جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

خروج نیروها و روند صلح افغانستان در دیدار بایدن و غنی مورد بحث قرار گرفت

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

کابل: جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز جمعه ملاقات كردند و در مورد پایان دادن به ماموریت «تعلیمات، کمک، مشورت» و تبدیل آن به یك رابطه جدید با افغانستان و نیروهای افغان گفتگو كردند.

هر دو طرف بر اهمیت تضمین عدم تبدیل افغانستان به پناهگاه امنی برای تروریستان، مجدداً تأكید كردند. روز جمعه، غنی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی (HCNR) با وزیر دفاع لوید آستن نیز در پنتاگون دیدار داشتند. این جلسه یک روز پس از اعلام برنامه‌های آمریکا برای تخلیه هزاران افغان که پیش از خروج آمریکا برای ارتش آمریکا کار می‌کردند، اعلام شد. بسیاری از انتقام جویی طالبان هراس دارند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا اظهار داشته كه افغان‌ها “باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند”، با این حال، وی قول حمایت مداوم از این كشور را داده‌است. بایدن که در دفتر بیضی صحبت می‌کرد، خود و غنی را “دو دوست قدیمی” خواند و گفت همکاری بین ایالات متحده و افغانستان “پایان نمی‌یابد”. وی گفت: “ممکن است نیروهای ما در حال خروج باشند، اما حمایت از افغانستان پایان ندارد.” با این حال، وی تأکید کرد که خود افغان‌ها باید درمورد “آنچه می‌خواهند” تصمیم‌گیری کنند. وی افزود: “خشونت حماقت‌بار، باید متوقف شود. در غیر این صورت رفته رفته اوضاع دشوارتر خواهد شد.”

در همین حال غنی اظهار داشت که از تصمیم “تاریخی” جو بایدن در مورد خروج نیروهای آمریکایی حمایت کرده و برای “احترام به آن و حمایت از آن” حاضر بوده‌است. وی همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان شش ولسوالی را پس گرفته‌اند و برخی از دستاوردهای اخیر طالبان شکست خورده‌است. “خواهید دید که با عزم راسخ، اتحاد و مشارکت، بر مشکلات غلبه خواهیم کرد.” غنی همچنین گفت كه او با وجود حمله مجدد طالبان، از رئیس جمهور آمریكا، جو بایدن نخواسته كه خروج نیروهای آمریكایی را به تأخیر بیندازد و اینکه سایر ملت‌ها باید به دولت وی در كابل اطمینان داشته باشند نه شورشیان. با این حال، وی اذعان داشت که تصمیم خروج نیروها تأثیر زیادی بر منطقه خواهد داشت.

غنی گفت: “تصمیم رئیس جمهور بایدن یک تصمیم تحول‌زاست که نتایج مثبتی هم برای مردم افغانستان و هم برای مردم ایالات متحده در منطقه خواهد داشت.”

وقتی از غنی در مورد برآوردهای گزارش‌شده اطلاعات آمریكا مبنی بر اینكه شورشیان طالبان ظرف شش ماه پس از خروج نیروهای آمریكایی و خارجی در سپتامبر بار دیگر بر كابل سلطه خواهند یافت، سوال شد، او پاسخ داد: “پیش‌بینی‌های زیادی از این دست وجود داشته است و همه آنها نادرست از آب درآمده‌اند. ” آستن گفت:” ایالات متحده همچنان به ادامه کمک‌های امنیتی مهم به نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان متعهد می‌ماند. من اطمینان دارم که با پایان یافتن «تعلیمات، کمک، مشورت»، ما به یک رابطه جدید با افغانستان و نیروهای افغان خواهیم رسید.” اوایل این هفته سازمان ملل نسبت به دستاوردهای خود ابراز نگرانی کرده بود.

مقامات آمریکایی تایید می‌کنند که بسیاری از جزئیاتِ پس از خروج هنوز در دست بررسی است. تنها قطعیت موجود این است که، به جز حضور امنیتی بیشتر برای محافظت از ماموریت دیپلماتیک ایالات متحده در کابل، هیچ کارمند نظامی آمریکایی در افغانستان باقی نخواهد ماند. آستن اصرار داشت که ایالات متحده “علی رغم دستور خروج بایدن برای پایان دادن به یک مأموریت جنگی 20 ساله در افغانستان،” در زمینه امنیت افغانستان و پیگیری توافق نامه تقسیم قدرت با طالبان “عمیقا درگیر” می‌ماند.

مقامات آمریکایی و ناتو اخیراً گفته‌اند که طالبان تاکنون نتوانسته‌اند به تعهدات کاهش خشونت در افغانستان عمل کنند. عبدالله عبدالله همچنین گفت که “شاید خوش‌بینی بیشتری” در مورد توافق صلح هنگام آغاز مذاکرات وجود داشت زیرا “طالبان چیزهایی به طرف‌های مختلف گفته‌اند که خوش بینی ایجاد می‌کند.”

وی گفت گفتگوهای متوقف شده در مورد توافق سیاسی برای خاتمه چندین دهه نزاع نباید با وجود افزایش حملات طالبان کنار گذاشته شود، مگر اینکه خود شورشیان کنار بکشند. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: “من فکر می‌کنم ما نباید در را ببندیم، مگر اینکه توسط طالبان کاملاً بسته شود. با وجود عدم پیشرفت یا به رغم آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد، نمی‌توانیم به گفتگوها نه بگویم.”

عبدالله پس از آنکه خودش و اشرف غنی برای گفتگو در مورد كمك‌های نظامی و غیرنظامی آمریكا و مسائل ناشی از عزیمت آخرین نیروهای آمریكایی بعد از گذشت ۲۰ سال از حمله به رهبری آمریکا، با جو بایدن در كاخ سفید دیدار کردند، صحبت كرد.

عبدالله گفت شاید هنگام شروع مذاکرات ” خوش‌ بینی بیشتری” در مورد توافق صلح وجود داشت زیرا “طالبان چیزهایی را به طرف‌های مختلف گفته‌اند که خوش بینی ایجاد کرده‌است.” وی گفت: “به هر حال، کشتن آدم‌ها تا آخرین نفر راه‌حل مشکل نخواهد بود. باید یک توافق مسالمت‌آمیز وجود داشته باشد.”

از سوی دیگر، ایالات متحده در حال آماده‌سازی برای تخلیه 25000 نفر از همكاران افغان هنگام خروج از افغانستان است، از جمله مترجمان، رانندگان، محافظان امنیتی و کارمندان، زیرا این ترس وجود دارد که آنها به دلیل كار با آمریکا، هدف انتقام طالبان قرار بگیرند. رئیس جمهور غنی گفت که حکومت وی برای کمک به آزادی یک پیمانکار آمریکایی که بیش از یک سال پیش ربوده شده است، تلاش خود را به کار خواهد بست، هرچند وی گفت که رئیس جمهور جو بایدن وی را در جریان جلسه کاخ سفید، ‌در مورد این موضوع تحت فشار قرار نداد.

مارک فرریشز، یک پیمانکار از لمبارد، ایلینویز، در جنووری سال 2020 در کابل ربوده شد و گمان می‌رود که در اسارت شبکه حقانی وابسته به طالبان باشد. مقامات آمریكایی گفته‌اند كه اسارت این فرد در جریان مذاكره با طالبان مطرح شده است، اما چیزی در مورد محل تقریبی وی یا جزئیات افشا شده این بحث‌ها اعلام نكرده‌اند.

غنی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع این فرد ربوده شده طی مکالمه‌ای که اوایل بعد از ظهر با بایدن انجام شد، مطرح شد یا خیر، گفت نه، این موضوع مطرح نشد. وی ادامه داد: “ما برای کمک به آزادی او هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان