جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

25 چیزی که والدین هرگز نباید به کودکان خود بگویند

خواندن 7 دقیقه
1
(1)

پدر یا مادر بودن کار سختی است – و با تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها و حضور 24 ساعته بچه‌ها در تمام طول هفته می‌تواند آن را استرس‌زاتر کند. متاسفانه این استرس اضافه می‌تواند خود را به شکل‌های ناپسندی نشان دهد. اگر می‌خواهید رابطه خوب خود را با کودکانتان حفظ کنید ادامه این مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیزهایی را نباید هرگز به آن‌ها بگویید.

۱. تو زیادی شلوغش میکنی

هرچقدر هم که مطمئن هستید رفتار کودکتان اغراق‌آمیز است، برچسب “هیجانی” زدن به او آن هم در حالی که فقط سعی دارد احساسات خود را ابراز کند، می‌تواند اثرات طولانی‌مدت جدی داشته باشد. بچه‌ها مدیریت عواطف را از والدینشان یاد می‌گیرند پس اگر به آن‌ها بگویند احساساتشان احمقانه است، تبدیل  به بزرگسالانی بی احساس می‌شوند.

۲. تو خودخواهی

با اینکه همه بچه‌ها گهگاهی خودخواهانه رفتار می‌کنند، اینکه بگوییم ذاتاً خودخواه هستند می‌تواند تا آخر عمر به آن‌ها ضربه بزند. نکته مهم آن است که والدین نشان دهند از رفتار کودک ناامید شده‌اند نه خود او!

۳. تو همچین احساسی نداری

حتی اگر کودکتان چیزی بگوید که فکر می‌کنید کاملاً حقیقت ندارد، مثلاً “ازت متنفرم”، آن‌چه اهمیت دارد این است که احساساتش را نادیده نگیرید.

۴. کاش هیچوقت به دنیا نمیومدی

مهم نیست چقدر از دست او به ستوه آمده‌اید، هرگز به او نگویید که کاش به دنیا نیامده بود. اگر آنقدر عصبی شدید که چنین چیزی به ذهنتان رسید،‌کافیست آن‌جا را ترک کنید و اجازه دهید آرام بگیرید. به این ترتیب می‌توانید پاسخ بهتری به رفتار کودکتان بدهید.

۵. چرا نمیتونی مثه خواهر برادرات باشی؟

رقابت بین خواهر و برادرها جزئي از فرایند رشد در بیشتر خانواد‌ها است، اما وقتی والدین فعالانه کودکان خود را به این کار تشویق می‌کنند به آن‌ها آسیب می‌زنند.

این جمله باعث می‌شود آن‌ها فکر کنند که به اندازه کافی خوب نیستند و به نوعی عیب و ایراد دارند.

۶. تو احمقی

هرگز به کودکتان چنین چیزی نگویید مگر آن‌که بخواهید آسیبی دائمی به رابطه‌تان بزنید. با این جمله باورهای اصلی کودک را به جهتی منفی سوق می‌دهید.

۷. تو مرد خونهای

گفتن این جمله حتی به شوخی می‌تواند بار اضافه‌ای را به دوش پسرتان بگذارد، بخصوص وقتی که استرس طلاق و جدایی خانواده را متحمل شود. مثل این است که سرآشپز برود استراحت کند و به ظرف شور بگوید حالا تو آشپزی کن!

۸. تا شامتو تموم نکنی خبری از دسر نیست

قطعاً دوست ندارید کودکتان چیزی را اسراف کند. گفتن این جمله به کودک می‌تواند تاثیر مخربی بر استقلال و عادت‌های غذایی او بگذارد. روانشناسان می‌گویند به کودکتان حق انتخاب بدهید که اگر انتخاب کنند اول غذایشان را تمام کنند می‌توانند خوردن دسر را هم انتخاب کنند.

۹. عجله کن

این جمله استرس و اضطراب بیشتری به بچه‌ها می‌دهد که احتمالاً دارند تمام سعیشان را می‌کنند کفش‌هایشان را پیدا کنند. شما می‌توانید با تبدیل آن به یک بازی و اینکه چه کسی زودتر آماده می‌شود به آن‌ها انگیزه بدهید.

۱۰. با خودت چیکار کردی؟

با اینکه ممکن است طرفدار رنگ موی جدید یا حلقه دماغ فرزندتان نباشید، وقتی مکالمه را با سوالی مثل این آغاز می‌کنید همانجا آن را تمام کرده‌اید. فرزند شما دائماً احساس قضاوت شدن می‌کند و اینکه به اندازه کافی خوب نیست.

۱۱. گریه نکن

شنیدن این که آن‌چه احساس می‌کنند برای شما قابل درک و تحمل نیست می‌تواند گیج‌کننده باشد و همچنین در آينده اگر دچار مشکلی شوند کمتر احتمال دارد با شما در میان بگذارند.

۱۲. بچه نباش

بلوغ حاصل تجربه است – نه اینکه به فرزندتان بگویید نابالغ رفتار می‌کند. گفتن چیزهایی مثل این می‌تواند به آن‌ها آسیب بزنند چرا که به معنای نادیده انگاشتن احساسات آن‌ها است.

۱۳. تو توی این کار بهترینی

اینکه به فرزندتان بگویید همین حالا هم در چیزی بهترین است بدتر از آن است که اصلا از او تمجید نکنید. فشار برای بهترین بودن، برای دائما ماهر شدن، از عوامل اضطراب کودکان است و به ترس از شکست و نگرانی از ناامید ساختن شما و عدمتمایل برای امتحان کردن چیزهای جدید منجر می‌شود.

۱۴. تو ناخواسته بودی

حتی اگر فرزندتان ناخواسته و غیربرنامه‌ریزی شده به دنیا آمده است، گفتن این مسئله می‌تواند زخم‌های عاطفی به او وارد کند که تا آخر عمر با خواهد ماند. و اینکه بگویید با این حال دوستت داریم چیزی را درست نمی‌کند. آدم‌ها دلشان می‌خواهد واقعاً دوست داشته شوند، بدون هرگونه تکذیب و انکار.

۱۵. چیزی نیست

وقتی کسی صدمه دیده یا گریه می‌کند، گفتن این جمله می‌تواند شبیه پاسخی خودکار به نظر برسد. با این حال تا حد ممکن از گفتن آن اجتناب کنید. بچه‌ها به این مجوز نیاز دارند که وجود داشته باشند، کسی باشند که هستند، که فکر کنند، احساس کنند، هر ازگاهی مرتکب اشتباه شوند.

مطلب مرتبط: ۱۲ شیوه تقویت اعتماد به نفس در کودکان که هر پدر و مادری باید بداند!

۱۶. چرا نمیتونی هیچ کاری رو درست انجام بدی؟

با این که شبیه سوال به نظر می‌رسد اما بیشتر یک اتهام است – که احتمالا پاسخ مثبتی در پی نخواهد داشت. والدینی که این را به فرزندانشان می‌گویند تعجب می‌کنند که چرا نمی‌توانند فرزندان نوجوانشان را مجاب کنند کاری را انجام دهند.

۱۷. چه مرگته؟

گفتن جمله‌ای مثل این وقتی به ستوه آمده‌اید وسوسه کننده است، اما اشتباه نکنید. با گفتن این جمله به فرزندان خود یاد می‌دهیم که بپرسند آیا واقعا مشکلی دارند، و تلاش می‌کنند در آينده از این نوع پاسخ شما پرهیز کنند.

۱۸. حرفتو باور نمیکنم

اگر می‌خواهید فرزندتان راحت با شما درد و دل کند، باید از موضع پذیرش و باور با او صحبت کنید. وقتی چنین جمله‌ای می‌گویید به او می‌گویید دروغگو است و بی‌اعتمادی را پایه‌ریزی می‌کنید. به این ترتیب اعمال و احساسات خود را از شما مخفی می‌کنند.

۱۹. چیزی برای ترسیدن وجود نداره

  همه ما ترس‌ها و نگرانی‌های خودمان را داریم و این که به فرزندمان بگوییم نباید از چیزی بترسد می‌تواند به معنای بی اعتبار کردن احساسات او باشد.

شما نه تنها احساسات او را نادیده می‌گیرید بلکه این پیغام را به او می‌دهید که یک مشکلی دارد!

۲۰. تو تنبلی

بچه‌ها هر از گاهی تنبلی می کنند. با این حال، اینکه بگویید ذاتاً تنبل است باعث می‌شود احساس کنند نمی‌توانند برای تغییر آن کاری کنند. والدین هرگز نباید به فرزندان خود برچسب بزنند زیرا باعث می شود تصویری ناقص از خود داشته باشد و سایر نکات مثبت خود را نادیده می‌گیرد.

مطلب مرتبط: چرا کودکان تکرار را دوست دارند؟

۲۱. باید ببوسیش یا بغلش کنی

با اینکه دلتان می‌خواهد نسبت به دیگر کودکان یا اعضای خانواده مهربان باشد، مجبور کردن آن‌ها به بوسیدن یا بغل کردن آن‌ها می‌تواند به معنای عدم احترام برای مرزهای شخصی‌شان باشد.

۲۲. دوستات این کارو نمیکنن

اگر می‌خواهید فرزندتان از فشار همسن و سال‌های خود در مدرسه اجتناب کند، نمی‌توانید با مقایسه آن‌ها با همسن و سال‌هایشان در خانه به آن‌ها فشار وارد کنید تا کاری را انجام دهند. به مرور زمان این مسئله عزت نفس و حس عاملیت فردی را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

۲۳. اگه جای تو بودم این کارو نمیکردم

وقتی این جمله را به زبان می‌آورید به آن‌ها پیغام می‌دهید که به توانایی‌های تصمیم‌گیری او ایمان ندارید.

۲۴. باید بهتر عمل میکردی

مطمئناً فرزندتان می‌توانست به جای نمره ب نمره الف بگیرد، اما اینکه بگویید تلاش‌هایش کافی نبوده است باعث می‌شود نسبت به توانایی‌های خود احساس بدی داشته باشد. بهتر است به او پیغام عشق بی قید و شرط را بدهید.

۲۵. باید خجالت بکشی

فرزند شما گهگاهی باید شرمنده شود – اما نه به خاطر آن‌که شما به او گفته‌اید این طور احساسی داشته باشد.

خجالت‌زده کردن از موضع استحقاق ناشی می‌شود – که احساسات شما از احساسات فرزندتان مهم‌تر است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان