جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

مک کنزی مجوز حمله هوایی را از جمله اولویت های ایالات متحده برشمرد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کابل: جنرال اسکات میلر، که از سال 2018 فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو را در افغانستان عهده‌دار بوده است، اوایل روز دوشنبه فرماندهی هرگونه عملیات باقی مانده ایالات متحده در افغانستان را به جنرال فرانک مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده تحویل داد. مک‌کنزی که از مقر خود در فلوریدا، بر روند خروج نظارت خواهد کرد، اولویت‌های خود را در رابطه با این منطقه ذکر کرد.

در حالی که دولت بایدن گفته است كه این خروج رسماً در تاریخ 31 آگست به پایان می‌رسد، عزیمت میلر پایان نمادینی بر طولانی‌ترین جنگ آمریكا در میان خشونت طالبان بود. مک‌کنزی در مراسم تغییر فرماندهی در کابل گفت “این مراسم یک نقطه عطف مهم در انتقال حضور ما در افغانستان است، اما پایان داستان نیست.”

در واقع، جان كربي دبير مطبوعاتي پنتاگون اصرار داشت كه ميلر پیشتر اين اختیار را داشت كه حملات هوايي را براي كمك به نيروهاي افغان براي نبرد با طالبان انجام دهد و مك‌كنزي اکنون دارای همین اختیار است. کربی گفت: “گفتن اینكه هیچ پشتیبانی از نیروهای افغان در روند خروج انجام نشده است، نادرست است.” با این حال کربی از ارائه نمونه مشخصی از حملات هوایی نیروهای آمریکایی در حمایت از نیروهای افغان از زمان آغاز عقب نشینی امتناع ورزید. کربی گفت: “آنچه که ما در تلاش هستیم انجام دهیم محافظت از گزینه‌های پیش رو است تا مطمئن شویم که باقی روند خروج به گونه‌ای ایمن و منظم انجام شود.”

مطابق با واشینگتن پست، مک کنزی در آخر هفته به خبرنگاران که در سفر همراه وی بودند گفت که نیروهای آمریکایی طی روزهای گذشته یک حمله علیه طالبان انجام داده‌اند، اما توانایی حمله به دلیل کمبود پرسنل آمریکایی و اطلاعات برای تشخیص اینکه آیا حمله باعث تلفات در غیر نظامیان خواهد شد یا نه، محدود است.

مک‌کنزی همچنین گفت که بر چهار مورد تمرکز خواهد داشت که اولین مورد محافظت از حضور دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان است. وی همچنین برای امنیت میدان هوایی کابل تلاش خواهد کرد و در عین حال به مشاوره و مساعدت مناسب به نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد. و درنهایت، از اقدامات ضد تروریسم حمایت خواهد کرد.

علاوه بر مک‌کنزی، پیتر وازلی سرپرستی نیروهای محافظت‌کننده از سفارت ایالات متحده را بر عهده خواهد داشت. میلر پس از انتقال فرماندهی به مک‌کنزی گفت: “مهم است كه طرف‌های نظامی شرایط را برای حل و فصل سیاسی مسالمت آمیز در افغانستان آماده كنند. همه ما می‌توانیم خشونت‌هایی را که در سراسر کشور در حال وقوع است مشاهده کنیم. و می‌دانیم که درمیان خشونت‌ها دستیابی به یک توافق مسالمت‌آمیز دشوار است. حرف من به طالبان این است که آنها هم مسئولیت دارند. خشونت‌هایی که در جریان است برخلاف خواست مردم افغانستان است و باید متوقف شود. “

به دلیل مسائل امنیتی، امنیت طولانی مدت میدان هوایی کابل، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، دارای اهمیت است و توسط ترکیه انجام خواهد شد. کربی گفت، گفتگوها بین ایالات متحده و ترکیه در مورد آنچه که به نظر می رسد ادامه دارد و “مثمر ثمر” بوده است.

ایالات متحده و سایر کشورها در افغانستان حضور دیپلماتیک دارند و تضمین امنیت میدان هوایی بین المللی حامد کرزی برای عملکرد موفقیت آمیز این مأموریت‌های دیپلماتیک حیاتی است. کربی گفت: “رئیس جمهور کاملاً روشن کرده است که ما قصد داریم حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ کنیم. و برای انجام این کار، باید از امنیت کافی در میدان هوایی برخوردار باشیم. “

با این حال، طالبان روز دوشنبه بار دیگر درخواست خود را مبنی بر ترک نیروهای نظامی ترکیه به همراه نیروهای ناتو و ایالات متحده که تابستان امسال از این کشور خارج می‌شوند، تکرار کرد و گفت که نیروهای ترکیه به عنوان یک نیروی اشغالگر در نظر گرفته می‌شوند و اگر همراه باقی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، این گروه “علیه آنها” وارد عمل خواهد شد.

از سویی، کربی این ایده را که “پیروزی طالبان” اجتناب ناپذیر است رد و تأکید کرد که مقامات آمریکایی “همچنان بر این باورند که پایدارترین و مسئولانه‌ترین پایان و راه حل این جنگ یک راه‌حل سیاسی، از طریق دیپلماسی مورد مذاکره قرار گرفته است.”

مک‌کنزی پس از تغییر، با رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی دیدار کرد. رئیس جمهور غنی بعد از ظهر روز دوشنبه با هیئت آمریکایی به سرپرستی مک‌کنزی در قصر ریاست جمهوری ملاقات کرد و در مورد روند جدید همکاری ایالات متحده با نیروهای امنیتی افغانستان، از جمله قوای هوایی افغانستان (AAF)، در فصل جدید روابط گفتگو کرد.

همچنین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک افغانستان، از چشم انداز طالبان برای دولت آینده افغانستان صحبت کرد. سهیل شاهین، عضو تیم مذاکرات طالبان و سخنگوی دفتر سیاسی رسانه‌های بین المللی، گفت که پس از آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه، هر دو تیم مذاکره کننده در مورد موضوعات رویه مذاکرات توافق کردند. “سپس، هر دو طرف برنامه‌های خود را پیشنهاد دادند و در مورد نکات کلی مذاکرات توافق کردند. و اکنون ما در حال مذاکره روی نقاطی هستیم که توافق بر سر آنها حاصل شده است. “

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که جا به جایی  نیروهای آمریکایی از افغانستان به دیگر کشورهای آسیای میانه نگرانی‌های امنیتی در منطقه را برطرف نخواهد کرد.

لاوروف گفت: “من فکر نمی‌کنم که ظهور امکانات جدید نظامی آمریکا در آسیای مرکزی به منافع امنیتی منطقه کمک کند.” وی یادآور شد که پاکستان و ازبکستان به طور علنی اظهار داشتند که برنامه‌ای برای تأمین پایگاههای نظامی ایالات متحده ندارند. لاوروف افزود، سایر کشورهای همسایه، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و طبق این پیمان، آنها موظف به تأیید سایر امضا‌کنندگان برای حضور نیروهای نظامی خارجی در قلمرو خود هستند و تاکنون هیچ یک از اعضای سازمان CSTO چنین تصویبی را درخواست نکرده است.

لاوروف همچنین اهداف حضور ایالات متحده را زیر سال برد و پرسید که واشنگتن با حضور اندک در خارج از افغانستان امیدوار است که به چه نتیجه‌ای برسد، آن هم با وجود این واقعیت که با بیش از 100000 سرباز در داخل افغانستان نتوانست تغییراتی ایجاد کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان