۱۱ اشتباه زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی که شما را غیرقابل اعتماد جلوه می ‌دهند

توسطعارفه انصاری

خرداد ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۲۳, ۱۴۰۰

همه ما با داستان پینوکیو آشنا هستیم! عروسکی که هر بار دروغ می‌گفت، دماغ‌اش دراز می‌شد. تردیدی نیست که پیامد دروغ گفتن آدم‌ها نمی‌تواند به طور کامل شبیه پینوکیو باشد. با این‌ حال، برخی نشانه‌های بدنی وجود دارند که می‌توانند دروغ‌های ما را برملا کنند و این ۱۱ اشتباه زبان بدن در مصاحبه شغلی هم می‌تواند در دسته نشانه‌های بدنی نامناسب قرار بگیرند.

این نشانه‌ها در مقابله با برخی آدم‌های زیرک می‌توانند به درد بخور باشند. با این حال، همین نشانه‌ها می‌توانند در برخورد با دیگران برای‌مان مشکل‌ساز شوند. یکی از موقعیت‌هایی که هیچ‌کس دوست‌ ندارد دروغ‌گو و غیرقابل اعتماد به نظر برسد، زمان حضور در جلسه مصاحبه شغلی است.

بنابراین به منطور اینکه دروغ‌گو به نظر نرسید، باید از اشتباهات زیر در زبان بدن‌تان به شدت پرهیز کنید:

۱. تند تکان دادن سر

داکتر لیلیان گرس، مشاور اف‌بی‌آی و کارشناس زبان بدن در کتاب‌اش با عنوان “‌زبان بدن دروغ‌گوها‌” می‌نویسد، وقتی کسی چیزی از شما می‌پرسد، و شما در این حال به سرعت سرتان را تکان می‌دهید، ممکن است نشانه‌ای باشد مبنی بر این‌که می‌خواهید چیزی را پنهان کنید.

مطلب مرتبط: ۵۳ زبان بدن مردان که نشان می دهد به شما علاقه دارند

۲. گاز گرفتن لب

در یک مقاله در هافینگتون‌پست، پزشکی به نام توماس پی. کانلی معتقد است گاز گرفتن لب پایین، یا لپ‌ها نشانه‌ی اضطراب است. این احتمال وجود دارد که شخص مصاحبه‌کننده این رفتارتان را نشانه‌ای از فریب یا دروغ تلقی کند. شما که چنین چیزی نمی‌خواهید، نه؟

۳. پوشاندن دهان

مطابق با مطلبی در لینکدین از جانب شرکت ارائه‌ی خدمت پژوهشی “‌امپراتوری پژوهش‌“، این کار یعنی پوشش دادن دهان به هر طریقی ممکن است این‌گونه نشان دهد که شما تمایل ندارید به پرسش خاصی پاسخ دهید.

۴. بیش از حد ساکت و خشک بودن

در صورتی که در مصاحبه‌ی شغلی بیش از اندازه خشک و سخت باشید، امکان دارد حس عجیبی به شخص مصاحبه‌کننده انتقال دهید. طبق جمله‌ای برگرفته از کتاب “‌علامت‌های هشدار‌” نوشته‌ی آنتونی دلورنزو و دان ریچی که در وب‌گاه تودی به آن اشاره شده بود، دروغ‌گوها معمولا تمایل دارند اضطراب و ناراحتی‌شان را با بیش از حد جدی و خشک بودن، پنهان کنند.

زمان حضور در جلسه مصاحبه استخدام، سعی کنید آرام و خونسرد باشید، گویی در حال انجام یک گفتگو ساده و معمولی هستید.

۵. اشتباه زبان بدن در جلسه مصاحبه شغلی؛ اشاره با دست هنگام صحبت کردن

بنا به گفته‌ داکتر لیلیان گرس در مصاحبه با بیزینس‌اینسایدر، این حرکت تدافعی هنگام صحبت می‌تواند شما را گستاخ جلوه دهد و در عین حال ممکن است باعث شود شخص مصاحبه‌کننده احساس کند سعی دارید وی را منحرف و از سوءظن جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: این ۱۰ زبان بدن رازهایی از شخصیت شما فاش می کنند

۶. پوشش دادن بخش‌های آسیب‌پذیر بدن

آیا شما همیشه عادت دارید هنگام صحبت با دیگران دست‌های‌تان را به سمت گلو، گردن، یا سینه‌تان ببرید؟ در این صورت، این عادت را ترک کنید. داکتر لیلیان گرس در کتاب‌اش می‌نویسد، این عادت یک ساز و کار دفاعی است که نشان می‌دهد شما احساس می‌کنید آسیب‌پذیر هستید. این کار هم‌چنین ممکن است این‌گونه نشان دهد شما می‌خواهید چیزی را در مصاحبه‌ی شغلی پنهان کنید!

۷. داشتن افراط و تفریط در برقراری تماس چشمی

مطابق با طبق مقاله‌ای که بر اساس پژوهشی در دانشگاه میشیگان در نشریه‌‌ی دیلی‌میل منتشر شد، دروغ‌گوهای ناشی معمولا از برقراری تماس چشمی خودداری می‌کنند. دروغ‌گوهای باتجربه‌تر شاید خلاف این عمل کنند و با اعتماد به نفس زیاد به شخص مقابل خیره شوند. سعی کنید در طول مصاحبه‌ی استخدامی تماس چشمی معقول و متناسبی برقرار کنید.

۸. حالات ریز چهره

ماریا کونیکووا، نویسنده‌ی کتاب “‌بازی اعتماد به نفس: چرا همیشه گول‌اش را می‌خوریم؟‌” پیش‌تر به بیزینس‌اینسایدر گفته بود، حالات ریز چهره بسیار ظریف هستند و به سختی درک می‌شوند؛ و به علاوه، چند ثانیه بیش‌تر نیز طول نمی‌کشند. اگر شخص مصاحبه‌کننده به سرعت بتواند یک حالت منفی در چهره‌تان تشخیص دهد، ممکن است مسائل کمی پیچیده شود.

۹. لبخند مصنوعی

یک اصطلاح در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید “‌لبخندش به چشم‌های‌اش نمی‌آید‌”؛ و این عبارت واقعا به این مسئله در مورد مصاحبه‌ی استخدامی ارتباط دارد. روان‌شناسی به نام  ارین هیری در مصاحبه با ان‌بی‌سی به این نکته اشاره کرد که، اگر شخص مصاحبه‌کننده تشخیص دهد ماهیچه‌های اطراف چشم‌های‌تان با لبخند روی لبان‌تان هماهنگ نیستند، شاید فکر کند شما می‌خواهید وی را فریب دهید.

بنابراین این نکته مهم را یاد بگیرید و با چشم‌های‌تان بخندید!

۱۰. ایجاد یک مانع بین خود و مصاحبه‌کننده

بنا به گفته‌ پاملا مِیِر، سخنران برنامه‌ی تِد و نویسنده‌ی کتاب “‌کشف دروغ: روش‌های ثابت‌شده در تشخیص فریبکار‌”، کیف دستی یا کتابچه‌تان را روی میز، بین خود و شخص مصاحبه‌کننده قرار ندهید. با گذاشتن یک مانع هرچند کوچک بین خود و آن شخص، بین خود و شخصی که با وی در حال گفتگو هستید، فاصله می‌اندازید. ممکن است شخص مصاحبه‌کننده این کارتان را نوعی عیب و نقص تلقی کند.

۱۱. تند تند نفس کشیدن

داکتر لیلیان گرس به بیزینس‌اینسایدر گفت، نفس کشیدن تند و سنگین یکی از نشانه‌هایی است که شاید شخص مقابل می‌خواهد به شما دروغ بگوید. شاید مضطرب و عصبی‌ باشید، ولی سعی کنید به آرامی و با خونسردی نفس بکشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *