داستان غم ‌انگیز اولین سوپرمدل هالیوود که هرگز اسمش را نشنیده اید

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : تیر ۵, ۱۴۰۰

مارلنه دیتریش، ویوین لی، جوآن کراوفورد یا کوکو شنل – همه ما این زنان را به عنوان اسطوره‌های زیبایی و استایل قرن بیستم میشناسیم. اما قبل از تمام آن‌ها زنی زندگی می‌کرد که “اولین سوپرمدل آمریکا” در نظر گرفته می‌شود. با این حال، علارغم موفقیت عظیمی که در اوایل قرن بیستم کسب کرد، بسیاری از ما هنوز نامش را نمی‌دانیم!

اگر می‌خواهید از زندگی آدری مانسون که زیباییش الهام‌بخش هنرمندان بسیاری بود چیزهای بیشتری بدانید، ادامه این مطلب را بخوانید.

مردی که زندگی او را تغییر داد

آدری مانسون در ۱۸۹۱ به دنیا آمد. والدینش زمانی که او کوچک بود طلاق گرفتند و پس از آن آدری و مادرش به نیویورک رفتند.

همانطور که خود آدری اشاره کرده است، حرفه او تصادفی شروع شد. زمانی که ۱۵ ساله بود، همراه مادرش در برادوی قدم می‌زد که توجه مردی به او جلب شد. او از آدری پرسید که آیا مدل است و می‌تواند از او عکس بگیرد؟ معلوم شد که او توجه عکاس معروف فلیکس بندیکت هرزوگ را به خود جلب کرده است. بعدها هرزوگ او را به دوستانش در دنیای هنر معرفی کرد که بسیاری از آن‌ها پیکره‌تراش بودند.

مادر آدری با دیدن زیبایی و پتانسیل دخترش او را به سوی تئاتر سوق داد. در ۱۹۰۸، مانسون اولین سوپرمدل هالیوود به عنوان یکی از عروسک‌های رقصنده جرالد همپتون در پارک سرگرمی راکی‌پوینت معرفی شد.

آدری مدل بسیاری از تندیس‌ها و یادبودهای شهری در نیویورک و همینطور سکه‌های ایالات متحده شد. حافظه، منهتن، و روح زندگی از جمله تندیس‌هایی هستند که در نیویورک واقع شده‌اند. به دلیل قرار داشتن بیشتر آثار هنری الهام گرفته از او در این محله، به او لقب “خانم منتهن” را دادند. در آن زمان او ایده‌آل زیبایی زنانه تلقی می‌شد. آدری به خاطر تناسبات یونانی خود معروف بود و حتی مردم او را “ونوس آمریکایی” هم صدا می‌کردند.

در 1915، مانسون حرفه خود به عنوان بازیگر را شروع کرد. او در چهار فیلم ظاهر شد: الهام، خلوص، دختر رویاها، و شاپرک‌های بی‌پروا. او اولین زنی است که به صورت برهنه در یک فیلم ظاهر شد. او گفت “آن‌چه برای سایر زنان بی‌عفتی است، فضیلت من بوده است”. روزنامه‌های محلی او را تجسم متعالی وقار و زیبایی زنانه می‌نامیدند.

برخی حتی او را از پیشگامان فمنیسم می‌دانند. او از پوشیدن لباس زیر تنگ و کفش‌های پاشنه بلند امتناع می‌کرد و میگفت لباس زن‌ها باید کاربردی و طبیعی باشد.

چیزی بیش از یک چهره زیبا

یکی از دلایل موفق عظیم اولین سوپرمدل هالیوود اخلاق کاری او بود. برای مثال، از استودیوهای مختلف بازدید و درخواست کار می‌کرد.

دلیل دیگر این بود که دستمزد بالایی طلب نمی‌کرد حتی اگر کار سخت و دشوار بود. او باید ساعت‌های زیادی را ثابت می‌ایستاد و ژست بخصوصی می‌گرفت و در عین حال باوقار و ظریف به نظر می‌رسید. به گفته او “واقعا زحمت زیادی دارد. اگر اعصاب یک دختر در وضعیت خوبی نباشد و عضلاتش برای چنین آزمونی قوی و آماده نباشد، یک مدل ضعیف و لرزان می‌شود و هنرمند نمی‌تواند کارش را انجام دهد”.

پیش‌گویی غم‌انگیزی که به حقیقت پیوست

وقتی آدری تنها ۵ سال داشت، فالگیر دوره‌گردی به او گفت: “تو محبوب و معروف می‌شوی. اما وقتی که فکر می‌کنی خوشبختی از آن توست، میوه دریای مرده در دهانت تبدیل به خاکستر خواهد شد”. و این پیشگویی تمام عمر او را پریشان می‌ساخت.

فرصت‌های بازیگری می‌آمدند و می‌رفتند، و او درگیری رسوایی شده بود که بیشتر به حرفه‌اش آسیب می‌زد و پیدا کردن کار برایش غیرممکن شده بود. علاوه بر آن، زمانه در حال تغییر بود و ایده‌آل‌هایی زیبایی نیز با آن‌ها تغییر می‌کردند. در نتیجه مجبور شد به عنوان پیشخمت کار کند و روی حمایت مالی مادرش نیز حساب کند خانه به خانه وسایل آشپزخانه میفروخت.

تمام این اتفاقات تاثیر منفی بر سلامت روان آدری گذاشت و حالش به قدری ناخوش شد که مادرش از او خواست در یک آسایشگاه روانی بستری شود. در آن زمان تنها ۴۰ سال داشت و بقیه عمرش را آنجا گذراند. آدری مانسون عاقبت در سال ۱۹۹۶در ۱۰۴ سالگی درگذشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *