جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۹ حقیقت تلخ و قابل توجه که باید در مورد وضعیت افغانستان بدانید

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

رویدادهای شدید آب و هوایی، افزایش فقر، کووید-۱۹ و 40 سال جنگ توانی برای مردم رنج‌دیده افغانستان باقی نگذاشته است. درگیری همچنان موجب آسیب شدید جسمی و روانی می شود و سالانه هزاران نفر را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می‌کند. تقریباً 5 میلیون نفر در سراسر این کشور آواره هستند.

تعداد تلفات غیرنظامیان ثبت شده در سه ماه نخست امسال به طور قابل توجهی بیشتر از سال قبل است و با آغاز مذاکرات بین الافغانی در سه ماهه آخر سال 2020 اوضاع امنیتی وخیم‌تر شده است. تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020 حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است. در این نوشتار ۹ حقیقت تلخ را از دل بحران افغانستان می‌بینیم. با خبرنامه همراه باشید!

۱. تعداد افرادی نیازمند طی یک سال تقریباً دو برابر شده است

بیماری همه گیر باعث شده تا تعداد نیازمندان تقریبا دو برابر گذشته شود. این رقم از 9.4 میلیون نفر در جولای 2020 به 18.4 میلیون نفر در جولای 2021 رسیده است. ادامه درگیری‌ها، دسترسی محدود به خدمات اساسی و صحی و تأثیرات کووید-19 همچنان آسیب پذیری‌های موجود را تشدید می‌کند.

۲. میلیون‌ها نفر با عدم امنیت غذایی و سوء تغذیه روبرو هستند

در حال حاضر چهارده میلیون نفر در شرایط بحرانی یا اضطراریِ عدم امنیت غذایی قرار دارند و تقریبا نیمی از کودکان در افغانستان در سال جاری دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد.

۳. صدها هزار نفر به دلیل درگیری و جنگ آورده شده‌اند

سال گذشته، بیش از 400 هزار نفر در اثر درگیری و جنگ آواره شدند. در سال جاری نیز بیش از 100 هزار نفر از جنگ فرار کرده اند. بسیاری از آنها آواره می مانند، زیرا درگیری و فقر مانع از بازگشت آنها به مناطق اصلی‌شان می شود.

۴. ثبت تعداد زیادی بازگشت کننده بدون سند

سال گذشته بیشترین تعداد بازگشت کنندگان بدون سند از مرزهای افغانستان ثبت شده است. نزدیک به 868 هزار مهاجر افغان که فاقد اسناد و مدارک هستند، عمدتاً از ایران بازگشته و نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه داشتند.

۵. نیاز شدید و ویژه به خدمات رسانی و حفاظت از زنان و دختران

درگیری‌ها و جنگ، بلایای طبیعی و بحران‌های سلامتی به طور متفاوتی بر زنان و دختران تأثیر گذاشته است. همه گیری و نابرابری جنسیتی که از گذشته وجود داشت این چالش‌ها را تشدید می‌کند و دسترسی به خدمات ضروری برای زنان و دختران را تضعیف می‌کند.

۶. کشته شدن بیشترین تعداد زنان در طی یک سال

از سال 2009 که ماموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان مستند سازی این ارقام را آغاز کرد، بیشترین تعداد زنان کشته شده در طی یک سال ثبت شده است.  تعداد زنان کشته شده در سال 2020، 13 درصد افزایش یافته است. زنان و کودکان با هم 43 درصد تمام تلفات غیرنظامیان در سال 2020 را تشکیل می‌دهند. در سه ماه اول امسال نیز تعداد زنان کشته و زخمی 37 درصد در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته افزایش یافته است.

۷. افغانستان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای امدادگران

سال گذشته، 23 امدادگر در افغانستان کشته، 53 نفر زخمی و 120 نفر ربوده شدند. از سپتامبر تا دسامبر، تعداد حوادث تاثیرگذار بر امور  بشردوستانه بسیار بالاتر از میانگین سه ساله قبلی بود.

۸. با وجود چالش‌ها، تقریباً 12 میلیون نفر در سال 2020 کمک دریافت کردند

در سال 2020 ، حدود 165 همکار بشردوستانه با کمک‌های نجات زندگی در تمام 401 ولسوالی افغانستان به 11.7 میلیون نفر کمک رسانیده‌اند. هدف کمک به افراد و تعداد افراد نیازمند که برای سال 2020 تعیین شده بود بیش از این رقم بود، اما کمبود بودجه میزان کمک‌های ارائه شده را محدود کرد.

۹. بودجه فوری برای کمک‌های بشردوستانه لازم است

علی رغم دو برابر شدن تعداد افراد نیازمند، مبالغ کمی به جهت تامین 1.3 میلیارد دالر مورد نیاز برای کمک به 15.7 میلیون نفری که نیازمند کمک هستند، دریافت شده است. این روند فشار زیادی روی توانایی افراد و نهادهای فعال در  امور بشردوستانه برای پاسخگویی به تهدیدهای موجود و جدید وارد کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان