جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

۷ مهمترین علل سفید شدن موها در سنین جوانی و راه‌های درمان آن

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

غیر معمول نیست که با افزایش سن موهایتان تغییر کند. در جوانی احتمالا موهایی به رنگ سیاه، قهوه‌ای یا بلوند دارید. اما سن‌تان که بالا می‌رود ممکن است موهای شما از رنگ اصلی به خاکستری یا سفید تغییر کند. اگرچه موهای سفید از ویژگی‌های پیری است، اما تارهای موی بی رنگ می‌توانند در هر سنی پدیدار شوند – حتی زمانی که هنوز در دوران لیسه (دبیرستان) یا دانشگاه هستید. اما علل سفید شدن موها در سنین جوانی چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، با ما در این نوشتار همراه باشید. ما به برخی دلایلی که منجر به سفید شدن موها در جوانی می‌شوند خواهیم پرداخت. به علاوه راهکارهایی نیز برای درمان این مشکل و جلوگیری از آن به شما ارائه خواهیم داد.

از مهمترین علت‌ها پدیدار شدن تارهای سفید مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

۱. ژنتیک

در حقیقت ژنتیک اصلی‌ترین عامل در تعیین این است که در چه سنی موهای شما رنگدانه‌ها را از دست می‌دهند. برای برخی از آدم‌ها، حتی قبل از ۲۰ سالگی هم ممکن است این مشکل رخ بدهد. برای برخی دیگر، اولین تار موی سفید بسیار دیر پدیدار می‌شود!

۲. کمبود ملانین در بدن

در بسیاری موارد کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن مو است. تولید ملانین بستگی به تغذیه‌ شما و مکمل‌های پروتئین دارد. کمبود این مواد مغذی باعث می‌شود میزان ملانین به کم‌تر از حد مناس برسد.

۳. اختلالات پزشکی

بعضی اختلالات پزشکی مهم می‌توانند سبب کمبود رنگدانه در موهای شما شوند. این اختلالات عبارتند از کمبود ویتامین  B۱۲ یا مشکلات غده‌ی تیروئید و غده‌ی هیپوفیز.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که دچار اختلال تیروئید هستید

۴. هورمون‌ها

هورمون‌های شما تاثیر زیادی بر رنگدانه‌ی موهای‌تان دارند. عدم تعادل هورمونی باعث می‌شود که موهای شما سفید شوند. این ۱۱ نشانه عدم تعادل هورمونی را هر زنی باید بداند!

۵. استرس

فشار و استرسِ ناشی از فشردگی کارها و برنامه‌ها یکی از علل عمده‌ی سفید شدن بی موقع موها است. البته مصرف الکل و هله هوله نیز در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

۶. مواد شیمیایی

برخی اوقات استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون‌ها، رنگ مو و غیره به طور مستقیم باعث بروز این مشکل می‌شوند.

۷. عوامل بیرونی

سفید شدن و تغییر در رنگ موی شما ممکن است به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص رخ دهد. این عوامل روند سفید شدن موها را تسریع می‌کنند.

آیا می‌توان موهای سفید را درمان کرد؟

اینکه می‌توان موهای خاکستری دوباره به رنگ سیاه دربیایند یا نه تا حد زیادی به علل سفید شدن موها در سنین جوانی بستگی دارد. اگر ژنتیک مسئول سفید شدن موها باشد، کاری برای تغییر این روند نمی‌تواند انجام داد.

اما در صورتی که علت سفید شدن موها یک اختلال مهم بهداشتی باشد، مشاوره با پزشک برای بررسی احتمال وجود درمان، بهترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید. هنگامی ‌که مشکل موجود حل شود، ممکن است رنگدانه‌ی موهای‌تان برگردند. با این حال، تضمینی برای چنین نتیجه‌ای وجود ندارد.

گاهی اوقات پس از هورمون درمانی بازگشتن رنگدانه‌ها به مو ممکن است. روش دیگری برای تقویت رنگدانه‌ها مصرف ویتامین  B۱۲ است.

نکاتی برای پیشگیری از سفید شدن موها و درمان این مشکل

۱. افزایش مصرف ویتامین  B۱۲

در اثر کمبود ویتامین B۱۲ موها سفید می‌شوند. در صورتی که مشکل شما همین باشد، جلوگیری از سفید شدن موها می‌تواند به سادگی مصرف این مکمل به میزان کافی باشد.

درواقع کمبود ویتامین  B۱۲ باعث کم‌خونی می‌شود و از بین رفتن رنگدانه‌ی موها نشانه‌ای از همین اختلال است. این روند را می‌توانید با حفظ رژیم غذایی مفید و متعادل که مقادیر مناسبی از این ویتامین را برای بدن‌تان تامین می‌کند، معکوس کنید.

۲. تیروئیدتان را بررسی کنید

غده‌ تیروئید شما بر تمام عملکردهای حیاتی بدن‌تان تاثیر می‌گذارد. یک تیروئید کم‌کار، می‌تواند سبب سفید شدن زودرس موها شود. لازم است که تیروئیدتان را بررسی کنید تا مطلع شوید که آیا همین باعث از بین رفتن رنگدانه‌ی موهای‌تان شده‌است یا نه.

کم‌کاری تیروئید یک بیماری مزمن جدی است و ممکن است لازم باشد مکمل هورمون مصرف کنید. برخی غذاها می‌توانند با فعالیت غده‌ی تیروئید تداخل ایجاد کنند. برای این‌که همیشه سلامت تیروئید را تحت نظر داشته باشید، حواس‌تان به رژیم غذایی‌تان باشد.

۳. ترک سیگرت

واقعیت ساده این است که سبک زندگی شما تاثیر زیادی بر سلامت و رنگ موهای‌تان دارد. سیگرت دارای اثرات نامطلوبی بر بدن است و می‌تواند به سفید شدن موها کمک کند.

۴. مصرف میزان فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها

رژیم غذایی مطلوب نیز می‌تواند به جلوگیری از پدیدار شدن تارهای سفید مو کمک کند. فقط مطمئن شوید که غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان را به میزان کافی مصرف می‌کنید.

از دست دادن رنگدانه می‌تواند به دلیل استرس اکسیداتیو تسریع شود. اکسیداسیون، که یک فرایند طبیعی است، رادیکال‌های آزاد را تولید می‌کند و مقدار تولید آن‌ها در حین بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. این عدم تعادل موجب می‌شود موها رنگدانه‌ خود را از دست بدهند و سفید شوند.

۵. غذاهایی که به کاهش روند سفید شدن موها کمک می‌کنند

در صورتی که کمبود ويتامين  B۱۲ علت سفید شدن موهای شماست که موهای‌تان در حال سفید شدن هستند، بايد غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و گوشت، از جمله گوشت گاو و گوشت گوسفند را به میزان بیش‌تری مصرف کنيد. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز منابع خوبی برای تامین این ویتامین هستند. کسانی که رژیم گیاهخواری یا وگان دارند می‌توانند مکمل‌ها یا محصولاتی را انتخاب کنند که با ویتامین B۱۲ غنی شده‌اند.

همچنین می‌توانید غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت، انگور، سبزیجات برگ سبز و چای سبز مصرف کنید.

برخی از خوراکی‌هایی که به شما کمک می‌کنند رنگ موی خود را حفظ کنید، عبارتند از:

– توت‌ها چون غنی از ویتامین C هستند.

– جگر چون به مبارزه با کم خونی و کمبود آهن کمک می‌کند.

– زردک (هویج) چرا که غنی از ویتامین  آ است.

– پالک (اسفناج) که به تولید ملانین کمک می‌کند.

– تخم‌مرغ چون غنی از ویتامین B۱۲ است

– لوبیا که منبع غنی پروتئین محسوب می‌شود. این ۱۰ ماده غذایی نیز سرشار از پروتئین هستند.

– تخمه‌ی آفتابگردان که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.

– چهارمغز (گردو) منبع غنی از مس، که به تولید ملانین کمک می‌کند.

آیا ممکن است که موهای سفید دوباره سیاه شوند؟

در صورت تشخیص و درمان مناسب، روند سفید شدن تارهای مو را می‌توان معکوس کرد و موی سفید می‌تواند سیاه شود. اما اگر مشکل ژنتیکی یا مرتبط با سن باشد، بعید است که این روند معکوس شود. با این حال، می‌توانید با یک رژیم متعادل و یک برنامه‌ی مناسب مراقبت از مو، این روند را کند کنید.

این روش‌های توصیه شده به کندی تاثیر خود را می‌گذارند، اما با صبر و شکیبایی، نتایج قابل‌مشاهده‌ای را تجربه خواهید کرد. آیا تا به حال این داروها را برای درمان سفیدی مو امتحان کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، ‌آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان