جوان 28 ساله‌ای که دوخت لباس را از گاراژ والدینش آغاز کرده بود، حالا کسب و کاری ۷۰۰ میلیون پوندی دارد

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۱۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۱۶, ۱۴۰۰

بن فرانسیس در سال ۲۰۱۲ با کمک تعدادی از دوستان مکتب خود جیم‌شارک را در خانه پدر و مادرش تاسیس کرد – حالا ۷۰۰ میلیون پوند ارزش دارد!

بن فرانسیس تنها ۱۹ سال داشت که از والدینش سوال کرد آیا می‌تواند در گاراژ خانه‌شان فروشگاهی تاسیس کند و لباس‌هایی را که در اتاق خوابش طراحی کرده بود بدوزد.

این کارآفرین جوان، همزمان با تحصیل و پیش از خرید چرخ خیاطی خودش از مادربزرگش که پرده‌دوز بود درخواست کرد به او خیاطی یاد دهد.

حالا در ۲۸ سالگی یک از مالکان برند پوشاک چند صد میلیون پوندی جیم‌شارک (Gymshark) است که ۷۰۰ میلیون پوند ارزش دارد.

ثروت او در سال گذشته سر به فلک کشیده و او را به یکی از جوان‌ترین ثروتمندان بریتانیا تبدیل کرده است و حتی در فهرست امسال جوانان ثروتمند مجله ساندی‌تایمز نیز ظاهر شده است.

اما بن که اهل شهر ساکت برومزگرو در حومه خارجی بیرمنگام است، هرگز تصور نمی‌کرد ایده‌اش این‌طور بگیرد. برند پوشاک او زمانی شکل گرفت که در پیتزافروشی برای ساعتی ۵ پوند کار می‌کرد و از دست لباس‌های ورزشی آزاردهنده کلافه شده بود.

جیم‌شارک که حالا در سولیهال واقع شده است و ۵۵۰ تن را استخدام کرده است، لباس‌های ورزشی راحت می‌فروشد که بلندتر و کشسان‌تر‌ هستند و هیچ درزی ندارند.

اجناس آن‌ها تنها به صورت آنلاین فروخته می‌شوند – که یعنی هیچ هزینه سربار یا اجاره‌ای برای پوشش ندارد.

و در سال گذشته، با روی آوردن مردم به لباس‌های خانگی راحت در طول قرنطینه‌های کووید۱۹، سفارش‌ها افزایش چشم‌گیری داشته است.

بن که تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار در دانشگاه استون را آغاز کرد، همیشه می‌دانست که می‌خواهد کارآفرین شود. زمانی که درس می‌خواند و شب‌ها در پیتزافروشی کار می‌کرد، دو برنامه فیتنس نیز برای آیفون ساخت – Fat Loss Abs Guide و iPhysique – و فروش مکمل را به عنوان شغل دوم شروع کرد.

در سال ۲۰۱۲، در حالی که هنوز تحصیل می‌کرد، با دوست دوران مدرسه‌اش، لوئیس مورگان، همراه شد و به این ترتیب جیم‌شارک متولد شد.

به گفته او ایده این کار از کلافگی‌های او به خاطر لباس‌های باشگاه گرفته شده است که آزاردهنده و بدقواره بودند، با درزهایی که باعث تحریک و سوزش بدن می‌شدند.

او سود ۱۰۰۰ پوندی حاصل از کسب و کار فروش مکمل‌هایش را صرف خرید یک دستگاه چاپ سیلک و یک چرخ خیاطی کرد و دوخت لباس‌های ورزشی را در خانه والدینش آغاز کرد.

بن درباره این ماجراجویی می‌گوید: “در نهایت مثل اولین باری که باشگاه می‌روید خیلی سخت بود، حس می‌کردم همه به من خیره شد‌ه‌اند و واقعا نمی‌دانستم باید چه کار کنم”.

“فقط احساس می‌کردم حوزه لباس برای من مناسب است و در نهایت وارد آن شدیم و لباس‌های خودمان را دوختیم و به این ترتیب جیم‌شارک شکل گرفت”.

او روزهایی را به یاد می‌آورد که دوخت، چاپ، و بسته‌بندی سفارش‌های خود را به تنهایی و به صورت دستی انجام می‌داد.

“من تمام این کارها را به تنهایی انجام می‌دادم و بعد آن‌ها در یک ساک می‌گذاشتم و به اداره پست می‌بردم و تمام مدتی که مهر می‌خوردند و به سراسر دنیا ارسال می‌شدند همانجا می‌ایستادم”.

بن و شریکش لوئیس، شرکت در نمایشگا‌ههای بدنسازی را آغاز کردند تا توجه دیگران را به کسب و کار خود جلب کنند.

آن‌ها از اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی هم استفاده کردند، و با نیکی بلک‌کتر و لکس گریفین، بدنسازان یوتیوب همکاری کردند تا بیشتر دیده شوند.

در سال ۲۰۱۳، بن محصولات جیم‌شارک را در نمایشگاه بازرگانی بادی‌پاور فیتنس در بیرمنگام به نمایش گذاشت. بعد از اتمام کار نمایشگاه، یک سوئیشرت ورزشی در فیسبوک وایرال شد، و ظرف ۳۰ دقیقه ۳۰،۰۰۰ پوند فروش داشت.

بعدها بن از دانشگاه انصراف داد و از کار خود در پیتزافروشی نیز استعفا داد تا به صورت تمام وقت روی شرکت تمرکز کند. البته او اعتراف می‌کند که دوران تحصیلش “پایه‌ای قوی برای راه‌اندازی کسب و کارش به وی بخشیده است”.

با بالا رفتن فروش، جیم‌شارک قبل از نقل مکان به مقرهای کنونی خود در بلایزوَلی‌ پارک، سولیهال به واحدی در ناحیه صنعتی مونزموت در شهر ردیج منتقل شد.

در سال ۲۰۱۵، بن از سمت مدیرعامل کناره‌گیری کرد و حالا رئیس دفتر بازاریابی است. او در وبلاگ شخصی خود اعتراف کرده است که اغلب اوقات کار طاقت‌فرسا می‌شد و کنار گذاشتن غرور و خودخواهیش برای “در اولویت قرار گرفتن کسب و کار” اهمیت داشته است.

“وقتی موسس و سهامدار عمده یک کسب و کار باشید، در نهایت به ترکیب عجیبی از نقش‌های مختلف تبدیل می‌شوید. اگر بخواهم آن را به فوتبال تشبیه کنم، تا حدودی مثل یک مدیر بازیکن می‌شوید. کسی که در کسب و کار به ایفای نقش می‌پردازد و عمل می‌کند، اما تا حدودی در تصمیم‌گیری برای این که چه کسی کار (بازی) کند و در کجا هم دخیل است”.

“در نهایت باید زمان‌تان را بین فعالیت‌های روزمره برای نقشی که در آن بازی می‌کنید تقسیم کنید، اما مسئولیت‌های ناگزیر موسس و مدیر را نیز به عهده دارید – مانند سر در آوردن از امور مالی، ساختارهای کسب و کار، مدیریت ریسک، برنامه‌های بلندمدت، شرکت در جلسات هیئت مدیره و غیره. ساماندهی این امور برای هر کسی سخت است، چه برسد به یک کارآفرین جوان که تقریبا هیچ تجربه قبلی در کسب و کار ندارد”.

شرکت جیم‌شارک در حال حاضر توسط استیو هیویت، سرپرست قلبی فروش اروپایی ریباک اداره می‌شود و محصولات آن در ۱۳۱ کشور دنیا به فروش می‌رسد.

طی سال گذشته – تا حدودی به خاطر محدودیت‌های قرنطینه – ثروت جیم‌شارک ۵۶۲ میلیون پوند رشد کرده است.

در آگست ۲۰۲۰، این شرکت در معامله‌ای که بیش از یک میلیارد پوند برای شرکت ارزش داشت، ۲۱٪ از سهام خود را به شرکت آمریکایی سرمایه‌گذاری خصوصی، جنرال آتلانتیک فروخت.

بن فرانسیس در حال حاضر مالک بیش از ۷۰ درصد شرکت است که ۷۰۰ میلیون پوند ارزش دارد.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.6 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *