جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آنتونی بلینکن: آمریکا در حال ارزیابی جدیت طالبان در زمینه صلح است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کابل: به گزارش رسانه‌های خارجی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه گفت که واشنگتن در حال ارزیابی میزان جدی بودن طالبان در پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان است و اینکه تلاش برای پس گرفتن کشور با زور با تلاش‌های صلح سازگار نیست.

بلینکن، که به پاریس سفر کرده بود، اذعان داشت که حمله به نیروهای امنیتی افغانستان در حال افزایش است. روند صلح در شراطی متوقف شده است که نیروهای امنیتی افغانستان با حمله بهار طالبان که مراکز چندین ولایت را تهدید می‌کند، می‌جنگند. ملیشه‌های قومی برای کمک به نیروهای دولتی بسیج شده‌اند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه فرانسه گفت: “ما با دقت بسیار زیادی امنیت موجود در افغانستان را بررسی می‌کنیم و همچنین به دقت در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا طالبان در مورد حل مسالمت‌آمیز درگیری جدی هستند یا نه.”

“اما هر اقدامی برای تصرف این کشور با استفاده از زور، با یافتن یک راه حل صلح‌آمیز کاملاً ناسازگار است.” مطابق با برآوردهای پنتاگون طالبان اکنون 81 ولسوالی از 419 ولسوالی افغانستان را تحت کنترل دارند. ارتش آمریكا بیش از نیمی از روند خروج از افغانستان را به اتمام رسانده و قرار است این روند طی چند هفته آتی به پایان برسد. مقامات می‌گویند برای کمک به تأمین امنیت دیپلمات‌ها احتمالاً بین 600 تا 700 سرباز آمریکایی همچنان باقی خواهند ماند. مشخص نیست که نیروهای امنیتی افغانستان پس از عزیمت نیروهای آمریکایی چه عملکردی خواهند داشت.

در همین حال، بر اساس گزارش جدید استوشیتید پرس، ایالات متحده قصد دارد صدها سرباز را حتی پس از خروج از افغانستان در این کشور جنگ زده باقی بگذارد. آسوشیتد پرس روز جمعه گزارش داد که پس از خروج نیروها از این کشور در اواخر تابستان سال جاری، حدود 650 سرباز آمریکایی برای تأمین امنیت سفارت آمریکا در افغانستان می‌مانند. صدها سرباز دیگر نیز در فرودگاه کابل خواهند ماند.

مقامات آمریکایی به  ای پی  گفتند که ممکن است خروج در دو هفته آینده به پایان برسد، که این زمان جلوتر از موعد مقرر جو بایدن در 11 سپتامبر خواهد بود. در این گزارش آمده است که چند صد نیروی آمریکایی حداقل تا سپتامبر در فرودگاه کابل باقی خواهند ماند تا به نیروهای ترکیه که پذیرفته‌اند امنیت این فرودگاه را تأمین کنند، کمک کنند.

این مقامات اظهار داشتند که نیروها تا زمان آماده شدن برنامه‌های رسمی ترکیه برای تأمین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی، ورودی اصلی به افغانستان، باقی خواهند ماند. به گفته جان کربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، امنیت سفارت در کابل “فراتر از آن چیزی است که در سفارتخانه‌های عادی می‌بینید. باید توقع داشته باشید که مطابق با اوضاع امنیتی در افغانستان، دایره امنیتی هم بزرگتر شود. “

از سوی دیگر، عمران خان نخست وزیر پاکستان اظهار داشت که پاکستان پس از ترک افغانستان و خاتمه طولانی‌ترین جنگ خود، خواهان یک رابطه متمدنانه با ایالات متحده است. خان این موضوع را در مصاحبه اخیر خود با نیویورک تایمز هنگام گفتگو در مورد استراتژی آینده پاکستان پس از خروج آمریکا از افغانستان عنوان کرد.

“پاکستان پس از 11 سپتامبر، دوباره تصمیم گرفت که به مبارزه ایالات متحده علیه تروریسم بپیوندد. اکنون، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، اساساً پاکستان خواهان یک رابطه متمدنانه است که بین ملت‌ها وجود دارد و ما قصد داریم روابط تجاری خود را با ایالات متحده بهبود ببخشیم. ” وقتی از عمران خان سوال شد که منظور وی از “روابط متمدنانه” چیست، گفت که پاکستان خواستار روابط “منصفانه‌ای” است که ایالات متحده با هند و انگلیس دارد.

وی افزود که پاکستان همیشه رابطه نزدیک‌تری با ایالات متحده در مقایسه با هند داشته است و هر دو کشور در طول جنگ با تروریسم روابط ناجور داشته‌اند. وی یادآوری کرد که پاکستان پس از پیوستن به جنگی که که باعث خسارات 150 میلیارد دالری شد 70،000 تن را از دست داد. او گفت: “ایالات متحده انتظار بیشتری از پاکستان داشت. و متأسفانه، دولت‌های پاکستان کوشیدند ورای توانایی خود عمل کنند. آنچه ما در آینده می‌خواهیم یک رابطه مبتنی بر اعتماد و اهداف مشترک است. این در واقع همان چیزی است که ما در حال حاضر با ایالات متحده داریم – منظور من این است که اهداف ما در افغانستان نیز امروز دقیقاً همین است. “

وی گفت، “پس از خروج آمریکا نمی‌دانم که چه نوع رابطه نظامی وجود خواهد داشت. اما در حال حاضر، روابط باید بر اساس این هدف مشترک باشد که قبل از خروج ایالات متحده آمریکا، یک توافق سیاسی در افغانستان رخ بدهد، زیرا پاکستان خواهان یک جنگ داخلی، یک جنگ خونین داخلی در افغانستان نیست. “

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان