نیروهای افغان برای مقابله با حملات طالبان در شمال مستقر شده‌اند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

کابل: مقامات افغانستان روز سه شنبه صدها نیروی امنیتی را برای مقابله با حمله طالبان در شمال مستقر کردند.

درگیری‌ها در چندین ولایت بالا گرفته است، اما شورشیان در وهله اول تمرکز خود را بر یک کمپین ویرانگر در شمال گذاشته و طی دو ماه گذشته ده‌ها ولسوالی را تصرف کرده‌اند. هفته گذشته، تمام نیروهای آمریکا و ناتو پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل – مرکز فرماندهی عملیات ضد طالبان – را ترک و پس از 20 سال درگیری نظامی که در پی حملات 11 سپتامبر آغاز شد، خروج خود را تکمیل کردند.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما در حال برنامه ریزی برای آغاز یک حمله بزرگ جهت پس گرفتن مناطق از دست رفته از دشمن هستیم. نیروهای ما برای انجام این عملیات سازمان یافته‌اند.”

صدها نیرو و نیروهای خیزش مردمی طرفدار حکومت در ولایت‌های شمالی تخار و بدخشان مستقر شده‌اند. مقامات دفاعی افغانستان گفته‌اند که آنها در تلاشند تا امنیت شهرهای بزرگ، جاده‌ها و شهرهای مرزی را در برابر حمله طالبان که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو در اوایل ماه مه آغاز شد، متمرکز کنند. این در حالی است که جنرال ولی محمد احمدزی رئیس ستاد ارتش افغانستان به طلوع نیوز گفت که اولویت اصلی حفاظت از شهرهای بزرگ، شهرهای مرزی و بزرگراه‌ها است. احمدزی گفت: “هیچ احترامی برای هیچ چیز وجود ندارد … دشمن در تلاش است تا جنگ تجاری علیه ما ایجاد و مشکلات اقتصادی ایجاد کند. آنها می‌خواهند شهرهای مرزی را که از طریق آنها گندم برای مردم وارد می‌شود، ببندند. آنها هرگز موفق نخواهند شد. مردم افغانستان هوشیار هستند و می‌دانند این جنگ چه مفهومی دارد.»

جنرال عبدالستار میرزاکوال، سرپرست وزارت امور داخله، در جریان سفر به ولایت قندهار، جلسه‌ای را با حضور جنرال ولی محمد احمدزی رئیس ستاد نیروهای مسلح، والی و رئیس پولیس این ولایت برگزار کرد.

در همین حال، احمد جاوید بشارت سخنگوی پلیس ولایت بغلان اظهار داشت که طالبان دوشنبه شام موسسه فنی و حرفه‌ای واقع در منطقه دو را به آتش کشیده‌اند.

از سویی، به نقل از یک گزارش RTA، آژانس ملی حفاظت از محیط زیست (NEPA) اظهار داشت که ساکنان محلی ولسوالی بگرام، ولایت پروان، با ادعای اینکه نیروهای آمریکایی مواد شیمیایی خطرناک را در پایگاه هوایی بگرام منهدم و منفجر کرده‌اند، یک اعتراض مسالمت آمیز را ترتیب دادند.

ساکنان اظهار داشتند که این عمل به محیط زیست (آب، هوا و خاک) منطقه آسیب جدی رسانده و حتی آلودگی صوتی را افزایش داده و آرامش روحی کودکان و زنان را از بین برده است‌ به طوری که کشاورزان نمی‌توانند با آرامش محصولات زراعی را کشت کنند. اداره محیط زیست افزود که نگرانی‌های خود را در مورد این موضوع با نیروهای ایالات متحده و ناتو، نمایندگی ایالات متحده برای توسعه بین المللی، سفارت ایالات متحده و مقامات پایگاه در میان گذاشته است. علاوه بر این، اداره محیط زیست نامه‌ای فرستاد و تیم نظارت و بازرسی خود را ماه گذشته با هماهنگی والی‌های ولایاتی و ولایت بگرام، برای ارزیابی انتقال و دفع زباله‌های خطرناک به ولایت پروان اعزام کرد. با این حال، این تیم ادعا کرد که برای تهیه ویدئو از دفع و از بین بردن تجهیزات خود، اجازه ورود به فاصله 100 متری پایگاه را نداشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *