 20 کشور برگزار می‌شود. محمود گفت: مسائل آسیای میانه و آسیای جنوبی در اجلاس تاشکند مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته وی، آسیای مرکزی از نظر منابع غنی است و آسیای جنوبی تقاضای زیادی برای دسترسی به این منابع دارد و افغانستان نقطه اتصال این مناطق است.

لطیف محمود افزود که افغانستان با استفاده از دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی تلاش دارد نقطه اتصال آسیا باشد و نقشی تعیین کننده در این زمینه داشته باشد.

اجلاس بین المللی تاشکند در سه زمینه امنیتی، ترانزیتی و تعاملات اقتصادی و فرهنگی برگزار می‌شود. رئیس جمهور غنی یکی از سخنرانان این نشست است. وی در مورد نقش افغانستان در ارتباطات منطقه‌ای، چالش‌های امنیتی، توسعه تجارت و فرصت‌ها و چالش‌ها صحبت خواهد کرد.

در سایر خبرهای آمده است که عظیم ابراهیم وزیر ترانسپورت تاجیکستان در 14 جولای در دوشنبه به خبرنگاران گفت که اوضاع سیاسی ناپایدار در افغانستان به مانعی بر سر راه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای تاجیکستان بدل نشده است. “به عنوان مثال، 123 تریلی از برخی گذرگاه‌های افغانستان در تاریخ ۱۳ جولای عبور کردند. 51 مورد از آنها وارد خاک تاجیکستان و 72 تریلی وارد خاک افغانستان شدند. “

رئیس جمهور غنی همچنین قرار است در حاشیه نشست بین المللی تاشکند با رئیس جمهور ازبکستان و نخست وزیر پاکستان دیدار کند.

در همین حال، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، با نگاهی به خشونت فزاینده، در مصاحبه با یکی از شبکه‌های آلمانی که روز چهارشنبه منتشر شد، از  خروج نیروها از افغانستان انتقاد کرد و گفت که او بیم آن دارد که زنان و دختران افغانستان متحمل “صدمات وصف ناپذیری” شوند.

بوش در مصاحبه ای با دویچه وله در پاسخ به این سوال که آیا خروج از افغانستان اشتباه است، گفت: ” من فکر می‌کنم، بله، زیرا از نظر من عواقب آن به طرز باورنکردنی بد خواهد بود.”

بوش گفت: “من ناراحتم. من و لورا (بوش) وقت زیادی را با زنان افغان گذرانده‌ایم و آنها ترسیده‌اند. و من در مورد همه مترجمان و افرادی که نه تنها به نیروهای آمریکایی بلکه به نیروهای ناتو کمک کردند نیز فکر می‌کنم، اینطور به نظر می رسد که آنها فقط برای قتل عام توسط این افراد وحشی جا می‌مانند. و این قلبم را می‌شکند. “

در همین حال، رئیس شورای عالی مصالحه ملی (HCNR) داکتر عبدالله عبدالله هشدار داد که ادامه جنگ به معنای پیروزی نیست، بلکه ادامه رنج مردم افغانستان است. عبدالله روز چهارشنبه در سخنرانی در کنفرانس صلح ملی گفت که طالبان هنوز برای بحث در مورد موضوعات اصلی حاضر نیستند. با این حال، ما تحت هیچ شرایطی مذاکرات را متنفی نمی‌کنیم و  قطعا در برابر جنگ تحمیلی ایستادگی می‌کنیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *