شاه محمود قریشی توافق مسالمت آمیز افغان‌ها را راهی برای بازگشت پناهندگان به خانه خواند

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۳۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

همزمان با بزرگداشت روز جهانی پناهندگان از سوی جامعه بین الملل، پاکستان بار دیگر خواستار تقسیم مسئولیت‌های جهانی، تلاش مضاعف برای یافتن راه‌حل پایدار و حل و فصل سیاسی صلح آمیز در افغانستان شد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت که حل و فصل سیاسی مسالمت‌آمیز در افغانستان می‌تواند راه را برای بازگشت موقرانه، به موقع و همراه منابع کافی برای پناهندگان افغان که توسط جامعه بین المللی پشتیبانی می‌شوند، هموار کند. وی گفت: بیش از چهار دهه، پاکستان به عنوان الگویی در حمایت از پناهندگان عمل کرده و یکی از بزرگترین کشورهای میزبان پناهندگان در جهان بوده است. وی افزود، پاکستان هنوز میزبان حدود سه میلیون افغان است که محافظت لازم از آنها را مبذول می‌دارد.

“مردم پاکستان در مسئولیت بین المللی خود، با میزبانیِ میلیون‌ها پناهنده بیش از سهم عادلانه خود سهیم بوده‌اند. پاکستان همچنین نقشی اساسی در تسهیل صلح پایدار در افغانستان ایفا کرده است. “

قریشی روز یکشنبه نیز با همتای ترک خود مولود چاووش اوغلو در آنتالیا دیدار و در مورد منافع دو جانبه، آخرین تحولات در روند صلح افغانستان و خروج نیروهای بین المللی از افغانستان گفتگو کرد.

قریشی تلاش‌های ارزنده ترکیه و ارتباط آن با طرف‌های مختلف افغانستان را ستود. وی با تأکید بر منافع پایدار پاکستان در ظهور یک افغانستان صلح‌آمیز، امن و با ثبات، تلاش مداوم پاکستان را برای تسهیل روند صلح افغانستان ابراز کرد. قریشی ابراز امیدواری کرد که طرف‌های افغانستان از این فرصت استفاده کرده و به یک توافقنامه که به لحاظ سیاسی مورد گفتگو قرار گرفته باشد، دست بیابند.

در همین حال، سخنگوی سفارت پاکستان در ایالات متحده روز یکشنبه گفت که اسلام آباد به کمک‌های خود در تلاش‌های مداوم برای آزادی مارک فرریشِ آمریکایی، که گفته می‌شود در اسارت طالبان در افغانستان است، ادامه خواهد داد.

سخنگو ملیحه شهید، که اتشه مطبوعاتی در سفارت پاکستان در واشنگتن است، به ای بی سی نیوز گفت که اسلام آباد “هیچ مدرکی مبنی بر بازداشت مارک فرریش در پاکستان ندارد” و پاکستان “همچنان متعهد است که هر کاری که لازم است صورت بدهد” تا فرریش دوباره به خانواده‌اش ملحق شود. وی افزود: “پاکستان همیشه اقداماتی را که می‌تواند برای ایالات متحده و سایر کشورهای خارجی در آزادی گروگان‌هایشان از افغانستان کمک کننده باشد، به عنوان یک مسئولیت اخلاقی و انسانی در نظر گرفته است.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *