طالبان احتمالا برنامه صلح کتبی خودرا به زودی ارائه خواهند داد

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

کابل: سخنگوی گروه طالبان به رویترز گفته که طالبان با وجود دستاوردهای عمده‌ای که در افغانستان به دست آورده‌اند، قصد دارند یک پیشنهاد صلح کتبی را در ماه آینده به حکومت افغانستان ارائه دهند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه به رویترز گفت: “گفتگوها و روند صلح در روزهای آینده تسریع می‌شود و انتظار می‌رود که مذاکرات وارد مرحله مهمی‌ شوند.” وی با بیان اینکه آخرین دور مذاکرات در یک مقطع حساس بود، گفت: “احتمالاً یک ماه طول خواهد کشید تا هر دو طرف برنامه صلح کتبی خود را به اشتراک بگذارند. اگرچه ما (طالبان) در میدان نبرد برتریم، اما در مورد گفتگوها و مذاکرات بسیار جدی هستیم.”

گفتگوهای صلح بین الافغانی از سپتامبر سال گذشته آغاز شد، اما پیشرفت چندانی طی آن حاصل نشد. پس از آغاز آخرین مرحله خروج نیروهای خارجی در ماه می درگیری‌ها در سراسر افغانستان افزایش یافت و طالبان موفق به تصرف چندین ولسوالی‌ شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: “ما از طرفین می‌خواهیم که برای تعیین یک نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان به مذاکره جدی بپردازند.” این مقام افزود: “جهان تحمیل زور توسط یک حکومت را در افغانستان نخواهد پذیرفت. مشروعیت و کمک به هر حکومتی در افغانستان تنها در صورتی میسر است که این حکومت به حقوق بشر احترام اساسی بگذارد.”

ناجیه انوری سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان، تأیید کرد که مذاکرات بین الافغانی از سر گرفته شده است.  انوری گفت: “پیش بینی اینکه طالبان سند کتبی یک برنامه صلح را طی یک ماه در اختیار ما قرار دهند دشوار است اما بیایید مثبت باشیم. امیدواریم آنها این سند مکتوب را ارائه دهند تا معلوم شود که چه می‌خواهند. “

یوناما نیز اظهار داشته است، دبورا لیونز نماینده سازمان ملل روز دوشنبه با تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه دیدار و در مورد حمایت سازمان ملل از صلح در افغانستان گفتگو کرد. به گفته یوناما: “مذاکرات صلح باید واقعی و اصیل باشد و به عنوان تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها و ایجاد امید برای مردم افغانستان در اولویت قرار گیرد.”

طالبان در ماه جون اعلام کردند که به گفتگوهای صلح متعهد هستند، به این ترتیب که ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذار آن، گفت که این سازمان همچنان “یک نظام اصیل اسلامی” را دنبال می کند. برادر گفته بود: “یک نظام اصیل اسلامی بهترین ابزار برای حل همه مسائل افغانستان است. مشارکت ما در مذاکرات و پشتیبانی آن از جانب ما آشکارا نشان می‌دهد که ما به حل مسائل از طریق درک متقابل باور داریم.”

مقامات امنیتی غربی به رویترز گفتند که نیروهای شورشی بیش از 100 ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

ماه گذشته رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان خواسته بود که گفتگوها برای پایان دادن به چندین دهه خشونت ویرانگر با وجود افزایش حملات طالبان نباید متوقف شود – مگر اینکه شورشیان خود را از این مذاکرات کنار بکشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *