جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روزهای اندکی تا خروج کامل نیروهای ایالات متحده باقی مانده است

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

کابل: مقامات آمریكایی روز سه شنبه به شرط ناشناس ماندن، به رویترز گفتند، ارتش آمریكا چند روز تا اتمام روند خروج خود از افغانستان فاصله دارد، و این زمان تکمیل خروج پیشتر از مهلت 11 سپتامبر است كه توسط رئیس جمهور جو بایدن برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریكا تعیین شده بود.

به گفته چندین مقام آمریکایی، ایالات متحده می‌تواند ظرف چند روز خروج نیروهایش از افغانستان را به اتمام برساند، و چنانچه مقامات ارتش آمریکا هشدار می‌دهند این کشور می‌تواند به جنگ داخلی وارد شود، و همین سبب شده که این هفته یک هفته حساس باشد. خاتمه رسمی روند خروج آمریکا در این هفته، پایانی به طور حیرت انگیز سریع به فرایندی است كه بایدن در ماه اپریل آغاز كرد. یک مقام ارشد دولت به CNN گفت،  پس از خروج رسمی حدود 1000 سرباز آمریكایی برای کمک به تأمین امنیت سفارت ایالات متحده در کابل و فرودگاه این شهر می‌توانند در این كشور بمانند، و در حال حاضر مشخص نیست که نیروهای ناتو چه مدت باقی می‌مانند.

در حقیقت وزارت دفاع آلمان روز سه شنبه اعلام کرد، آلمان از ماه می در حال خارج کردن نیروهای خود از افغانستان و پایان دادن به ‌استقرار تقریباً 20 ساله در آنجا در کنار نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای بین المللی است. وزیر دفاع آلمان آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر در بیانیه ای گفت: “پس از نزدیک به 20 سال حضور، آخرین سربازان بوندس‌وهر امروز عصر افغانستان را ترک کرده‌اند. آنها در راه بازگشت هستند. یک فصل تاریخی به پایان می‌رسد، استقرار فشرده‌ای که بوندس‌وهر را به چالش کشید و شکل داد، و در آن بوندسور خود را در جنگ اثبات کرد. “

وزیر دفاع آلمان در توئیتر از همه 150،000 زن و مردی که از سال 2001 در آنجا خدمت کرده‌اند تشکر کرد و گفت که آنها می‌توانند به خدمات خود افتخار کنند. او همچنین به کشته شدگان و مجروحان خدمت در آنجا ادای احترام کرد. وی گفت: “شما فراموش نخواهید شد”. به گفته این ارتش، 59 سرباز آلمانی از سال 2001 طی خدمت خود در افغانستان کشته شده‌اند. آخرین نیروها با دو هواپیمای A400 ام‌اس آلمان و دو C17 آمریکایی از پایگاه خود در مزار شریف در شمال افغانستان خارج می‌شوند.

یک مقام دفاعی روز سه شنبه مصرانه به سی ان ان گفت که تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان برای محافظت از سفارت و امنیت فرودگاه بیش از 650 نفر بیشتر نخواهد شد. در همین حال، نیویورک تایمز روز سه شنبه گفت که چیزهای زیادی در حال توافق بین ترکیه و ایالات متحده در مورد امنیت فرودگاه کابل است.

به گفته نیویورک تایمز، مذاکرات با آنکارا برای تأمین امنیت فرودگاه غیرنظامی به عنوان دروازه اصلی افغانستان در حین پیشرفت طالبان در این کشور در حال پیشروی است، و عدم اطمینان از توافق می‌تواند عواقب وخیمی از جمله عدم دسترسی به کشور توسط گروه‌های امدادی و حضور دیپلماتیک ایالات متحده داشته باشد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست ناتو در بروکسل در اوایل ماه جاری میلادی با همتای آمریکایی خود جو بایدن در مورد برنامه‌های آنکارا برای فرودگاه گفتگو کرد و پس از آن جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که توافق حاصل شده‌است.

با این حال، سوالات مربوط به موفقیت و امکان‌پذیری استقرار ترکیه بدون ادامه پشتیبانی هوایی ایالات متحده، از دیگر نگرانی‌هاست. جیمز جی استاوریدیس، دریادار بازنشسته که به عنوان فرمانده عالی متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای اروپا فعالیت می‌کرد به نیویورک تایمز گفت: ” بدون داشتن یک فرودگاه امن، توانایی انجام عملیات روزمره سفارت در یک کشور بزرگ مانند افغانستان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. ” حتی پیشنهاد ترکیه برای نگه داشتن نیروها در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریكا و ناتو تا مهلت مقرر 11 سپتامبر توسط طالبان، كه مناطق وسیعی از كشور را كنترل می‌كند، رد شده‌است.

در همین حال، مجلس نمایندگان ایالات متحده روز سه شنبه مصوبه ای برای أفغان های که در ارتش آمریکا یا ناتو خدمت کرده اند را تصویب کرد. این مصوبه امکان انتقال مجدد آنها به ایالات متحده را آسان می‌کند. بر اساس این لایحه، مترجمان، رانندگان و سایر افرادی که از امور مربوط به جنگ پشتیبانی می‌کردند دیگر نیازی به معاینه پزشکی در افغانستان به عنوان بخشی از روند درخواست ویزای مهاجرت ویژه ندارند.

اما آن ها در عوض باید ظرف 30 روز از ورود خود به ایالات متحده معاینه پزشکی دریافت کنند. افغان‌ها قبلا مجبور بودند معاینه خود را در یک کلینیک در کابل انجام دهند. منتقدان می‌گویند این یک مانع غیر ضروری در هنگام شیوع کووید-۱۹ است زیرا با خروج قریب الوقوع نیروهای آمریکایی و ناتو از کشور، خارج کردن سریع‌تر کسانی که به نبرد با طالبان کمک کرده‌اند، اهمیت یافته‌است. جیسون کراو نماینده دموکرات از کلرادو، که در افغانستان خدمت می‌کرد و لایحه را ارائه داد، گفت: “ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که یک بروکراسی آهسته به قیمت جان افغان‌هایی تمام شود که در کنار زنان و مردان ما بودند.”

در حقیقت، کمیته نجات بین المللی (IRC) به اعلامیه بایدن در مورد تخلیه بشردوستانه متقاضیان ویزای مهاجرت ویژه (SIV) به کشور سوم پاسخ داد. “در حالی که IRC از تخلیه متقاضیان SIV پشتیبانی می‌کند، اما دولت ایالات متحده باید به سرعت برای توسعه برنامه‌هایی برای حفظ امنیت شرکای افغان باشد، از جمله با شناسایی یک کشور سوم امن و ارائه جزئیات در مورد برنامه‌های تخلیه آنها.

بیش از 18000 درخواست در برنامه فعلی وجود دارد که در مجموع 53000 نفر از جمله اعضای خانواده را در بر می‌گیرد. وزارت امور خارجه تخمین می‌زند که رسیدگی به درخواست کسانی که اقدام کرده‌اند بیش از دو سال طول خواهد کشید. همچنین هزاران افغان در این برنامه واجد شرایط نیستند که به شدت به حفاظت احتیاج دارند. به علاوه، IRC اظهار داشت، وضعیت مردم در افغانستان همچنان رو به وخامت است زیرا درگیری، کووید-۱۹ و اثرات تغییرات اقلیمی بر میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد. نازنین اش، معاون سیاست‌های عمومی و پشتیبانی در IRC، گفت “ایالات متحده باید آماده عمل به تعهد اخلاقی خود برای کمک به متحدانش برای فرار از مجازات خشونت آمیز به دلیل کمک‌های حیاتی‌شان به ایالات متحده باشد. طرحی برای حفاظت و پردازش هزاران SIV و سایر افراد آسیب پذیر باید به طور مرکزی در برنامه‌های خروج ایالات متحده قرار بگیرد. انباشته شدن درخواست‌ها در این سیستم در حال حاضر به معنای آن است که 2-3 سال یا بیشتر طول می‌کشد تا یک فرد متقاضی افغان به امنیت در ایالات متحده برسد. و با توجه به فضای امنیتی نامشخص، هیچ تضمینی وجود ندارد که مصاحبه حضوری در سفارت آمریکا در کابل برای کسانی که روند خروج جا مانده‌اند حتی امکان پذیر باشد. “

IRC در ادامه از دولت آمریكا خواست كه گام‌های فوری بردارد برای اطمینان از مورد حمایت قرار دادن افراد در معرض خطر كه از خروج زودهنگام بهره مند نمی‌شوند، از جمله افغان‌های وابسته به آمریكا كه معیارهای دقیق صلاحیت برنامه SIV را ندارند، اعضای خانواده دارندگان SIV که جا مانده‌اند، افرادی که به دلیل شرایط قادر به عزیمت نیستند، مانند موارد اضطراری پزشکی یا محدودیت‌های سفر مربوط به امنیت و هزاران افغان دیگر، از جمله زنان و دختران، که نیاز به حمایت بشردوستانه دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان