لاوروف از کابل و ناتو در مورد تصرف مناطقی از افغانستان توسط داعش انتقاد کرد

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، داعش در میان خروج ناتو از منطقه و رویکرد غیرمسئولانه تعدادی از مقامات در کابل، مناطق افغانستان را می‌بلعد.

او گفت، “مهم است که توجه افکار عمومی به افغانستان، جایی که اعضای دولت اسلامی – شاخه خراسان به طور فعال نیروهای خود را با بهره‌وری از روند طولانی شده مذاکرات صلح متمرکز کرده‌اند جلب شود. ما از این بابت نگران هستیم، زیرا دولت اسلامی – شاخه خراسان (IS-K) در میان رفتارهای غیرمسئولانه برخی از مقامات در کابل و در میان خروج عجولانه ناتو در حال تصرف برخی مناطق عمدتا در شمال افغانستان، درست در مرزهای کشورهایی که متحدان ما هستند، است. “

لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه برای اطمینان از امنیت در آسیای میانه در میان فعالیت‌های گسترش یافته دولت اسلامی – خراسان (IS-K) با کشورهای عضو CSTO رایزنی می‌کند. این دیپلمات ارشد خاطرنشان کرد: “البته، ما می‌خواهیم محافل سیاسی را در مورد لزوم توقف طولانی شدن روند مذاکرات متقاعد کنیم و توافقاتی درباره یک دولت انتقالی باید حاصل شود. ما این کار را در فرایند به اصطلاح” تروئیکای گسترش یافته ” انجام می‌دهیم.”

با این حال، با نزدیک شدن به تکمیل خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، طالبان حملات خود را شدت بخشیده‌اند.

تمجید پاکستان از ایران

در سوی دیگر زاهد حافظ چودری، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تمجید از موقعیت ایران در حل بحران افغانستان، خواستار همکاری بیشتر بین اسلام آباد و تهران شد. حافظ چودری گفت: “جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در روند صلح افغانستان دارد.” وی در واکنش به پیشنهاد اخیر نماینده ویژه ایران در افغانستان محمد ابراهیم طاهریان فرد برای احیای مکانیسم سه جانبه تهران – اسلام آباد – کابل به منظور کمک به پیشبرد روند صلح، گفت که ایران یک کشور منطقه‌ای بسیار مهم و همسایه افغانستان است و مطمئناً نقش مهمی را در روند صلح افغانستان دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با اشاره به همکاری نزدیک پاکستان و ایران در مورد افغانستان گفت: “پاکستان در گذشته در زمینه صلح افغانستان با ایران کار کرده بود و ما فکر می‌کنیم همه کشورها، به ویژه همسایگان افغانستان، باید در روند صلح افغانستان سهیم باشند.” هفته گذشته، طاهریان فرد به افغانستان و پاکستان سفر کرد تا در مورد آخرین تحولات مربوط به صلح و رایزنی‌های تهران با همسایگان افغانستان گفتگو کند. طاهریان فرد در دیدار با محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان پیشنهاد تشکیل جلسه سه جانبه کابل، اسلام آباد و تهران را مطرح کرد.

تماس تلفنی وزرای دفاع أفغانستان و آمریکا

این در حالی است که جنرال بسم الله خان محمدی سرپرست وزارت دفاع تلفنی با همتای آمریکایی خود صحبت کرده و طبق گزارش پنتاگون، هر دو طرف به فداکاری مشترک نیروهای آمریکایی و افغانستانی اذعان کرده اند.

در بیانیه‌ای از وزارت دفاع افغانستان آمده است که وزیر محمدی از حمایت مستمر ایالات متحده از نیروهای امنیتی افغانستان و مردم افغانستان ابراز قدردانی کرد. هر دو وزیر فداکاری مشترک نیروهای ایالات متحده و افغانستان را، از جمله در حملات اخیر طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان تأیید کردند. بر اساس بیانیه‌ای از پنتاگون، وزیر آستن نیت ایالات متحده را برای ورود به یک رابطه جدید با افغانستان و با نیروهای افغان روشن کرد، روابطی که همچنان به حکومت افغانستان کمک می‌کند تا مسئولیت‌هایش را در قبال شهروندان خود انجام دهد.

تمجید اروپایی ها

در همین حال، آندره دودا رئیس جمهور لهستان و ماریوش بوشاکاک وزیر دفاع لهستان روز جمعه در جشن فرماندهی عملیاتی روز نیروهای مسلح و پایان غریب‌الوقوع ماموریت گروه نظامی لهستان در افغانستان شرکت کردند. در طول این رویداد، رئیس جمهور یک بنر نظامی به فرماندهی عملیاتی نیروهای مسلح تحت نام برونیسلاو کویتکوفسکی تحویل داد.

از سویی رسانه‌ها گزارش داده‌اند، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای شرکت در یک کنفرانس سطح بالا در مورد آسیای مرکزی و جنوبی: ارتباطات منطقه‌ای به تاشکند سفر خواهد کرد. این کنفرانس در تاریخ 15 تا 16 جولای برگزار خواهد شد. در این رویداد وضعیت افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *