جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

۶ نشانه شایع که ریه های تان کثیف و نیازمند پاکسازی است

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

ریه‌ها عملکردی حیاتی را بر عهده دارند، و اگر به دقت آنها را بررسی کنید، ارگانی فوق‌العاده هستند. متاسفانه، هرگونه خطا در فرآیند پیچیده عملکرد ریه‌ها معمولا منجر به آسیب مزمن یا حاد ریه می‌شود. به علاوه، عادت‌های نامناسب و مضر نیز می‌توانند منجر به بروز ۶ نشانه شایع ریه های کثیف شوند که این حالت هم پیامدهای خود را به همراه خواهد داشت.

در صورتی که فردی از بیماری ریه رنج می‌برد، معمولا در اثر آسیب دیدن آلوئول (کیسه‌های هوای ریه) یا نایژه  است. ۳ مورد از شایع‌ترین بیماری‌های ریه – برونشیت، آسم و آمفیزم- نتیجه‌ی ناهنجاری در نایژه یا آلوئول است.

سیگرت بسیار آسیب ‌رسان است چون مانع از عملکرد عادی ریه می‌شود.  بیماری مزمن انسداد ریه، یا COPD، بیش‌تر افرادی را مبتلا می‌کند که سیگرت می‌کشند. این آسیب به ریه‌ها سبب دشواری بازدم، و تنگی نفس می‌شود. آمفیزم  هم معمولا نتیجه‌ سیگار است؛ چون دود تنباکو و توتون به آلوئول آسیب می‌زند، هوا را در ریه‌ها به دام می‌اندازد و تنفس عادی را دشوار می‌کند.

هرچند سیگرت قطعا در بسیاری از موارد سبب آسیب ریه‌ها می‌شود، اما تنها عامل نیست- عفونت و ژنتیک نیز در آسیب دیدن ریه نقش دارند. ریه‌ها تنها بخشی از یک دستگاه پیچیده هستند، و آسیب رسیدن به هر بخش از این دستگاه می‌تواند منجر به مشکلات حاد ریوی شود.

در نهایت خبر خوب این است که ریه قابل ترمیم است. بدیهی است که میزان درمان‌پذیری ریه به شرایط بستگی دارد. اما ما می‌توانیم به کمک برخی اقدام‌ها به این فرآیند درمان کمک کنیم.

نشانه های شایع کثیف بودن ریه ها

۱. سرفه‌ مزمن

وقتی سرفه بیش از یک ماه طول می‌کشد، ماهیت آن مزمن محسوب می‌شود. به احتمال خیلی زیاد، درمان دارویی امتحان شده و جواب نداده ‌است. این نشانه‌ آن است که در دستگاه تنفس مشکلی وجود دارد.

۲. وجود مداوم مخاط

زمانی که راه هوا ملتهب یا عفونی می‌شود، به عنوان دفاع، مخاط (خلط) تولید می‌کند. اگر این تولید پیوسته‌ مخاط بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن یک نشانه‌ هشدار دهنده از مشکلات ریه باشد.

۳. احساس درد در قفسه سینه به مدت طولانی

احساس درد سینه که بدون هیچ توضیحی بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن است یک نشانه‌ی هشداردهنده باشد. چنین دردی اگر در اثر دم، بازدم، یا سرفه بروز کند یا تشدید شود، نشانه‌ی آن است که ریه دچار مشکل است.

۴. تنگی نفس

وقتی تنگی نفس رخ می‌دهد، معمولا علت‌اش بیماری قلبی یا ریه است. این علامت را می‌توان به هریک از آن‌ها ربط داد، چون هر دو در انتقال اکسیژن به بافت‌ها و دفع دی اکسید کربن نقش دارند. وقتی هر یک از این مشکلات وجود داشته‌باشد، منجر به تنگی نفس می‌شود.

۵. سرفه خونی

زمانی که سرفه‌ی خونی رخ می‌دهد، همیشه مشکلی در ریه یا دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد. لازم به ذکر نیست که این مشکل نیاز به توجه فوری دارد؛ چون ممکن است نشانه‌ی یک مشکل سلامتی حاد باشد.

۶. خس خس سینه

خس خس سینه یک صدای سوت‌مانند بم است که معمولا هنگام بازدم شنیده می‌شود، اما ممکن است هنگام دم نیز رخ بدهد. این حالت معمولا نشانه‌ آن است که یک جسم خارجی جریان عادی هوا را در ریه‌ها مسدود یا راه هوای ریه را محدود کرده‌ است.

حالا که با ۶ نشانه شایع ریه های کثیف آشنا شدیم، بد نیست ۶ روش برای کمک به تصفیه‌ ریه‌ها را نیز یاد بگیریم.

۱. موثرترین نکته این است که سیگرت را کنار بگذارید

در صورتی که هنوز هم برایتان مشهود نشده ‌است، باید بدانید استعمال سیگرت احتملا بدترین کاری است که فرد می‌تواند با ریه‌اش بکند. خوشبختانه، مطالعه درباره‌ بلایی که این عادت مضر سر ریه می‌آورد کافی است تا یک فرد را وادار به ترک کند؛ اگر کافی نبود، به دنبال حمایت و تجربه‌ افراد دیگر باشید. منابع فراوان فوق‌العاده‌ای وجود دارند که رایگان هستند و به صورت آنلاین می‌تواند کمک‌تان کند.

۲. گاهی نفس عمیق بکشید

هر روز به مدت نیم‌ ساعت تنفس عمیق می‌تواند به تصفیه‌ ریه کمک کند. این عمل بسیاری از آلودگی‌ها را، که در ریه انباشته شده‌است، از بین می‌برد. مراقبه و یوگا ۲ شیوه‌ی فوق‌العاده برای این هدف هستند، به جنبه‌ روانی تصفیه‌ی ریه نیز کمک می‌کنند.

۳. مصرف چای سبز

چای سبز جاوی ترکیبی به ناک کاتچین است. کاتچین آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است برای کاهش خطر سرطان ریه مفید باشد، و چای سبز منبعی غنی برای کاتچین است. در پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی چانگ شان در تایوان انجام شد، پژوهشگران پی ‌بردند که نوشیدن چای سبز می‌تواند خطر سرطان ریه را تا ۵ برابر کاهش دهد. دکتر آی-شین لین می‌گوید: “ممکن است این آنتی‌اکسیدان‌ها رشد تومور را مهار کند، و بر اساس گفته‌ هدایت‌کننده پژوهش، چای سبز می‌تواند آدم‌ها را از خطر ابتلا به سرطان حفظ کند (نوشیدن روزی یک فنجان یا بیش‌تر توصیه شده‌است.)”  البته چای سبز خواص فوق العاده دیگری نیز برای سلامتی دارد.

۴. مصرف مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان

مطالعات نشان می‌دهند نوشیدن ۴۰۰ میلی ‌لیتر آب آناناس یا کرنبری قبل از خواب برای مبارزه با باکتری‌های عفونت‌زای ریه مفید است.

۵. از اوکالیپتوس استفاده کنید

گیاه اوکالیپتوس حاوی ترکیب اکسپکتورانت (ضد احتقان) طبیعی است که برای پاکسازی سموم از ریه فایده زیادی دارد. ظاهرا، این گیاه برای درمان گلودرد و مشکلات سینوسی فوق‌العاده است. روشی عالی برای بهره‌مندی از این گیاه موثر جهت رفع ۶ نشانه شایع ریه های کثیف این است که ۵ تا ۱۰ قطره اسانس اوکالیپتوس را در یک ظرف آب داغ بریزید، سرتان را روی آن بگیرید و با یک حوله بپوشانید. این کار قطعا به مجرای تنفسی‌تان طراوت و آرامش زیادی می‌بخشد!

۶. پونه کوهی یا اورگانو

یکی دیگر از ضد احتقان‌های طبیعی پونه کوهی است، که حاوی خواص آنتی ‌هیستامین طبیعی (ضد حساسیت) نیز هست. در مجموع، این عناصر برای پاکسازی مسیرهای بینی و کمک به عملکرد دستگاه تنفسی مفید هستند. برای بهره‌مندی از این فواید فوق‌العاده، به سادگی کمی پونه‌ی کوهی را به صورت دمنوش مصرف کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان