خروج کامل نیروهای ایتالیا و جمهوری چک از افغانستان

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: رم روز چهارشنبه اعلام کرد، ایتالیا خروج نیروهای خود از افغانستان را به پایان رسانده و به حضور 20 ساله خود به عنوان بخشی از نیروهای ناتو پایان می‌دهد. پس از آنکه رییس جمهور بایدن خواهان پایان طولانی ترین جنگ واشنگتن شد، متحدین آمریکا در ناتو نیز به توافق رسیدند که ماموریت ۹۶۰۰ نفری خود را به پایان برسانند.

لورنزو گوئرینی، وزیر دفاع ایتالیا پس از فرود ده ها سرباز در فرودگاه بین المللی پیزا از هرات، در بیانیه ای گفت: “شب گذشته، ماموریت ایتالیا در افغانستان رسما پایان یافت. با این حال، تعهد جامعه بین المللی نسبت به افغانستان، در اینجا پایان نمی‌یابد. این کار به اشکال دیگر ادامه خواهد یافت، از تقویت همکاری‌های توسعه‌ای تا حمایت از نهادهای جمهوری.” طبق گفته‌های این وزارتخانه، پس از حملات 11 سپتامبر که منجر به حضور ایالات متحده و ناتو در این کشور شد، طی 20 سال گذشته 50000 سرباز ایتالیایی به افغانستان اعزام شدند. رم روند خروج آن دسته از شهروندان افغان را که به نیروهای ایتالیایی کمک کرده اند، را آغاز کرده است. این ارتش، 270 نفر واجد شرایط را بین ۴۰۰ پرونده شناسایی کرده است. هشتاد و دو افغان، که بیشتر آنها مترجم‌اند با خانواده‌هایشان، در 14 جون وارد فرودگاه فیومیچینو رم شدند.

در جریان عملیات نیروهای ایتالیایی در افغانستان 53 سرباز کشته و 723 نفر زخمی شدند. ایتالیا در کنار ایالات متحده، ترکیه، انگلیس و آلمان به عنوان بخشی از “حمایت قاطع” یکی از پنج کشوری بود که در افغانستان، بیشترین درگیری را داشت. هدف این مأموریت غیر نظامی به رهبری ناتو، آموزش  نیروهای افغان برای تأمین امنیت کشورشان پس از عزیمت نیروهای خارجی بود.

ارتش جمهوری چک نیز تأیید کرد، حتی 12 سرباز آخر چک که در چارچوب مأموریت ناتو در افغانستان مستقر بودند، روز یکشنبه به همراه کلیه تجهیزات به خانه بازگشتند. از سال 2002، در مجموع بیش از 11500 سرباز جمهوری چک در مأموریت ناتو در افغانستان، عمدتا در شفاخانه‌های صحرایی، به عنوان اعضای واحدهای مراقبت، کیمیایی و حفاظت بیولوژیکی یا به عنوان بخشی از تیم‌های جراحی و بازسازی خدمت کردند. که چهارده نفر در حین انجام وظیفه در افغانستان کشته شده اند.

هفته گذشته آندره بابیچ، نخست وزیر چک طی یک کنفرانس در مورد مسائل امنیتی، با تکرار بیانیه رئیس جمهور میلوس زم گفت که با خروج نیروهای ناتو از افغانستان مخالف است. یاکوب کولانهک، وزیر امور خارجه جمهوری چک (سوسیال دموکرات ها) نیز این اقدام را زیر سال برده است.

آلمان نیز روز سه شنبه اعلام کرد که تمام نیروهایش افغانستان را ترک کرده‌اند زیرا بزرگترین خروج، یعنی خروج ایالات متحده، در جریان است. این خروج باعث بروز این نگرانی شده که طالبان دوباره در کشور قدرت پیدا کنند.

در همین حال، نی – حامی رسانه‌های های آزاد در افغانستان اظهار داشته که روزنامه نگاران و کارمندان رسانه ها نباید اهداف نظامی قرار بگیرند. نی افزوده که به نظر می‌رسد روزنامه نگاران و کارگران حرفه‌ای رسانه برای ارائه اطلاعات در مناطق تحت کنترل حکومت و طالبان در شرایط دشواری قرار دارند، زیرا ناامنی در شمال افزایش می‌یابد.

نی گفته که طرفین مخالف انتظار دارند که رسانه‌ها اطلاعاتی را ارائه بدهند که مورد علاقه آنها باشد، و تأکید کرد که قطعنامه 1738 شورای امنیت سازمان ملل متحد روزنامه نگاران، رسانه ها و پرسنل مربوط به آن را غیرنظامی می‌داند که باید مورد محافظت و احترام قرار گیرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *