جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

طالبان هشدار داده اند که همه نیروهای خارجی باید در مهلت مقرر کشور را ترک کنند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

کابل: طالبان گفته اند هر نظامی خارجی که پس از پایان مهلت خروج ناتو در ماه سپتامبر در افغانستان باقی بماند، به عنوان اشغالگر در معرض خطر خواهد بود. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که 1000 نفر از نیروهای آمریکایی می‌توانند برای محافظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و فرودگاه بین المللی کابل در افغانستان بمانند.

مأموریت نظامی 20 ساله ناتو در این کشور به زودی پایان می‌یابد، اما با تصرف مناطق بیشتر توسط طالبان، خشونت نیز در حال افزایش است. همزمان با آماده شدن نیروهای افغان برای بر عهده گرفتن مسئولیت امنیت، نگرانی‌ها درباره آینده کابل بیشتر می‌شود. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که تصرف نظامی کابل “خط مشی طالبان نبوده است”.

وی افزود: “اگر بر خلاف توافق دوحه نیروهای خارجی در افغانستان بمانند، نحوه پیشروی ما منوط به تصمیم رهبرمان خواهد بود. ما واکنش نشان خواهیم داد و تصمیم نهایی با رهبری ماست.” وی اصرار داشت که دیپلمات‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و سایر غیرنظامیان خارجی مورد هدف طالبان قرار نخواهند گرفت و هیچ نیروی محافظتی مداومی برای آنها لازم نبود.

وی گفت: “ما مخالف نیروهای نظامی خارجی هستیم، نه دیپلمات‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و سفارتخانه‌ها – اینها مواردی هستند که مردم ما به آن نیاز دارند. ما تهدیدی برای آنها نخواهیم بود.” شاهین همچنین تخلیه میدان هوایی بگرام – که زمانی بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان بود – را “یک لحظه تاریخی” توصیف کرد.

با خروج نیروهای غربی پس از 20 سال، تعداد کمی از نیروهای ویژه ارتش انگلیس قرار است در افغانستان باقی بمانند. انتظار می‌رود که سربازان ویژه ای انگلیس برای “مشاوره” در کشور بمانند و در عین حال به آموزش سربازان ارتش افغانستان کمک کنند. این در حالی است که آخرین سربازان انگلیس روز یکشنبه افغانستان را ترک کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر، که انتظار می‌رود تصمیم نهایی را در روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت ملی انگلیس اتخاذ کند، اظهار داشت که نیروهای این کشور “به واحدهای افغان آموزش می‌دهند و به عنوان مشاور همراه آنها هستند”. وی همچنین گفت که ” مشخص نیست که تا چه زمانی سربازان نخبه انگلیس در افغانستان باشند. اما آنها تا زمانی كه برای ما ارزش داشته باشد، نیروهای خود را در آنجا نگه می دارند.” با این حال، یک منبع ارشد نظامی گفت که نخست وزیر جانسون هنوز تصمیمی در مورد نگه داشتن نیروهای نخبه در این کشور اتخاذ نکرده‌است. وی افزود: “وظیفه ما این است که گزینه‌های مختلفی را به دولت ارائه دهیم”. یک سخنگوی وزارت دفاع گفت: “انگلیس در بحث‌های جاری با متحدان آمریكا و بین المللی در مورد آینده حمایت از افغانستان شامل است.” در حالی که انگلیس ممکن است تعداد کمی از نیروهای نخبه انگلیس را در این کشور نگه دارد، ایالات متحده 650 سرباز را در افغانستان نگه می دارد تا از سفارت خود محافظت کند.

در همین حال، جنرال آستن اسکات میلر، عالی‌ترین مقام نظامی ایالات متحده که بر خروج نیروها از افغانستان نظارت دارد، گفت که باید نگران‌هایی در مورد پیشرفت‌های طالبان در آنجا وجود داشته باشد. او در مصاحبه با ام‌بی‌سی نیوز گفت:”ما باید نگران باشیم. از دست دادن مناطق و سرعت از دست دادن آنها باید نگران کننده باشد؛ درست است که جنگ فیزیکی است، اما یک مولفه روانی یا اخلاقی هم دارد. و امید در واقع مهم است. و روحیه هم واقعا اهمیت دارد. “

او گفت: ” در حالی که طالبان را در حال پیشروی در سراسر این کشور می‌بینید، آنچه نمی خواهید رخ بدهد این است که مردم امید خود را از دست می‌دهند و به یک نتیجه ظاهرا از پیش تعیین شده برسند. ” میلر نگرانی خود را از اوضاع امنیتی افغانستان و احتمال وقوع جنگ داخلی بعد از خروج نیروهای آمریکایی ابراز داشت.

در كنار فرماندهان ارتش، اعضای كنگره نیز نگرانی‌هایی را در مورد احیای مجدد تروریسم در صورت سقوط دولت مورد حمایت آمریكا در كابل پس از خروج نیروهای آمریكایی از این كشور، ابراز كرده‌اند. مایکل مک کال، نماینده عالی جمهوری خواه روز یکشنبه هشدار داد که بایدن مسئول اتفاقاتِ پس از خروج از افغانستان خواهد بود.

همچنین، رئیس سابق MI6 هشدار داده‌است که اگر قدرت‌های ناتو به افغانستان پشت کنند، تهدیدها در برابر انگلیس از سوی گروه‌های تروریستی از جمله القاعده افزایش خواهد یافت. سر الکس یونگر به اسکای نیوز گفت که غفلت از این کشور “یک اشتباه بزرگ” خواهد بود و پیش بینی کرد که محتمل‌ترین نتیجه برای افغانستان جنگ داخلی بین طالبان و حکومت افغانستان مورد حمایت ایالات متحده‌است.

سر الکس، که در سپتامبر گذشته به عنوان رئیس سرویس اطلاعات مخفی بازنشسته شد، همچنین گفت که هر هدفی که جامعه جهانی برای بازسازی دولت افغانستان تعیین کرده‌است یک هدف “غیر واقعی” است.

در همین حال، سی‌ان‌ان گزارش داد، در حالی که خروج آمریکا از افغانستان در آستانه اتمام است، دولت وی هنوز سیاست خود را برای تعقیب تروریست‌ها در این کشور نهایی نکرده‌است. به گزارش سی‌ان‌ان در روز جمعه، در حالی که ارتش آمریكا اختیارات خود را برای انجام حملات علیه طالبان در حمایت از نیروهای افغان حفظ خواهد كرد، این اختیار لزوماً به عملیات ضد تروریستی در این كشور علیه افراد مظنون به برنامه ریزی برای حمله به میهن آمریكا یا متحدان گسترش نمی یابد.

به مدت سالها، سیا و ارتش ایالات متحده اختیار گسترده ای برای کشتن تروریست‌ها در افغانستان داشته‌اند، و تصمیمات در این زمینه توسط مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی اتخاذ می‌شد و همیشه نیازی به ثبت نهایی توسط کاخ سفید نداشت. اما در حالی که بایدن برای پایان جنگ آماده می‌شود، به گفته افراد مطلع در این زمینه، شورای امنیت ملی وی در حال بررسی این موضوع است که آیا می‌بایست محدودیت‌های CIA و پنتاگون را برای انجام حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین و حملات کماندویی افزایش دهد یا نه.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، جن پسکی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده به کار با کشورهایی که “منافع ما را در مقابله با ظهور دوباره توطئه خارجی از افغانستان کمک می کند،” ادامه خواهد داد، اما اشاره کرد که نیروهای امنیتی افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی “مسئولیت اصلی” را دارند. به گفته افراد مطلع در این زمینه، مقامات سیا هنوز در مورد وضعیت آینده این آژانس در افغانستان پس از خروج مطمئن نیستند. در شرایطی که پیش‌بینی‌ها در مورد ثبات افغانستان با گذشت زمان سخت‌تر شده‌است، مقامات آژانس وضعیت امنیتی را به دقت تحت نظر دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان