روانشناسان می‌گویند ۵ تیپ شخصیتی در این دنیا وجود دارد، شما کدام نوع هستید؟

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : تیر ۱۹, ۱۴۰۰

نکته بسیار جالب در مورد شخصیت این است که بر هر چیزی اثر می‌گذارد، از دوستانی که انتخاب می‌کنیم تا کاندیدایی که در یک انتخابات به او رای می‌دهید. درک و شناخت شخصیت‌تان می‌تواند بینشی درباره‌ی نقاط ضعف و قوت‌ که دارید به شما بدهد. هم‌چنین می‌تواند کمک کند بینشی از نحوه نگرش دیگران نسبت به خود کسب کنید.
بسیاری از روانشناسان امروز بر این باور هستند که پنج تیپ شخصیتی اصلی وجود دارد. در این مدل که از آن با نام “مدل پنج عاملی شخصیت” یاد می‌شود، هرکسی مقداری از هر مورد را دارا است.

۱. وظیفه‌ شناسی
کسانی که بالاترین میزان وظیفه‌شناسی را دارند، باکفایت، به خوبی سازمان‌یافته، قابل اتکا، و خودبسنده هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از قبل برنامه ‌ریزی کنند و به دنبال دستاوردهای بزرگ هستند. آدم‌هایی که کمترین سطح از وظیفه‌ شناسی را دارند ممکن است این خصوصیت شخصیتی را سمج و وسواسی بدانند.
حقیقت جالب در مورد این نوع شخصیت این است که‌ مطالعات نشان داده ازدواج با فردی که وظیفه‌شناسی بالایی دارد، احتمال موفقیت در محل کار را افزایش می‌دهد. یک همسر وظیفه‌شناس می‌تواند بهره‌وری‌تان را بالا برده و کمک کند بیش‌ترین موفقیت ممکن را در کارتان کسب کنید.

۲. برون ‌گرایی

آن دسته از آدم‌هایی که بالاترین میزان برون‌گرایی را دارند از فعالیت‌های اجتماعی انرژی می‌گیرند. پرحرف و خوش‌مشرب هستند و با قرار گرفتن در کانون توجه احساس راحتی دارند. دیگران ممکن است آن‌ها را سلطه‌گر و توجه ‌طلب بدانند.
حقیقت جالب در مورد این دسته از آدمها این است که باید حواس‌تان به دست دادن‌ّا باشند. مطالعات نشان داده است مردانی که محکم دست می‌دهند بیش‌تر احتمال دارد برون‌گرایی زیادی داشته باشند و احتمال روان‌رنجوری آن‌ها نیز پایین تر است.

۳. تطابق ‌پذیری

آنهایی که تطابق‌ پذیری بالایی دارند قابل اعتماد، مهربان، و با دیگران با محبت هستند. آن‌ها به به رفتار جامعه‌پسندی که دارند شناخته شده هستند و اغلب به انجام کارهای داوطلبانه و فعالیت‌های نوع دوستانه تعهد دارند. دیگران ممکن است آن‌ها را ساده و بیش از حد منفعل بدانند.
در صورتی که به دنبال سرمایه‌گذار مالی هستید بهتر است کسی را انتخاب کنید که تطابق‌پذیری بالایی داشته باشد. مطالعات نشان داده است سرمایه‌گذاران تطابق‌پذیر کمتر احتمال دارد در داد و ستدهای پرخطر پول از دست بدهند. از سرمایه‌گذاری که تیپ شخصیتی مملو از گشودگی دارد دوری کنید ـ این تیپ شخصیت با اعتماد به نفس بیش از حد در ارتباط است که می‌تواند یک سرمایه گذار را به پذیرش ریسک بیش از حد وادارد.

۴. گشودگی در برابر پذیرش تجربیات

کسانی که گشودگی بالایی دارند به طیف وسیع علائق و تصورات روشن‌شان شناخته می‌شوند. آن‌ها کنجکاو و خلاق هستند و معمولا تنوع را به یک روال همیشگی سفت و سخت ترجیح می‌دهند. آن‌ها به خاطر دنبال کردن خودشکوفایی از طریق تجربه‌های متفاوت و سرخوشانه مانند مراقبه یا زندگی خارج از کشور شناخته می‌شوند. دیگران ممکن است آن‌ها را غیرقابل پیش‌بینی و غیرمتمرکز بدانند.
حقیقت جالب در مورد این دسته از آدمها این است که گشودگی تنها خصوصیت شخصیتی است که دائما جهت‌گیری سیاسی را پیش‌بینی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که گشودگی بالایی دارند بیش‌تر احتمال دارد از آزادی‌خواهی حمایت کنند و بیش‌تر احتمال دارد عقاید سیاسی‌شان را ابراز کنند.

۵. روان رنجوری

آدم‌های روان‌رنجور بی‌ثباتی عاطفی زیادی را تجربه می‌کنند. احتمال آن‌که واکنش‌گر و یا تحریک‌پذیر باشند بیش‌تر است و درجات بالاتری از عواطف منفی مانند اضطراب و بی‌قراری را گزارش می‌کنند. دیگران ممکن است آن‌ها را بی‌ثبات و متزلزل بدانند.
حقیقت جالب در مورد این دسته از آدمها این است که افراد روان‌رنجور با منتشر کردن تصاویر زیاد در فیسبوک به دنبال پذیرش هستند. مطالعات نشان داده است این افراد کمتر احتمال دارد نظرات یا پست‌هایی بگذارند که ممکن است بحث‌برانگیز باشند، و بیش‌تر احتمال دارد عکس ارسال کنند ( همچنین بیش‌ترین عکس‌ها را در هر آلبوم دارند).

درک و شناخت مبانی شخصیت

نکته مهم این است که شخصیت در طول زمان نسبتا پایدار می‌ماند. خصوصیات شخصیتی که در سن ۷ سالگی خود را نشان می‌دهند احتمالا بیشتر رفتار شما را در بزرگسالی پیش‌بینی می‌کند. البته می‌توانید برخی از این خصوصیات را تغییر دهید. تلاش و کار زیادی لازم است تا تغییر بزرگی ایجاد شود اما بیشتر دانشمندان اتفاق نظر دارند که این کار شدنی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *