اردوغان: ترکیه و آمریکا در مورد دامنه مأموریت امنیتی میدان هوایی کابل توافق دارند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که ترکیه و آمریکا در مورد چگونگی کنترل امنیت میدان هوایی کابل توسط نیروهای ترکیه پس از خروج کامل نیروهای واشنگتن اتفاق نظر دارند.

ترکیه قول داده در صورت خروج سربازان در ماه آینده، امنیت فرودگاه را تأمین کند، اقدامی که در نمونه ای از بهبود روابط بین آنکارا و واشنگتن مورد ستایش قرار گرفته‌است.

اردوغان اظهار داشته است که بحث روی این موضوع روز پنج شنبه (16 سرطان) بین وزرای دفاع ترکیه و امریکا صورت گرفته است. وی افزوده که در جریان گفتگو بین آمریکا و ناتو ما تصمیم گرفتیم که دامنه ماموریت چه باشد، چه چیزهایی را باید پذیرفت و چه چیزهایی را نباید قبول کرد.

این اقدام ترکیه پس از مذاکره اردوغان با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بروکسل در حاشیه نشست ناتو در ماه جون انجام شد.

واشنگتن پس از گفتگوهای هر دو رهبر، “تعهد روشن” آنکارا برای ایفای نقش اصلی در تأمین امنیت میدان هوایی بین المللی حامد کرزی را ستود.

گفتگوها بین متحدان ناتو با سفر ماه گذشته هیئت آمریکایی به ترکیه و تماس های تلفنی متعدد بین هلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه و لوید آستن، رئیس پنتاگون، جزئیات مأموریت آینده ترکیه را مشخص کرد.

فرودگاه کابل مسیر اصلی خروج دیپلمات‌ها و همکاران غربی افغانستان است.

نگرانی این است که به دنبال خروج آمریکا، میدان هوایی به دست طالبان بیفتد، بنابراین ناتو به دنبال پیدا کردن سریع راه حلی برای این مساله است.

ترکیه از سال 2001 بازیگر مهمی در افغانستان بوده و صدها نیروی نظامی خود را در این کشور مستقر کرده است.

بایدن همچنین روز پنجشنبه گفته است که خروج واشنگتن از افغانستان در تاریخ 31 آگست، پس از گذشت حدودِ 20 سال از آغاز مأموریت نظامی این کشور در افغانستان، تکمیل می‌شود.

او افزود که سقوط کشور به دست طالبانی که جسارت یافته‌اند”اجتناب ناپذیر” نبوده است.

اما ساعاتی پس از سخنرانی بایدن، طالبان گفتند که اسلام قلعه، مهمترین گذرگاه مرزی افغانستان با ایران را تصرف کرده و 85 درصد خاک افغانستان را تحت کنترل دارد.

پیشنهاد ترکیه برای تأمین امنیت میدان هوایی کابل در حالی ابراز شد که اردوغان به دنبال اصلاح روابط با ایالات متحده بود و از سال 2016 به دلیل چندین مورد اختلاف نظر این روابط دچار تنش شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *