جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

جف بزوس با اولین پرواز موشکی مسافربری به فضا می رود

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

جف بزوس با اولین پرواز مسافربری نیوشپرد، کشتی فضایی ساخته شده توسط شرکت فضایی خود، بلو اوریجین، به فضا سفر خواهد کرد. این پرواز برای ۲۰ام جولای برنامه‌ریزی شده است، یعنی درست ۱۵ روز پس از تاریخی که قرار است از مدیریت عامل آمازون استعفا دهد.

براساس اعلام شرکت بلو اوریجین، مارک بزوس، برادر جوان‌تر جف نیز او را در این پرواز همراهی می‌کند.

بزوس ۵۷ ساله در اینستاگرام خود اظهار کرد: “از وقتی که پنج سالم بود رویای سفر به فضا را داشتم، در ۲۰ام جولای، همراه با برادرم این کار را خواهم کرد. بزرگ‌ترین ماجراجویی با بهترین دوستم”.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بزوس – ثروتمندترین مرد دنیا با دارایی خالصی به ارزش ۱۸۷ میلیارد دالر – اولین غول صنعت هوافضای میلیاردر خواهد بود که سفر با فناوری موشکی توسعه یافته با میلیون‌ها دالر هزینه خود را تجربه می‌کند. حتی ایلان ماسک، که شرکت اسپیس‌ایکس وی موشک‌هایی قدرتمند برای قرار گرفتن در مدار زمین می‌سازد، برنامه‌‌ای برای سفر به فضا سوار بر یکی از کپسول های مسافربری شرکت خود اعلام نکرده است. ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی صاحب شرکت فضایی ویرجین گالاکتیک نیز در حال برنامه‌ریزی پروازهایی به فضای زیرمداری برای جویندگان فوق‌العاده ثروتمند است و مستقیماً با بلو اوریجین رقابت می‌کند. برانسون مدت‌ها قبل اعلام کرد که در میان اولین مسافران سوار بر هواپیمای موشکی ویرجین گالاکتیک خواهد بود، اما انتظار می‌رود این پرواز بعد از سال ۲۰۲۱ انجام شود.

مطلب مرتبط: ۵ درس کلیدی کسب و کار از جف بزوس، بنیانگذار آمازون!

پرواز بلو اوریجین توسط کپسول شش نفره و موشک ۵۹ فوتی شرکت انجام می‌شود که طی ۱۱ دقیقه و با سرعتی که به بیش از ۶۰ مایل بالای زمین می‌رسد به سمت لبه فضا حرکت خواهد کرد.

پس از شش سال آزمایشات گسترده و اغلب پنهانی موشک و کپسول، که نیوشپرد نام دارد، بلو اوریجین در ماه می اعلام کرد در حال آماده‌سازی است تا اولین مسافران فضا را در این کپسول قرار دهد.

با وجود آن‌که این شرکت اعلام نکرده است که بلیط‌های عادی را به چه مبلغی می‌فروشد، اما تایید کرده است که یک صندلی به برنده برنده مناقصه یک ماهه‌ای تعلق خواهد گرفت که هنوز در جریان است. صبح روز دوشنبه آخرین پیشنهاد این مناقصه ۲.۸ میلیون دالر بود اما پس از اعلام خبر از سوی شرکت بلو اوریجین، به ۳.۲ میلیون دالر رسید.

این شرکت در سال ۲۰۰۰ توسط جف بزوس تاسیس شد و بیش از یک دوجین پرواز آزمایشی بدون سرنشین را در تاسیسات بلو اوریجین واقع در حومه تگزاس و ۷۰ مایلی مارفا انجام داده است.

بزوس در سال ۱۹۹۴ با ۲۵۰،۰۰۰ دالری که از والدینش گرفته بود آمازون را، ابتدا به عنوان اولین کتابفروشی آنلاین خلق کرد. طی سال‌های بعد به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شد که در تمام زمینه‌ها کسب و کارهایی دارد، از خدمات وب آمازون گرفته که یک شرکت خدمات محاسبه ابری است و نهادهایی همچون نتفلیکس و سی‌آی‌اِی را در زمره مشتریان خود دارد، تا مالکیت ام‌جی‌ام، استودیویی که جیمز باند را می‌سازد، و داشتن سهم عمده‌ای در ریویان، ‌یک شرکت ساخت خودروهای الکتریکی.

آمازون شرکت امنیت خانگی خود به نام رینگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود به نام هول‌فودز را دارد. به تمام این‌ها ایرلاین اختصاصی، یعنی پرایم‌ایر را نیز اضافه کنید که ناوگانی مشتمل بر ۷۰ فروند هواپیما دارد و به صورت اختصاصی بسته‌ها را از آمازون به نقاط مختلف جهان می‌سانند.

محبوبیت فزاینده آمازون به افزایش ثروت جف بزوس به بیش از یک میلیارد دالر در سال ۱۹۹۹ کمک کرد و به عنوان چهره سال نشریه تایم برگزیده شد. او در سال ۲۰۰۰ بلو اوریجین را تاسیس کرد و زمانی اظهار کرد که سالیانه بیش از ۱ میلیارد دالر ارزش سهام آمازون را برای کمک به تامین سرمایه توسعه موشک‌های شرکت به فروش می‌رساند.

بزوس همچنان در آمازون حضور خواهد داشت اما به سمت مدیر اجرایی منتقل خواهد شد.

جانشین او در نقش مدیرعامل اندی جَسی، سرپرست خدمات وب آمازون خواهد بود.

مارک برادر جف بزوس، پیش‌تر مالک یک آژانس تبلیغاتی بود و در حال حاضر معاون ارشد خیریه رابین هود شهر نیویورک است.

شرکت بلو اوریجین علاوه بر نیوشپرد، بر روی توسعه یک موشک به نام نیوگلِن کار می‌کند که امیدوار است برای فرستادن ماهواره‌های تجاری و دولت آمریکا به مدار و به صورت بالقوه برای سفرهایی به عمق فضا استفاده شود. بلو اوریجین همچنین امیدوار بود در پروژه ناسا برای بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ نیز مشارکت کند اما شرکت اسپیس ایکس با عقد قراردادی برای ساخت یک ماه‌نشین که فضانوردان را از مدار ماه به سطح آن منتقل کند، جای آن را گرفت. بلو اوریجین به این تصمیم اعتراض دارد، هرچند ناسا اعلام کرده است این شرکت هنوز هم واجد شرایط پیشنهاد کار در ماموریت‌های آتی به ماه است.

بزوس شرکت بلو اوریجین را “مهم‌ترین کار خود” توصیف می‌کند، اما پیش‌تر چیزی در مورد اینکه شخصا به سفر به فضا علاقه‌مند است نگفته بود.

بزوس در مصاحبه‌ای با ماتیاس دافنر مدیرعامل اَکسل‌اسپرینگر می‌گوید: “من به فضا علاقه دارم چون عاشق آن هستم… از وقتی پنج سالم بود در مورد آن مطالعه و فکر می‌کردم – اما به این خاطر نیست که این کار را دنبال می‌کنم. من این کار را دنبال می‌کنم چون معتقدم اگر ما انجامش ندهیم در نهایت تمدنی ایستا و راکد خواهیم داشت که به نظر من بسیار ناامید کننده است”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان