آیا بیماری قارچ سیاه مسری است؟

توسطعارفه انصاری

تیر ۱۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : تیر ۱۵, ۱۴۰۰

افزایش موارد ابتلای قارچ سیاه، در شرایط مقابله با ویروس کرونا، قطعا به چالش‌های سیستم مراقبت‌های صحی خواهد افزود و موج جدیدی از نگرانی‌ها را ایجاد خواهد کرد. و در این شرایط احتمالا این سوال برای بسیاری از ما پیش می‌آید که آیا بیماری قارچ سیاه مسری است؟

در این نوشتار به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت و با حقایقی کوتاه در مورد بیماری قارچ سیاه آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه چیست؟

موکورمایکوزیس یک عفونت قارچی است که باعث سیاه شدن یا تغییر رنگ در بینی، تاری دید، درد در قفسه سینه، مشکلات تنفسی و سرفه خونی می‌شود.

این بیماری ارتباط نزدیکی با دیابت و اختلالاتی دارد که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند. کارشناسان گفته‌اند که استفاده بیش از حد از داروهای خاص که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، دردوران پاندمی کرونا می‌تواند باعث افزایش موج این بیماری شود.

مطلب مرتبط: تقویت سیستم ایمنی بدن؛ چه خوراکی‌هایی را باید خورد؟

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نشان می دهد که موکورمایکوزیس نرخ مرگ و میر 54 درصدی دارد که بسته به شرایط بیماران و قسمت آسیب دیده بدن می‌تواند متفاوت باشد.

آیا بیماری قارچ سیاه مسری است؟

در واقع پاسخ به این سوال منفی است به این معنی که از تماس بین انسان یا حیوان نمی‌تواند گسترش بیابد. با این حال نکته قابل توجه این است که از اسپورهای قارچی که در هوا یا محیط وجود دارند پخش می‌شود و اجتناب از آنها تقریباً غیرممکن است.

به گفته کارشناسان: “باکتری و قارچ از قبل در بدن ما وجود دارد، اما توسط سیستم ایمنی بدن کنترل می‌شوند. وقتی سیستم ایمنی بدن به دلیل درمان سرطان، دیابت یا استفاده از استروئیدها ضعیف می‌شود، این ارگانیسم‌ها برتری پیدا می‌کنند و تکثیر می‌شوند.”

آیا استفاده از دستگاه‌های اکسیژن یا تهویه‌های غیر بهداشتی باعث شیوع آن می‌شود؟

پاسخ دادن به این سوال سخت است.

کارشناسان می‌گویند که شرایط غیر بهداشتی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ها را افزایش دهد. آلودگی زیادی در لوله های مورد استفاده برای اکسیژن، و رطوبت سازهای مورد استفاده وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *