اتمر در دیدار با جیشانکار درباره صلح و امنیت منطقه گفتگو کرد

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

کابل: محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، در حاشیه چهارمین نشست گروه تماس افغانستان در چارچوب سازمان همکاری شانگهای با وزیر امور خارجه هند، اس. جیشانکار، برای گفتگو در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی، روند صلح و همکاری هند با افغانستان در زمینه‌های مختلف، از جمله مبارزه مشترک با تروریسم و ​​ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه دیدار کرد.

اتمر در مورد اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان، نتیجه سفر رئیس جمهور افغانستان به واشنگتن دی‌سی و ادامه حمایت و همکاری ایالات متحده با افغانستان توضیحاتی ارائه داد. وی با اشاره به تشدید حملات طالبان در تبانی با جنگجویان خارجی و شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین المللی علیه غیرنظامیان و نیروهای دفاعی افغانستان، گفت که غلبه بر این تهدید مشترک برای امنیت منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است.

محمد حنیف اتمر بر نقش سازنده هند در تقویت اجماع منطقه‌ای در مورد روند صلح افغانستان و حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته تأکید کرد. جیشانکار با ابراز نگرانی از تشدید خشونت و تأکید بر لزوم پایان دادن به خونریزی در افغانستان، بر ادامه همکاری هند برای دستیابی به یک توافق سیاسی در افغانستان تاکید کرد.

از سویی، طبق گزارش‌های ان دی تی وی، فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند، گفت که اگر گفتگوها با طالبان در میان خروج نیروهای آمریکایی شکست بخورد، ممکن است حکومت افغانستان برای آموزش و پشتیبانی فنی به دنبال کمک نظامی هند باشد. وی گفت: “اگر ما به مرحله‌ای از روند صلح با طالبان نرسیم، شاید زمانی فرا برسد که خواهان کمک نظامی هند در سال‌های آینده باشیم.” با این حال، وی تصریح کرد، “ما به دنبال کمک هند در زمینه اعزام نیرو به افغانستان نیستیم. در این مرحله آنها برای حضور در جنگ افغانستان مورد نیاز نخواهند بود. “

در همین حال، اتمر همچنین در حاشیه چهارمین نشست سازمان همکاری افغانستان و شانگهای در دوشنبه، تاجیکستان، با عبدالعزیز کامیلوف، وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار کرد. هر دو طرف در مورد آجندا، سطح مشارکت و آماده سازی برنامه “آسیای مرکزی و آسیای جنوبی: ارتباط منطقه‌ای، چالش‌ها و فرصت‌ها” که قرار است از 15 تا 16 جولای در تاشکند، ازبکستان برگزار شود، گفتگو کردند و ایجاد چهارچوب همکاری چهار جانبه بین افغانستان، ازبکستان، پاکستان و ایالات متحده را برای گسترش روابط اقتصادی بین آسیای میانه و آسیای جنوبی موردبحث و گفتگو قرار دادند. علاوه بر این، هر دو طرف بر لزوم رسیدگی به چالش‌های روند صلح و گسترش همکاری‌های عملی در سه زمینه صلح، امنیت و همکاری اقتصادی، از جمله اجرای پروژه راه آهن ازبکستان – افغانستان – پاکستان، تأکید کردند.

اتمر همچنین در شهر دوشنبه با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و در مورد تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای موفقیت در روند صلح افغانستان، همکاری عملی پاکستان با افغانستان در مبارزه مشترک با تروریسم و ​​اطمینان از صلح و ثبات پایدار در کشور و منطقه گفتگو کرد.

از سویی، انگلیس نیز گفته است که در صورت ورود طالبان به دولت افغانستان، با آنها همکاری خواهد کرد. والاس وزیر دفاع انگلیسی در مصاحبه‌ای با دیلی تلگراف گفت: “دولت روز هر چه باشد، به شرط رعایت برخی از هنجارهای بین المللی، دولت انگلیس با آن تعامل خواهد داشت.”

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه از طالبان خواست که با تمام نیروهای تروریستی قطع ارتباط کامل داشته و به جریان اصلی سیاست افغانستان بازگردند. وی گفت، طالبان به عنوان یک نیروی نظامی بزرگ در افغانستان باید اثراتی را که برای ملت متحمل شده است درک کنند. وانگ افزود که دولت افغانستان در سال‌های گذشته برای حفاظت از وحدت کشور، حفظ ثبات اجتماعی و بهبود معیشت مردم کارهای زیادی انجام داده است.

از سویی فرانسه، به دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی روز سه شنبه از همه شهروندان خود در افغانستان خواست تا کشور را ترک کنند زیرا طالبان با حمله شدید در میان خروج نیروهای خارجی، این کشور را تحت فشار قرار می دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *