علت سفید شدن زبان: ۱۳ بیماری و اختلالی که باعث سفید شدن زبان می شوند

توسطعارفه انصاری

خرداد ۲۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۲۳, ۱۴۰۰

مشاهده یک زبان سفید در آینه می‌تواند ترسناک باشد اما این وضعیت معمولاً بی‌خطر است. زبان سفید به پوشش سفید روی زبان‌تان برمی‌گردد. ممکن است تمام زبان یا فقط نقاط خاصی از آن سفید شود. اما علت سفید شدن زبان چیست؟

با این که معمولا جای نگرانی وجود ندارد اما در موارد نادر زبان سفید ممکن است نشانه بیماری‌های جدی‌تر مانند عفونت یا سرطان اولیه باشد. به همین دلیل باید مراقب دیگر علائم خود باشید و اگر طی چند هفته برطرف نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای آگاهی بیشتر درباره دلایل سفید شدن زبان به ادامه این مطلب توجه کنید.

چه چیزی باعث سفید شدن زبان می‌شود؟

زبان سفید معمولا با بهداشت دهان و دندان در ارتباط است. زبان شما ممکن است با تورم و ملتهب شدن برجستگی‌های ریز (پاپیلا) روی آن سفید شود.

باکتری، قارچ، آلودگی، غذا، سلول‌های مرده همه می‌توانند بین پاپیلاهای بزرگ شده به دام بیفتند. این ضایعات جمع شده هستند که رنگ زبان را تغییر می‌دهند.

تمام موارد زیر می‌توانند منجر به سفید شدن زبان شوند:

بیماری‌های مرتبط با سفید شدن زبان

برخی بیماری‌ها با سفید شدن زبان در ارتباط هستند از جمله:

* لوکوپلاکی: این وضعیت باعث ایجاد لکه‌های سفید در قسمت داخلی گونه‌ها، لثه‌ها، و گاهی زبان می‌شود. اگر سیگرت مصرف می‌کنید یا تنباکو می‌جوید ممکن است به این وضعیت دچار شوید. مصرف بی‌روبه الکل نیز از دیگر دلایل آن است. این لکه‌ها معمولاً بی‌خطر هستند. اما در موارد نادری می‌توانند به سرطان دهان منتهی شوند.

* لیکن پلان دهانی: در این شرایط، مشکلی در سیستم ایمنی شما می‌تواند باعث لکه‌های سفید در داخل دهان و روی زبان شود. بعلاوه لثه‌هایتان نیز می‌توانند دردناک شوند. همچنین ممکن است غشای درونی دهانتان نیز دردناک شود.

* برفک دهان: این وضعیت یک نوع عفونت دهان است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود و می تواند علت سفید شدن زبان باشد. اگر دیابت، سیستم ایمنی ضعیف به علت ایدز یا اچ‌آی‌وی، کمبود آهن یا ویتامین ب داشته باشید یا اگر دندان مصنوعی استفاده کنید احتمال ابتلای شما بیشتر می‌شود.

مطلب مرتبط: ۶ اشتباه که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

* سیفلیس: یک نوع عفونت مقاربتی است که باعث درد در ناحیه دهان می‌شود. اگر سیفلیس درمان نشود لکه‌های سفیدی به نام سیفیلیتیک لیکوپلاکی روی زبانتان ظاهر می شود.

از دیگر شرایط ایجادکننده زبان سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زبان جغرافیایی، یا لکه‌های بدون پاپیلا روی زبان که شبیه جزایری وی نقشه هستند
  • داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها که می‌توانند باعث عفونت قارچی در دهان شوند
  • سرطان زبان یا دهان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *