جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

دیپلمات ارشد قطر: مقامات هندی با طالبان گفتگو داشته‌اند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کابل: یک دیپلمات ارشد قطری، که در روند صلح افغانستان درگیر است، روز دوشنبه گفت که مقامات هند با طالبان گفتگو داشته‌اند.

اخیراً گزارشاتی مبنی بر آغاز مذاکرات مقامات هندی با طرف‌ها و رهبران طالبان افغانستان از جمله ملا عبدالغنی برادر، برای ایجاد تحول در سیاست‌هایشان، منتشر شده است. مطلق بن ماجد القحطانی، که نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​حل منازعات است، گفت که او معتقد است طرف هندی درگیر تعامل با طالبان است زیرا این گروه به عنوان یک “مولفه اصلی” در حکومت آتی افغانستان قلمداد می‌شود.

القحطانی، که در یک گفتگوی مجازی ترتیب داده شده توسط مرکز عربی واشنگتن دی‌سی با موضوع “نگاهی به صلح افغانستان پس از خروج آمریکا و ناتو” شرکت داشت، اظهارات خود را هنگام پاسخ به سوالات یک روزنامه نگار هندی در مورد برداشت قطر از نقش هند در روند صلح افغانستان، بیان داشت.

در همین حال، همزمان با آغاز جلسه اجلاس عمومی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) که تلاش‌های پاکستان را برای مقابله با تأمین مالی تروریسم ارزیابی خواهد کرد، گزارش‌هایی در مورد افزایش شدید جمع‌آوری کمک‌های مالی توسط طالبان در خاک پاکستان منتشر شده است.

در نشست عمومی مجازیFATF، که در 25 جون به پایان می‌رسد، تصمیم گیری در مورد حفظ پاکستان در “لیست خاکستری” یا فهرست کشورهای تحت نظارت بیشتر توسط ناظر چندجانبه انجام می‌شود. پاکستان به دلیل کوتاهی در مهار تأمین مالی تروریسم و ​​پولشویی در جون 2018 در این فهرست قرار گرفت.

مطابق با گزارش‌های اخیر، جمع آوری پول و جذب نیرو توسط طالبان افغانستان در خاک پاکستان، به ویژه در ولایت ناآرام بلوچستان، افزایش داشته‌است. اعتقاد بر این است که چندین رهبر برجسته طالبان در بلوچستان مستقر هستند و بخشی از شورای کویته را که به نام مرکز این ایالت نامگذاری شده است، تشکیل می‌دهند. مردم محلی به صدای امریکا گفتند که کمک‌های مالی به طالبان در بلوچستان در حال “افزایش” است زیرا این گروه حملات خود را به نیروهای افغان قبل از خروج نیروهای آمریکایی تشدید می‌کند. این شبکه بین المللی که توسط ایالات متحده تأمین مالی می‌شود، با استناد به منابع مختلف و شاهدان عینی گفت که جمع آوری کمک مالی برای طالبان “در مناطق مختلف پاکستان ادامه داشته‌است”.

در همین حال، در خبرهای دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت كه حدود 18000 افغان كه به نیروهای آمریكایی در افغانستان كمك كرده‌اند در تلاشند تا قبل از خروج ایالات متحده تا 11 سپتامبر از این كشور خارج شوند، اما فقط نیمی از آنها تاكنون کارهای اداری لازم را تکمیل کرده‌اند.

بلینکن گفت: “حدود 18000 تن یا بیشتر برای استفاده از این برنامه برای مهاجرت به ایالات متحده ابراز علاقه کرده اند.” وی افزود که نیمی از این تعداد در حال حاضر مراحل اداری لازم را به اتمام رسانده‌اند، اما نیمی دیگر به تازگی شروع کرده‌اند.

“حدود 9000 تن از آنها تازه در آغاز روند کار هستند. برخی ابراز علاقه کرده‌اند، برخی در حال بررسی آن هستند و برخی هم فرم‌ها را پر نکرده‌اند. هر چند 9000 نفر دیگر فرم‌ها را پر کرده‌اند. وی گفت که تعدادی از آنها در انتظار تأیید سفارت ما در افغانستان و برخی دیگر در واقع در روند مهاجرت هستند.

در همین حال، سوئیس تصمیم گرفته است که اخراج پناهجویان رد شده به افغانستان را از سر بگیرد. دبیرخانه امور مهاجرت (SEM) روز یکشنبه به تلویزیون ملی سوئیس، SRF  تأیید کرد که پروازهای اخراج فورا انجام خواهند شد.

به گفتهSEM ، این اقدام که بازتابی از تصمیمات مشابه در سایر کشورهای اروپایی است، به دنبال توافق با حکومت افغانستان انجام می‌شود. مطابق با  SEM، 144  پناهجوی رد شده اهل افغانستان که در سوئیس اقامت دارند به کشور خود بازگردانده می‌شوند. هنوز تاریخ بازگشت آنها مشخص نیست.

گروه‌های مدافع حقوق بشر از این تصمیم انتقاد کرده‌اند. عفو بین الملل هرگونه اخراج در حال حاضر را نقض حقوق بشر می داند. آلیشیا ژیرودل، کارشناس پناهندگی در سازمان عفو بین الملل سوئیس، به SRF گفت: “این تصمیم غیرمسئولانه است. اوضاع امنیتی و حقوق بشر در افغانستان بسیار ناخوشایند است، ” لوکاس ریدر از SEM تأکید می‌کند که امنیت این افراد تضمین خواهد شد. وی به SRF گفت: “SEM هر فرد را به طور دقیق و با جزئیات بررسی می‌کند تا معلوم شود که آیا آنها شخصاً تهدید می‌شوند یا مورد آزار قرار می‌گیرند یا نه.”

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که خشونت‌ها در افغانستان در حال افزایش است، نیروهای خارجی برای خروج از این کشور تا 11 سپتامبر آماده می‌شوند و تلاش‌ها برای ایجاد صلح بین حکومت افغانستان و طالبان شورشی افول داشته است. در حقیقت، سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که سومالی، کنگو، افغانستان و سوریه در میان خطرناکترین مناطق درگیری برای کودکان قرار دارند، و تقریباً 60٪ از کل موارد نقض در فهرست سیاه سالانه کشورهای مختلف را که کودکان در آنها از سوء استفاده رنج می برند، تشکیل می‌دهند.

ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه سازمان ملل برای کودکان در درگیری‌های مسلحانه، روز دوشنبه در شروع گزارش به خبرنگاران گفت: “کودکان دیگر نمی‌توانند آخرین اولویت آجندای بین المللی باشند یا از کمترین محافظت ممکن روی کره زمین برخوردار شوند. ما باید به کودکان جایگزینی برای خشونت و بدرفتاری بدهیم. ما به صلح، احترام به حقوق کودکان و دموکراسی نیاز داریم.”

گامبا گفت: گسترده‌ترین تخلفات سال 2020، جذب و استفاده از کودکان توسط نیروهای امنیتی و گروه‌های مسلح و کشتار و معلول کردن کودکان بود. وی افزود: “ما شاهد افزایش ۹۰ درصدی کودک‌ربایی نسبت به سالهای گذشته بودیم و در عین حال از افزایش تجاوز و سایر انواع خشونت‌های جنسی، با ثبت ۷۰ درصد افزایش نسبت به سالهای گذشته، بسیار نگرانیم.” وی گفت در افغانستان طالبان مسئول دو سوم تخلفات هستند و حکومت و ملیشه‌های طرفدار دولت مسئول باقی موارد هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان