جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
22 بازدید

نشانه های آدم های خودشیفته: ۱۷ نشانه که شما هم خودشیفته هستید!

خواندن 6 دقیقه
2.6
(5)

ویژگی‌های یک فرد خودشیفته سبب می‌شود که وقت گذرانی یا بیرون رفتن با او کار چندان دلچسبی نباشد و حتی دشوار باشد. آدم‌های خودشیفته خصوصیات و منش خاصی دارند از جمله نیاز دائم به تایید، تمایلی که به کنترل دیگران از خود نشان می‌دهند، و بی‌رحمی در تامین نیازهای‌شان. برای این‌که بفهمید آیا شما، یا شاید دوست، همکار و حتی رییس‌تان، خودشیفته هستید یا نه، تحقیقات روان‌شناسی را برای یافتن الگوهای رفتاری خودشیفتگی بررسی کرده‌ایم. به علاوه، با جوزف بورگو، دکترای روان‌شناسی و نویسنده‌ی “خودشیفته‌ای که می‌شناسید”، صحبت کرده‌ایم. با ما در این نوشتار همراه باشید تا نشانه های آدم های خودشیفته را بشناسید.

۱. در ورزش تقلب می‌کنید

به گفته بورگو بعضی خودشیفته‌ها قلدر هستند- و یکی از آزاردهنده‌ترین ویژگی‌های‌شان این است که بازنده‌ای بی‌جنبه و برنده‌ای بی‌جنبه هستند.  مثلا وقتی در یک مسابقه‌ی ورزشی می‌بازند، سعی می‌کنند به داور اهانت کنند. وقتی برنده می‌شوند، به بازنده با دیده‌ی حقارت نگاه می‌کنند یا به آنها توهین می‌کنند.

۲. مدام حس می‌کنید به اندازه‌ی کافی تقدیر نشده‌اید

کسانی که بورگو آنها را خودشیفته‌های “خودبزرگ‌پندار” می‌نامد همیشه از دنیا شکوه و شکایت دارند.  آن‌ها عموما احساس می‌کنند لیاقت چیزهای بهتری را دارند و فکر می‌کنند تایید و تصدیقی را که سزاوارش هستند دریافت نکرده‌اند.

۳. درون‌گرا، بسیار زودرنج، تدافعی، و مضطرب هستید

معمولا روان‌شناس‌ها درباره‌ی “دو روی خودشیفتگی” صحبت می‌کنند. در یک سو، دوانلد ترامپ است، که به شدت تهاجمی، با صدای خیلی بلند است. اما حالت ملایم‌تری از خودشیفتگی نیز وجود دارد. این حالت “خودشیفتگی پنهان” نامیده می‌شود، که نشانه‌های آن درون‌گرایی، زودرنجی، داشتن حالت تدافعی، و اضطراب است. ساینتیفیک امریکن گزارش می‌کند: ” خودبینی، تکبر، و تمایل به برطرف کردن نیازهای خود و نادیده گرفتن دیگران ویژگی‌های اصلی خودشیفتگی است که در هر دو حالت آن، مشترک است”.

۴. دیگران را احمق می‌دانید

خودشیفته‌ها غالبا علامه‌ی دهر و هه چیز دان هستند، به سختی با هم‌کاران و دوستان کنار می‌آیند، چون نمی‌توانند این را باور کنند که احتمال دارد درباره‌ی چیزی اشتباه کنند. به گفته بورگو این خودشیفته‌ها با حس برتری آشکاری نسبت به دیگران قدم برمی‌دارند و در تصمیم‌گیری‌ها رویکرد “شیوه من برترین است” دارند.

۵. دوست دارید به دیگران ناسزا بگویید

دو روان‌شناس از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس به نام های نیکلاس هولتزمن و مایکل استربه، و در پژوهشی دریافتند افرادی که در خودشیفتگی امتیاز بیش‌تری دارند، ستیزه‌جو هستند و بیش‌تر از همتایان فروتن خود دشنام می‌دهند. هم‌چنین تمایل دارند از زبان جنسی صریح‌تر استفاده کنند.

۶. خودتان را زاهد می‌دانید

بورگو می‌گوید شاید یک خودشیفته معتقد باشد ارتباط نزدیک‌تری با خدا دارد- ولی بیش‌تر برایش مهم است که آدم‌های دیگر این ارتباط را تحسین و تمجید کنند وحس عمیق معنوی‌اش را ستایش کنند.

۷. بدرفتاری با آدمها برای‌تان عادی است

بورگو می‌گوید خودشیفته‌های”کینه‌جو” معمولا می‌دانند رفتارهای انتقام‌جویانه یا ضداجتماع پذیرفته نیست. اما فکر می‌کنند این‌گونه رفتارها ایرادی ندارد چون دائم احساس می‌کنند به آنها ظلم شده‌است.

به علاوه، یکی از نشانه های آدم های خودشیفته این است که اغلب تصور می‌کنند به آنها توهین شده‌است در صورتی که این‌طور نیست، یعنی دائما این جمله را از آدم‌ها می‌شنوند”منظورم این نیست! “

۸. از این‌که برای دیگران تعیین تکلیف کنید لذت می‌برید

آدم های خودشیفته عموما از مقام‌های رهبری لذت می‌برند، چون می‌توانند به دیگران تسلط پیدا کنند و نیازشان را به بازخورد مثبت ارضا کنند. بد نیست ویژگیهای یک رهبر خوب را هم بدانید!

۹. آدمی سرگرم‌کننده هستید

پیتر جانسون، روان‌شناس دانشگاه وسترن سیدنی، کارشناس روان‌شناسی اجتماعی، می‌گوید: “یک خودشیفته‌ی تارک دنیا خوب نیست، ولی اگر کانیه وست باشی و خودشیفته باشی فوق‌العاده است.”

۱۰. درک احساسات را دوست ندارید

کریگ مالکین، روان‌شناس مدرسه‌ی پزشکی هاروارد، می‌گوید: “این واقعیت که در حضور شخصی دیگر احساسی بروز دهید، این را به شما القا می‌کند که شاید از نظر احساسی تحت تاثیر دوستان، خانواده، همسر، یا حتی فاجعه‌ی یا شکست گاه به گاه قرار بگیرید.” به همین دلیل است که خودشیفته‌ها از آن بیزار هستند.

درک کردن یک احساس، “حس استقلال کامل”شان را به چالش می‌کشد. ” اعتراف به هر نوع احساسی به آنها تلقین می‌کند شاید از کسی یا چیزی بیرون خودشان تاثیر بگیرند.” به همین دلیل وقتی صحبت از احساسات، به‌ویژه احساسات خودشان، می‌شود، خودشیفته‌ها تمایل دارند موضوع را عوض کنند.

۱۱. جوان و احتمالا مرد هستید!

روانشناس فردریک استینسون، بعد از ۳۴۶۵۳ مصاحبه‌ی رودرور پی‌برد مردها در طول عمرشان بیش‌تر از زن‌ها استعداد خودشیفتگی دارند. اعتقاد بر این است که خودشیفتگی در بلوغ به اوج می‌رسد و با بالا رفتن سن کم می‌شود.

۱۲. آراسته و جذاب به نظر می‌رسید

مطابق با مطالعه‌ای که توسط سیمینه وزیره، روان‌شناس، در دانشگاه واشنگتن انجام شد، خودشیفته‌ها معمولا شیک‌تر و از نظر فیزیکی جذاب‌تر ارزیابی می‌شوند.

۱۳. فقط منتظر حرف زدن هستید، به جای اینکه گوش بدهید

روان‌شناسی در دانشگاه تگزاس در آستن به نام آنیتا ونجلیسته،  دریافت خودشیفته‌ها عموما تمایل دارند خودشان محور گفت‌وگو باشند، “دست‌شان را به‌طور اغراق‌آمیز حرکت می‌دهند، بلند صحبت می‌کنند، و هنگامی که دیگران صحبت می‌کنند، با نگاه به اطراف بی‌علاقگی‌شان را نشان می‌دهند.

۱۴. نشانه های آدم های خودشیفته؛ دست به فریبکاری در رابطه ها می‌زنید

روان‌شناس دانشگاه آلابامای جنوبی، جاشوا فاستر، و کیت کمپبل روان‌شناس دانشگاه جورجیا دریافتند خودشیفته‌ها وقتی فکر می‌کنند شریک زندگی‌شان به رابطه پایبند است، بیش‌تر احتمال دارد فریب‌کاری کنند. به علاوه، به نظر می‌رسد می‌توانند با شتاب زیادی دیگران را به وارد شدن در رابطه‌های جنسی بی‌قید و بندی متقاعد کنند که معمولا وارد آنها نمی‌شوند.

۱۵. بسیاری از آدم‌ها چند ماه بعد از آشنا شدن با شما، ترک‌تان می‌کنند

کمپبل در پژوهش خود پی‌برد آستانه‌ی ۴ماهه- اوج رضایت مشهود در هر رابطه‌ای با قصد آشنایی-عموما مدت زمانی است طول می‌کشد فردی که در حال شناختن یک خودشیفته است، چهره‌ی واقعی او را ببیند.

۱۶. معمولا دوست دارید آدم‌ها را تحقیر کنید

غالب آدم‌های خودشیفته تعمدا دیگران را تحقیر می‌کنند تا وجهه‌ای مثبت و رفیع برا ی خودشان حفظ کنند. میجا د. بک، روان‌شناس دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینز آلمان، می‌گوید: “به دنبال تحسین بودن برای خودشیفته‌ها مانند مخدر است. این حالت در درازمدت دشوار می‌شود چون دیگران آنها را ستایش نخواهند کرد، بنابراین آنها همیشه مجبور هستند در جست‌وجوی آشنایان جدیدی باشند که بتوانند افیون بعدی را از آنها بگیرند.” به همین دلیل است که خودشیفته‌ها عموما فقط رابطه‌های ضعیف برقرار می‌کنند.

۱۷. باید همیشه کنترل امور را در دست داشته ‌باشید

به گفته مالکین همان‌طور که خودشیفته‌ها از صحبت کردن درباره‌ی احساسات نفرت دارند، “نمی‌توانند تحمل کنند مطیع خواسته‌های آدم‌های دیگر باشند. این به آنها یادآوری می‌کند یا فوق‌العاده باارزش یا کاملا خودمختار نیستند-که، در واقع، شاید مجبور باشند برای چیزی که می‌خواهند خواهش کنند- و حتی بدتر، شاید آدم‌ها دوست نداشته‌باشند این خواهش را بپذیرند.” به همین دلیل است که می‌توانند بدون این‌که عصبانی شوند، کنترل‌کننده باشند. درمورد روابط عاشقانه، خودشیفته‌ها آدم‌ها را با نگاه‌های نامطلوب، برنامه‌هایی برای واداشتن به تغییر، و تاخیرهای همیشگی کنترل می‌کنند. این‌ها خودشیفته‌ها را قادر می‌سازند توانایی آدم‌ها را برای انتخاب تضعیف کنند. خودشیفته‌ها با این کار حس استقلال مطلق‌شان را حفظ می‌کنند- که به شدت به آن محتاج هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان