جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
54 بازدید

فواید گیاهخواری: ۱۵ دلیل اثبات شده که گیاه خواری برای سلامتی خوب است

خواندن 6 دقیقه
3.2
(29)

در یک رژیم گیاهی همه محصولات حیوانی‌ حذف می‌شوند. در صورتی که این برنامه‌ غذایی به درستی دنبال شود می‌تواند بسیار مفید باشد‌، خطر بیماری های مزمن را کاهش داده و به کاهش وزن کمک کند. در سال‌های اخیر تعداد بیشتری از مردم به دلیل فواید گیاهخواری، حیوان دوستی یا نگرانی‌های زیست محیطی به سمت رژیم های گیاهخواری در حرکت هستند.
رژیم های گیاهی غنی از مواد مغذی و حاوی چربی اشباع کمی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این رژیم غذایی می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد‌، از شما در برابر سرطان محافظت کند و خطر دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

با این حال‌، افرادی که فقط غذاهای گیاهی می‌خورند باید آگاه باشند که چگونه مواد مغذی از جمله آهن‌، کلسیم و ویتامین B-12 را که معمولاً از یک رژیم غذایی همه چیز خوار به دست می‌آید، به دست آورند.

در این مقاله‌، به فواید دنبال کردن یک رژیم غذایی گیاهی خواهیم پرداخت. در صورتی که به فکر روی آوردن به گیاهخواری هستید، این مقاله برای‌تان مفید خواهد بود.

۱. عمر طولانی‌تر خواهید داشت

مطابق با یک مطالعه انجام شده در دانشگاه لوما لیندا، گیاهخواران، ۷ سال بیشتر از فراد گوشتخوار عمر می‌کنند. این یافته‌ها مطابق با پروژه سلامت چین ( از بزرگ‌ترین مطالعات روی رژیم غذایی و سلامتی) است که نشان داده چینی‌هایی که کمترین میزان چربی و محصولات حیوانی مصرف می‌کنند، با کمترین خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و دیگر بیماری‌های دژنراتیو مزمن مواجه می‌شوند. یک مطالعه بریتانیایی که ۶۰۰۰ گیاهخوار و ۵۰۰۰ فرد گوشتخوار را به مدت ۱۲ سال مورد مطالعه قرار داد، دریافت که احتمال مرگ گیاهخواران با سرطان ۴۰ درصد و با بیماری‌های دیگر ۲۰ درصد کمتر است.

۲. قلب‌تان سالم‌تر خواهد بود

هنوز هم بیماری قلبی قاتل شماره یک در بسیاری از کشورهاست و رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع و کلسترول موجود در گوشت و محصولات لبنی است، مقصر این مشکل محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

۳. از دیابت دور می‌مانید

یک فرد گیاهخوار نباید زیاد نگران ابتلا به دیابت باشد زیرا رژیم غذایی او که سرشار از غذاهای گیاهی با چربی پایین مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه است برای تثبیت سطح قند خون عالی است. این ۷ ماده غذایی نیز به تنظیم قند خون کمک می‌کنند.

۴. فواید گیاهخواری؛ پوست سالم‌تری خواهید داشت

میزان آنتی اکسیدانی که گیاهخواران به صورت روزانه دریافت می‌کنند از آنتی اکسیدان دریافتی یک فرد غیر گیاهخوار بیشتر است. آنتی اکسیدان‌ها به بازسازی سلول‌های پوست کمک کرده و پوست را سالم، سفت و جوان می‌کنند. اگر به دنبال سلامت پوست‌تان هستید، این روتین پوستی را دنبال کنید.

۵. خلق و خوی‌تان بهبود می‌یابد

گیاهخوار بودن به این معنا است که اسید آراشیدونیک – نوعی اسید که در محصولات حیوانی یافت می‌شود – کمتری در بدن‌تان دارید. مطالعات نشان می‌دهند که اسید آراشیدونیک ارتباط نزدیکی با اختلال در خلق و خو دارد. به عبارت دیگر، یکی از فواید کنار گذاشتن گوشت برای سلامتی، این است که می‌توانید اسید آراشیدونیک جسم خود را کاهش داده و خلق و خوی بهتری داشته باشید. این مواد غذایی نیز خوش اخلاق‌تان می‌کنند!

۶. کلسترول خون‌تان به خوبی تنظیم می‌شود

چربی حیوانی منبع اصلی کلسترول است. اگر می‌خواهید آن را پایین بیاورید باید از مصرف چربی حیوانی پرهیز کنید. برحی مطالعات نشان می دهند که افراد گیاهخوار، سطح کلسترول خود را بهتر از افراد غیر گیاهخوار تنظیم می‌کنند.

۷. خطر چاقی در شما پایین می‌آید

یکی از جذاب‌ترین مزایای گیاهخواری: چربی‌های حیوانی دلیل اصلی این هستند که مردم به سختی می‌توانند عادت خوردن خود را کنترل کنند، بنابراین با خطر چاقی مواجه می‌شوند. عواملی مانند عادات غذایی ناسالم و اختلال در فرآیند متابولیسم، می‌توانند باعث چاقی شوند. آیا یک فرد گیاهخوار چاق دیده‌اید؟ بعید است!

۸. خطر بروز سنگ کلیه در شما کم می‌شود

یک مطالعه که در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک انجام شد نشان داد که حذف مصرف پروتئین حیوانی از رژیم غذایی روزانه و مصرف سبزیجات به جای آن باعث افزایش pH ادرار می‌شود. بالا بودن pH ادرار به معنای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه است .

۹. دیرتر پیر می‌شوید

یکی از فواید گیاهخواری کند شدن روند پیری است. هیچ کس قادر نیست فرایند پیری را متوقف کند اما با داشتن یک سبک زندگی سالم می‌توانید این فرایند را کند کنید. خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، راه حلی عالی برای این مسئله است. البته گیاهخوار شدن و کنار گذاشتن تمام محصولات حیوانی، بهرین روش برای این منظور محسوب می‌شود. این کار به معنای جوان ماندن بدن و جلوگیری از پیری زودرس است. این ۱۰ ماده غذایی نیز عامل پیری زودرس هستند!

۱۰. خطر ابتلا به سرطان در شما کمتر می‌شود

با استناد به مطالعه سلامت پرستاران هاروارد، زنانی که حداقل یک وعده سبزیجات در روز مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند. بر اساس مطالعات انجام شده در مرکز تحقیقات سرطان آمریکایی، دلیل این مسئله این است که سیستم ایمنی گیاهخواران در کشتن سلول‌های تومور، نسبت به سیستم ایمنی افراد گوشتخوار، قوی‌تر است. مطالعات دریافته‌اند که رژیم غذایی گیاهخواری به محافظت از بدن در برابر سرطان پروستات، روده بزرگ و پوست نیز کمک می‌کند.

۱۱. وزن کم می‌کنید

گیاهخواران به طور متوسط از گوشتخواران لاغرتر هستند و زمانی که رژیم غذایی گیاهی دارید، وزن‌تان تابه مدت طولانی‌تری ثابت می‌ماند. زیرا رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین سبزیجات، چربی و کالری کمتری نسبت به رژیم غذایی معمولی دارند. گیاهخواران، کمتر دچار مشکلات مربوط به وزن مانند بیماری قلبی، سکته و دیابت می‌شوند.
۱۲. به پاکسازی بدن‌تان کمک می‌کند

حذف گوشت از برنامه غذایی به پاکسازی سموم بدن کمک می‌کند. زمانی که افراد برنامه‌های سم‌زدایی را شروع می‌کنند، اولین قدم جایگزین کردن گوشت و لبنیات با میوه، سبزیجات و آبمیوه است. این مواد حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که به سم‌زدایی طیبعی بدن کمک می‌کنند. اگه به دنبال سم زدایی بدن‌تان هستید، این ۷ راهکار هم بسیار موثر خواهند بود.
۱۳. استخوان‌های‌تان قوی‌تر می‌شوند

تحلیل استخوان در زنان گیاهخوار در سن ۶۵ سالگی، به طور متوسط ۱۸ درصد است و در زنان غیر گیاهخوار، این رقم دوبرابر می‌شود. متخصصان این مسئله را به مصرف بیش از اندازه پروتئین نسبت می‌دهند.

مصرف بیش از حد پروتئین، باعث بروز اختلال در جذب و حفظ کلسیم شده و در نتیجه به دفع کلسیم منجر می‌شود که زمینه ابتلا به پوکی استخوان را فراهم می‌کند. گیاهخواران به جای دریافت کلسیم از شیر، از سبزیجات با برگ‌های سبز تیره مانند بروکلی و حبوبات که منبعی سرشار هستند استفاده می‌کنند.

۱۴. از مشکلات کمر خلاص می‌شوید

به گفته دکتر نیل برنارد، موسس کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه و نویسنده غذاهایی که با درد مبارزه می‌کنند، کمردرد نه در کمر، بلکه در عروق شروع می‌شود. برای مثال، تباهی دیسک‌ها که باعث فشرده شدن اعصاب می‌شود از عروق شروع شده و به کمر منتهی می‌شوند. داشتن رژیم غذایی گیاهی، عروق را از انسداد کلسترول حفظ کرده و سلامت کمر را حفظ می‌کند.

۱۵. گوارش بهتری خواهید داشت

گوارش بهتر از مزایای آشکار گیاهخواری است. مصرف زیاد سبزیجات به معنای مصرف فیبر بیشتر است که مواد اضافی را از بدن دفع می‌کند. گوشت، فیبر ندارد. مطالعات انجام شده در هاروارد نشان داده افرادی که رژیم غذایی سرشار از فیبر دارند، ۴۲ درصد کمتر با خطر ابتلا به دیورتیکولوم مواجه می‌‌شوند. این افراد، یبوست، هموروئید و اسپاسم روده کمتری نیز دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 29

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان