جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

شهر قلعه نو از شورشیان طالب پاکسازی شد؛ مذاکرات جدی صلح به زودی آغاز می شود

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کابل: معاون سخنگوی وزارت دفاع فواد امان اظهار داشت که نیروهای امنیتی شهر قلعه نو، ولایت بادغیس را از شورشیان که متحمل تلفات سنگینی شده‌اند، پاکسازی کرده است. امان افزود که عملیات پاکسازی در سایر قسمت‌ها ادامه دارد.

با این حال، فاطمه رحیمی، عضو شورای ولایتی غزنی گفته است که ولسوالی مالستان بعد از ظهر دوشنبه و در حالی که پس از سه روز درگیری نیروهای امنیتی این ولسوالی را ترک کردند، به دست طالبان سقوط کرد. رحیمی افزود که طالبان از طریق ولایت همجوار ارزگان وارد این ولسوالی شدند. در حال حاضر، طبق گزارش‌های به دست آمده، دولت فقط ولسوالی جاغوری و ناور را از 18 ولسوالی ولایت غزنی تحت کنترل دارد.

شهر غزنی از چند روز گذشته به این سو تحت حملات شدید طالبان قرار دارد. نبردها در شهر غزنی وارد مناطق مسکونی شده و قسمت‌هایی از آن به دست طالبان افتاده است. در جریان درگیری‌ها تلفات غیرنظامیان نیز گزارش شده است.

در همین حال، صدها زن در جوزجان صبح روز سه شنبه حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کردند. دفتر والی‌این ولایت اظهار داشت که این زنان تأکید داشته اند دیگر به گذشته تاریک باز نخواهند گشت و اگر صلح حاصل نشود، آنها همراه نیروهای امنیتی آماده دفاع از کشور هستند.

این در حالی است که رئیس جمهور اشرف غنی طی یک جلسه امنیتی در دفتر والی بلخ دستورالعمل‌های لازم را برای بهبود وضعیت امنیتی بلخ و ولایات همسایه صادر کرد.

غنی افزود که تعهدات بین المللی برای تأمین مالی و تجهیز نیروهای امنیتی وجود دارد و مقامات محلی از پشتیبانی کامل حکومت برخوردار هستند. مقامات امنیتی اطمینان دادند که با حمایت مردم آمادگی لازم برای هرگونه فداکاری و خنثی کردن توطئه‌های دشمن را دارند.

همچنین، رئیس جمهور پیشین حامد کرزی گفت که حکومت و طالبان باید صلح کرده و جنگ را خاتمه دهند. وی به طالبان گفت که با تصرف ولسوالی‌ها به جایی نخواهند رسید. رئیس جمهور پیشین روز سه شنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی، از حکومت افغانستان و طالبان خواست که با متوقف کردن جنگ روند صلح را تسریع کرده و برای رسیدن به توافق عجله کنند.

کرزی به خبرنگاران گفت که مذاکرات جدی صلح به زودی آغاز می‌شود و از مردم خواست که صبور باشند. وی همچنین اظهار داشت که امیدوار است ایالات متحده برای برقراری صلح در افغانستان، احیای حاکمیت ملی و زندگی با عزت افغان‌ها تلاش کند. کرزی خطاب به طالبان گفت: “ما برای ساختن یک ارتش ملی و یک نیروی پلیس ملی بسیار تلاش کرده‌ایم و از هیچ چیز، یک سیستم برای کشور ایجاد کردیم. ما باید نهادهای دولتی خود را به هر شکلی که ممکن است حفظ کنیم و در اسرع وقت به سمت صلح حرکت کنیم.”

از سوی دیگر، رئیس جمهور سابق افزود که اگر صلح برقرار شود، با طالبان همکاری خواهد کرد، اما رهبری کشور و تعیین دولت آینده افغانستان باید به خواست مردم باشد و توسط مردم تعیین شود.

با این حال، وی تأکید کرد که افغانستان قربانی سیاست استفاده از افراط گرایی توسط قدرت‌های بزرگ جهانی است. به گفته وی، انفجار در مکتب سید الشهدا و گروه داعش نتیجه این سیاست است. “ما امیدوار بودیم که این سیاست تغییر کند و قدرت‌های بزرگ از ابزار افراط گرایی علیه یکدیگر استفاده نکنند؛ متأسفانه این روند هنوز ادامه دارد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان