جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

علائم افسردگی در مردان: ۱۲ نشانه ای که مردان نباید نادیده بگیرند!

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

افسردگی بالینی هم در زنان و هم در  مردان می‌تواند آزاردهنده باشد. این اختلال سبب می‌شود که فرد نسبت به فعالیت‌ها و کارهایی که قبلا دوست داشته بی‌علاقه شود. با این حال، گاهی هم افسردگی می‌تواند در آدمهای متفاوت، به گونه‌ای متفاوت نمود پیدا کند. به عنوان آقایان در صورت تجربه این اختلال نشانه‌های خاص خودشان را بروز می‌دهند. در این نوشتار با علائم افسردگی در مردان آشنا خواهیم شد، نشانه‌هایی که آقایان باید جدی بگیرند و با تجربه آنها، مراجعه به متخصص را مد نظر داشته باشند.

داکتر ایان ای. کوک، استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا- میگوید “هرچند علائمی که برای تشخیص افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، فارغ از جنسیت یکسان است، اما اغلب شکایت اصلی بین زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد.

۱.  خواب خیلی زیاد یا خیلی کم

مشکلات خواب – مانند بیخوابی، صبح زود بیدار شدن، یا خواب بیش از حد- علائم شایع افسردگی هستند. داکتر کوک می‌گوید”برخی از آدم‌ها ۱۲ ساعت در روز می‌خوابند و باز هم احساس خستگی می‌کنند یا هر دو ساعت یکبار غلت می‌زنند و از خواب بیدار میشوند.”

متخصصان میگویند، مثل خستگی، مشکلات خواب نیز یکی از علائم اصلی هستند که مردان افسرده ممکن است درباره‌ی آن با پزشکشان صحبت کنند.

مطلب مرتبط: ۸ دلیل که پس از خواب شبانه هنوز هم احساس خستگی دارید

۲. خستگی

مردانی که افسرده هستند متحمل یک سری از تغییرات فیزیکی و عاطفی می‌شوند. آنها ممکن است خستگی، و همین طور کندی حرکت، یا کاهش در حرکات جسمی، تکلم، و فرآیندهای فکری را تجربه کنند.

بنا به گفته داکتر جاش کلاپو، روانشناس بالینی دانشگاه آلاباما در دانشکده‌ی بهداشت بیرمنگام، مردان بیشتر از زنان احتمال دارد خستگی یا دیگر علائم جسمی افسردگی را به عنوان مشکل اصلیشان گزارش دهند.  بله ذافسردگی فقط در مغز لانه نمی‌کند.

۳. احساس درد در ناحیه معده و کمر

اختلالاتی مثل یبوست و اسهال، و همچنین سردرد و درد کمر، در آدمهایی که افسرده هستند شایع است.

اما مطابق با مطالعات صورت گرفته مردان اغلب نمی‌دانند که درد مزمن و اختلالات گوارشی شانه به شانه‌ی افسردگی حرکت می‌کنند. دکتر نورمان سوسمان، استاد روانپزشکی مرکز پزشکی لانگون NYU، میگوید کسانی که افسردگی دارند واقعا از نظر جسمانی احساس بدی دارند.

داکتر سوسمان میگوید، “این یک اختلال پزشکی است.”

۴. کج خلقی یکی از علائم افسردگی در مردان

مردانی که دچار افسردگی هستند، به جای آن که گرفته و غمگین به نظر برسند، اغلب از خودشان نشانههای کج خلقی بروز میدهند. دکتر کوک میگوید “اگر آنها بخواهند دربارهی یک مولفهی عاطفی صحبت کنند، آن مولفه ممکن است ناراحتی یا کج خلقی باشد.”

کلاپو میگوید، افکار منفی نیز جنبه‌ شایعی از افسردگی هستند. او می‌گوید، “مردان احساس کج خلقی از خود نشان خواهند داد چون مدام افکار منفی در سر دارند.”

مطلب مرتبط: ۹ تکنیک موثر برای توقف افکار مزاحم که تمام شب ما را بیدار نگه می‌دارند

۵. خشم و عصبانیت

داکتر سوسمان می‌گوید بعضی از مردان افسردگی را از طریق خشم، عصبانی، یا پرخاشگری بروز می‌دهند. او بیان می‌کند”مردی که میفهمد مشکلی وجود دارد ممکن است لازم باشد این نقص و مشکل را با تظاهر به قوی و توانا بودن جبران کند. ”  عصبانیت و خشم با کج خلقی متفاوت هستند. کلاپو میگوید”خشم احساس قویتری است. اما کج خلقی نوعی ناسازگاری است.”

دکتر سوسمان میگوید، مردانی را نیز دیده است که وقتی در نتیجهی افسردگی منزوی شده‌اند و از سوی دوستان یا خانواده برای برگشتن به جامعه احساس فشار کردهاند، خشمگین شدهاند.

۶. مشکل تمرکز

کندی روانی-حرکتی می‌تواند توانایی یک مرد را برای پردازش اطلاعات آهسته کند، و از این طریق تمرکز روی کار یا دیگر امور را مختل کند.

به گفته کلاپو، “افسردگی تقریبا به شخص هجوم می‌آورد و او را از افکار منفی پر می‌کند. حرکات شما کند می‌شود و پیوسته به چیزهای منفی در جهان خود فکر می‌کنید. در نتیجه افسردگی تمرکز کردن روی هر چیزی را دشوار می‌کند.”

داکتر سوسمان میگوید، “من افسردگی را به عنوان نوعی ناتوانی مغزی برگشت پذیر توصیف می‌کنم. وقتی افسرده هستید انگار CPU شما خوب کار نمی‌کند.”

۷. استرس

کلاپو می‌گوید ” احتمال آن که در مردان افسردگی با بروز علائمی مثل استرس گزارش شود بیشتر است. “

طبق نظر داکتر کوک، استرس و افسردگی می‌توانند یک وضعیت متقابل نیز باشند. او میگوید”گفتن این حرف درست است که احساس استرس می‌تواند نشانهای از داشتن افسردگی بالینی و البته بخشی از علت آن باشد.”

مطالعات نشان داده‌اند که به صورت طولانی مدت در معرض استرس بودن می‌تواند به تغییراتی هم در بدن و هم در مغز منجر شود که ممکن است به افسردگی تبدیل شود. بنابراین استرس را به عنوان یکی از علائم افسردگی در مردان جدی بگیرید.

۸. اضطراب

تحقیقات نشان داده است که بین اختلال اضطراب و افسردگی رابطه‌ای قوی وجود دارد. داکتر کوک میگوید، اختلالات اضطرابی در زنان حدود دو برابر است- اما اغلب برای مردان صحبت کردن درباره‌ی احساس اضطراب از احساس غم و اندوه راحت‌تر است.

مردان ممکن است درباره‌ی کار صحبت کنند و درباره‌ی این که از دست دادن شغل توانایی آنها را در تامین مالی خودشان و خانوداه‌شان دچار اختلال خواهد کرد. دکتر کوک میگوید”ممکن است صحبت کردن دربارهی نگرانیها و ترسها کار راحت تری باشد.”

۹. مصرف مواد

مصرف مواد مخدر اغلب با افسردگی همراه است. تحقیقات نشان داده است که احتمال اینکه الکلی‌ها از افسردگی حاد رنج ببرند تقریبا دو برابر بیشتر از کسانی است که مشکل مصرف الکل ندارند.

داکتر کوک می‌گوید”این می‌تواند برای مردان و زنان اتفاق بیفتد، اما استفاده از مواد یا الکل برای مخفی کردن احساسات ناخوشایند کاری است که بسیاری از مردان به جای دنبال کردن مراقبهای بهداشتی و سلامتی به کار خواهند گرفت.”

۱۰. اختلال در عملکرد جنسی مردان

افسردگی دلیل شایعی برای از دست دادن میل جنسی و اختلال نعوظ است، و یکی از علائمی است که مردان دوست ندارند درباره‌ی آن صحبت کنند. دکتر کوک می‌گوید، “مشکلات عملکردی می‌توانند از افسردگی به وجود بیایند و افسردگی را بدتر کنند.”

با وجود این، اختلال نعوظ می‌تواند نتیجه‌ی دیگر اختلالات پزشکی یا داروها (من جمله داروهای ضد افسردگی) هم باشد، و اختلال نعوظ به تنهایی نشان دهنده‌ی افسردگی نیست.

کلاپو می‌گوید، “توصیه‌ی اکید من… این است که شما نمی‌توانید فقط یک علامت را دنبال کنید؛ بلکه گروهی از علائم در این بیماری دخیل هستند.”

۱۱. دشواری در تصمیم‌گیری

بعضی از آدمها موقع تصمیم گیری اوضاع سختی را می‌گذرانند. با این حال عدم توانایی در انتخاب کردن معمولا فقط وقتی آزاردهنده است که مربوط به رفتار جدیدی باشد.

کلاپو میگوید “این یک مسئله‌ی مربوط به پردازش اطلاعات است” و افسردگی توانایی تصمیم‌گیری شما را کاهش می‌دهد.

۱۲. افکار خودکشی

آمار خودکشی زنان بیشتر است، اما اگر مردان اقدام به خودکشی کنند احتمال مردن‌شان چهار برابر بیشتر است. یکی از دلایل این است که مردان شیوه‌های مرگبارتری را انتخاب می‌کنند. داکتر کوک میگوید، “آنها اغلب از سلاح گرم استفاده می‌کنند و در همان تلاش اول خودشان را می‌کشند.”

مردان مسن‌تر بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند، و پزشکان ممکن است علائم افسردگی را در این گروه متوجه نشوند. در واقع بیش از ۷۰% از قربانیان مسنتر خودکشی، مراقبتهای اولیهی پزشکی خود را در ماه منتهی به مرگشان دریافت کردهاند.

افسردگی جزئی عادی از فرآیند سالخوردگی در مردان یا زنان نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان