جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

وزارت امور داخله از بازپس‌ گیری ۱۴ مرکز ولسوالی خبر داد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کابل: وزارت امور داخله روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی 10 تا 14 مرکز ولسوالی را از طالبان پس گرفته‌اند. طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت که نیروهای امنیتی در تمام نقاط کشور حضور دارند.

وی افزود، با این حال، مراکز تعدادی از ولسوالی‌ها برای محافظت از جان سربازان نیروهای دفاعی و امنیتی به طور موقت منتقل شده‌اند. به گفته آرین، طالبان در مناطق مستقر شده خود نیز ویرانی و بمب گذاری داشته و مردم را از این مناطق آواره کرده‌اند.

وزارت امور داخله همچنین اظهار داشت که شورشیان طالبان می‌خواستند یکشنبه شام به پاسگاه‌های امنیتی در قلات، مرکز ولایت زابل حمله کردند، اما توسط نیروهای امنیتی و دفاعی عقب رانده شدند. در این حمله حداقل 11 شورشی طالب کشته و 14 نفر دیگر زخمی شدند.

در همین حال وزارت دفاع روز دوشنبه اعزام نیروهای جدید کماندو را به شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان اعلام کرد. این وزارت اظهار داشت که نیروهای کماندو همراه با نیروهای خیزش مردمی عملیات پاکسازی عمده را در سراسر ولایت آغاز می‌کنند و از مردم و املاک آنها دفاع می‌کنند. وزارت دفاع افزود که نیروهای کافی برای دفاع از مردم مستقر شد‌ه اند. با این حال، باشندگان بدخشان از وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در این ولایت نگران هستند. برخی از باشندگان بدخشان به گفته‌اند که جنگجویان طالبان به دروازه‌های مرکز ولایت رسیده اند. بشیر صمیم والی بدخشان به مردم اطمینان داد که طالبان قادر به سرنگونی مرکز این ولایت نیستند و دولت به زودی ولسوالی‌های از دست رفته را به دست خواهد آورد. او‌ افزود “دولت محلی یک خط دفاعی قوی در چهار طرف بدخشان ایجاد کرده است. تمام مقدمات برای دفاع از فیض آباد فراهم شده است و مردم ما باید در این منطقه جمع شوند. “

دفتر والی این ولایت گزارش داد که نیروهای امنیتی افغانستان همراه با نیروهای مردمی شام گذشته عملیات‌های هوایی و زمینی را در حومه منطقه فیض آباد انجام داده، تلفات زیادی به این گروه وارد کرده و بسیاری از مناطق را پاکسازی کرده است.

همچنین، طالبان در شام 4 و 5 جولای چند ولسوالی را در ولایت بدخشان تصرف کردند. نیروهای مرزی تاجیکستان گزارش دادند که این مناطق دارای مرز مشترک با تاجیکستان به طول 910 کیلومتر هستند.

سایر شرکای منطقه‌ای نیز نگران افزایش خشونت در افغانستان بوده اند. در حقیقت، رایزنی‌ها در مورد تهیه پیش‌نویس برنامه هدف بین المللیِ پیمان امنیت جمعی برای تقویت بخشهای مرزی تاجیکستان و افغانستان در مسکو انجام شد.

همچنین، امام‌علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گفتگوی تلفنی برقرار کرده‌است.

در همین حال، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که ایالات متحده، که در وهله اول مسئله افغانستان را ایجاد کرده است، باید برای اطمینان از تغییر درست شرایط در افغانستان مسئولیت‌پذیرانه عمل کند. وی افزود: “این کشور نباید به راحتی بار را روی دوش دیگران قرار بدهد و با این هرج و مرج از افغانستان خارج شود. مهمترین وظیفه در افغانستان حفظ ثبات و جلوگیری از جنگ و هرج و مرج است. ”

در همین حال، اداره مرکزی هماهنگی روابط اقتصادی خارجی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه جلسه‌ای را برای بررسی تحولات افغانستان نیز برگزار کرد. در حقیقت، عمران خان نخست وزیر پاکستان و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران روز یکشنبه با یکدیگر صحبت کردند و بر لزوم ادامه تسهیل یک توافق سیاسی به رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان تأکید کردند. خان از وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که آخرین تحولات می‌تواند عواقب جدی برای پاکستان و ایران داشته باشد، و منجر به هجوم پناهندگان به مناطق مرزی آنها شود. رئیسی همچنین از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت، “امنیت افغانستان برای ما اهمیت دارد و این امنیت باید توسط افغان‌ها برقرار شود.” بحث گسترده در زمینه تحولات افغانستان در جلسه آینده شورای ملی پاکستان که در 8 جولای (پنجشنبه) برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد.

از سوی دیگر، هشتمین گفتگوی سیاسی و امنیتی سطح عالی بین اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) در 1 جولای و با مشارکت افغانستان به عنوان مهمان ویژه در تاشکند برگزار شد. شرکت کنندگان نگرانی خود را در مورد بروز مجدد خشونت در افغانستان ابراز داشتند و بر عزم مشترک خود برای ادامه همکاری با یکدیگر برای پیشبرد روند صلح واقعی و فراگیر در این کشور تأکید کردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان