صادرات افغانستان به چین 64٪ افزایش داشته است

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز چهارشنبه از افزایش صادرات افغانستان به چین خبر داده، گفته است که در سه ماهه اول سال مالی 1400 خورشیدی، صادرات افغانستان به چین در مقایسه با مدت مشابه سال 1399 به میزان 64 درصد افزایش یافته است.

به گفته این وزارت، افغانستان امسال 24.93 میلیون دالر میوه تازه و خشک، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زعفران، گیاهان دارویی، صنایع دستی و موارد دیگر به ارزش 24.93 میلیون دالر صادر کرده است. سال گذشته این رقم 8.98 میلیون دالر بود.

چین و افغانستان از طریق بندرگاه حیرتان از طریق زمینی، بندر گوادر در پاکستان از طریق دریا و دهلیزهای هوایی تجارت می کنند و چین پس از ایران و پاکستان سومین شریک تجاری افغانستان است. وسایل الکترونیک، پوشاک، کفش و مواد اولیه برخی از کالاهایی است که از چین به افغانستان صادر می شود.

در ماه می سال جاری، وزارت فواید عامه افغانستان اعلام کرد که ساخت جاده 50 کیلومتری بین افغانستان و چین در بدخشان در حال انجام است. این جاده از منطقه کنبد خرد در پامیر بدخشان آغاز می شود و تا انتهای ولسوالی واخان بدخشان که تقریباً به مرز چین می‌رسد امتداد دارد.

به گفته وزارت فواید عامه افغانستان، طبق برنامه حکومت افغانستان، این جاده بخشی از دالان واخان را تشکیل می‌دهد و به عنوان گامی در جهت اتصال مناطق افغانستان ساخته می‌شود. هزینه ساخت این جاده بیش از 369 میلیون افغانی (حدود 5 میلیون دالر) تخمین زده شده است که با 22 شورای محلی قرارداد بسته شده و توسط دولت افغانستان پرداخت خواهد شد.

در همین حال، اداره هوانوردی ملکی افغانستان (CAA) اعلام کرد که پس از تلاش‌های این ارگان و سفارت افغانستان در امارات متحده عربی، پروازهای ترانزیتی از طریق امارات متحده عربی از سر گرفته شده است، بنابراین هموطنان می‌توانند از کابل به امارات متحده عربی و بعد به سومین مقصد خود سفر کنند.

در حال حاضر فقط پروازها از کابل به امارات متحده عربی برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ متوقف شده است. لازم به ذکر است که پروازهای مستقیم از کابل به امارات با کاهش شیوع ویروس در افغانستان در آینده نزدیک از سر گرفته می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *