جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات

بایدن: نیروهای آمریکایی طی چند روز آینده افغانستان را ترک نمی‌کنند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

کابل: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه گفت که خروج از افغانستان “در مسیر خود” قرار دارد، اما نیروها طی چند روز آینده کشور را ترک نمی‌کنند. بایدن در پاسخ به خبرنگاران در کاخ سفید که آیا ایالات متحده در چند روز آینده خروج خود را تکمیل می‌کند یا نه، پاسخ داد: “نه، ما دقیقاً در مسیر درست به همان سمتی که انتظار داریم هستیم.”

وی افزود: “من می‌خواستم اطمینان حاصل كنم كه همه چیز به سپتامبر موکول نشود. فعلا برخی نیروها باقی خواهند ماند، اما این یک خروج منطقی با متحدان ماست و هیچ چیز غیر عادی در آن وجود ندارد.” دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، جن ساکی در جریان جلسات توجیهی به خبرنگاران گفت پیش‌بینی می‌شود که خروج تا پایان ماه آگست تکمیل شود.

از ماه اپریل که بایدن فرمان خروج تا ۱۱ سپتامبر را اعلام کرد، اوضاع امنیتی در أفغانستان وخیم‌تر شده است چنانچه طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی در اول ماه می، به جنگ‌های شدید علیه نیروهای دولتی ادامه داده و بخش‌هایی را نیز تصرف کرده‌اند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، پیشرفت‌های طالبان جامعه اطلاعاتی ایالات متحده را به این نتیجه رسانده که حکومت افغانستان ممکن است شش ماه پس از خروج كامل ارتش آمریكا از این كشور، سقوط كند. بایدن روز جمعه گفت: “من فکر می‌کنم آنها توانایی حفظ حکومت را دارند.” وی افزود: “اما من نگران این هستم كه آنها با مشکلات داخلی برای جذب حمایت از حکومت در سراسر كشور چالش داشته باشند.” وی همچنین خاطرنشان کرد که ارتش افغانستان برای تأمین امنیت پایتخت کابل باید به توانایی‌های خود اتکا کند.

روز جمعه، سخنگوی پنتاگون، جان کربی فاش کرد که ایالات متحده کنترل پایگاه هوایی بگرام را به نیروهای افغان تحویل داده و نیروهای خود را به عنوان بخشی از ادامه روند خروج نظامیان آمریکایی در منطقه، از این کشور خارج کرده است. به نقل از آسوشیتد پرس، درویش رئوفی، ولسوال بگرام گفته‌است که، پایگاه هوایی بگرام در خارج از کابل، پس از تحویل به نیروهای افغان، غارت شده است.

رئوفی به این خبرگزاری گفت: اوایل جمعه بلافاصله پس از رفتن آمریکایی‌ها، ده‌ها غارتگر وارد پایگاه شدند. آنها از دروازه‌های محافظت نشده هجوم آوردند، چندین ساختمان را به هم ریختند و بعد توسط پولیس دستگیر شدند. رئوفی به آسوشیتد پرس گفت: “جلوی آنها گرفته شد، برخی دستگیر شدند و بقیه از پایگاه پاکسازی شدند. متأسفانه، آمریکایی‌ها بدون هیچ گونه هماهنگی با مقامات ولسوالی بگرام آنجا را ترک کردند.”

به گفته رئوفی، در حال حاضر، نیروهای امنیتی افغانستان کنترل “داخل و خارج پایگاه” را در دست دارند. غارتگران پس از عزیمت سربازان آمریکایی به پایگاه حمله کردند. جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز تایید کرد که کنترل پایگاه هوایی بگرام به کابل واگذار شده است. این اقدام آمریکا توسط طالبان مورد ستایش قرار گرفت، به این ترتیب که سخنگوی آنها تأیید كرد كه این کار، اقدامی مثبت در جهت منافع واشنگتن و كابل در دستیابی به صلح و امنیت در این كشور است. در بیانیه طالبان آمده است: “ما تخلیه همه نیروهای آمریکایی از بگرام را یک گام مثبت تلقی می‌کنیم و به دنبال خروج نیروهای خارجی از تمام نقاط کشور هستیم. این به نفع آنها و افغان‌هاست. افغانها می‌توانند با خروج کامل نیروهای خارجی به صلح و امنیت نزدیک شوند. “

جان اف کربی روز جمعه گفت، به عنوان بخشی از روند خروج از افغانستان، لوید جی آستن وزیر دفاع طرحی را برای انتقال قدرت از جنرال آستن اس. میلر به جنرال نیروهای دریایی، فرانک مک کنزی تایید کرد. میلر فرمانده نیروهای آمریكا در افغانستان و مأموریت پشتیبانی قاطع است. مک کنزی فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده است. همه اینها بخشی از روند منظم خروج به دستور رییس جمهور بایدن و تا پایان ماه آگست است. کربی گفت: “جنرال میلر در هفته‌های آینده برای آماده سازی و تکمیل انتقال این وظایف و مسئولیت‌ها به جنرال مک کنزی در قدرت باقی خواهد ماند.”

کربی تأکید کرد: “مک کنزی به انجام هرگونه عملیات ضد تروریستی مورد نیاز برای محافظت از میهن در برابر تهدیدات ناشی از افغانستان ادامه خواهد داد، و تلاش‌های ایالات متحده را برای ایجاد گزینه‌های پشتیبانی لجستیکی، مالی و فنی به نیروهای افغان پس از تکمیل خروج هدایت خواهد کرد. چنین روندی به ایالات متحده این امکان را می‌دهد تا حضور دیپلماتیک خود را در افغانستان حفظ کند، زیرا رهبران ایالات متحده و افغانستان در مورد روابط دوجانبه جدید بین این دو کشور گفتگو کرده‌اند. آستن همچنین تأسیس نیروهای آمریكایی افغان را به فرماندهی فرمانده پیتر وازلی در كابل، تصویب كرد. هدایت دفتر مدیریت همکاری امنیتی دفاعی، افغانستان که از وازلی پشتیبانی خواهد کرد، بر عهده جنرال کورتیس بوزارد خواهد بود. دفتر بوزارد در قطر مستقر است. جان کربی روز جمعه گفت، دفتر همکاری‌های امنیتی در قطر به ریاست جنرال کورتیس بوزارد از نیروهای دفاعی ملی افغانستان و نیروهای امنیتی پشتیبانی و نگهداری از هواپیماها را نیز بر عهده خواهد داشت. کربی افزود، حضور نیروهای باقیمانده آمریکا در افغانستان روی حمایت از حضور دیپلماتیک ایالات متحده در این کشور، پشتیبانی از الزامات امنیتی در فرودگاه کابل، مشاوره و کمک به نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان و پشتیبانی از اقدامات ضد تروریسم متمرکز خواهد بود.

با این حال، ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان روز جمعه گفت که ایالات متحده نمی‌تواند و نباید خروج نیروهای خود را از افغانستان به انتقال تسهیلات نظامی خود به آسیای میانه تبدیل کند. کابلوف به خبرگزاری روسیه، RIA گفت: “ما قبلاً چنین سیگنالی را در سطوح مختلف به واشنگتن ارسال کرده‌ایم و امیدوارم که شنیده شود.

وی گفت: “ما با ایالات متحده، چین و پاکستان به همکاری تحت عنوان تروئیکای گسترده ادامه می‌دهیم.” وی افزود: علاوه بر این، ما امکان برگزاری جلسه دیگری را در قالب مسکو در ذهن داریم، که چنانچه می‌دانید، همه کشورهای پیرامون افغانستان و همچنین ایالات متحده را متحد می‌کند. وی در مورد بحث درباره مسائل افغانستان در ساختارهای سازمان ملل، از جمله در شورای امنیت گفت مصلحت این است که گفتگوها در مرحله بعد – زمانی که طرف‌های افغان قبلاً به امضای توافق نامه صلح رسیده اند، صورت بگیرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان