جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

راز عمر طولانی: ۱۵ راه عجیب و غریب که چند سال به عمرتان اضافه می‌کنند!

خواندن 10 دقیقه
5
(1)

میانگین سن امید به زندگی در کشورهای مختلف، رقمِ متفاوتی است. داشتن عمر طولانی تا حد زیادی بستگی به ژن‌های‌تان دارد. با این حال فاکتورهای متعدد دیگری نیز برای داشتن عمر طولانی وجود دارد که کاملا به خودتان بستگی دارند. شاید برخی از آن‌ها را بدانید؛ کارهایی نظیر دنبال کردن یک رژیم غذایی مفید، ورزش و فعالیت مرتب، دوری از سیگرت، و حفظ وزن مناسب. اما عادات و اقدامات دیگری نیز وجود دارند که کم‌تر به آن‌ها توجه می‌شود. در ادامه به برخی از این عادت‌های عجیب ‌و غریب و سبک زندگی مناسب اشاره می‌کنیم که می‌توانند راز عمر طولانی باشند و در واقع چند سالی به عمرتان اضافه می‌کنند.

۱. رابطه جنسی بیشتر

داشتن رابطه جنسی می‌تواند مطلوب‌ترین و خوشایندترین راه برای افزایش طول عمرتان باشد. پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند میان دفعاتِ رسیدن به اوج لذت جنسی و افزایش طول عمر ارتباط مستقیم وجود دارد. طبق پژوهشی در 1997 مردانی که رسیدن به اوج لذت جنسی را به دفعات تجربه کرده‌ بودند، کم‌تر در معرض مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قرار گرفتند. با این‌که این پژوهش نمی‌تواند این رابطه‌ی علت و معلولی را به اثبات برساند (شاید بتواند گمان کرد آدم‌های سالم بیش‌تر می‌توانند رابطه‌ی جنسی داشته باشند)، رابطه‌ی جنسی می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. دو تا سه بار تجربه‌ی اوج لذت جنسی در هفته می‌تواند بهترین نتایج را برای‌تان به همراه داشته باشد؛ این یک توصیه‌ی پزشکی است. بد نیست در اینجا با سایر فواید رابطه جنسی برای زنان و مردان نیز آشنا شوید.

۲. داشتن حیوان خانگی

مطابق با یک مطالعه که در مجله‌ی سرکیولِیشن منتشر شد، داشتن یک حیوان خانگی مثل سگ در زندگی‌تان می‌تواند کمک‌تان کند زندگی ‌طولانی‌تر داشته باشد. پژوهش‌گران معتقدند نگهداری از سگ باعث می‌شود فعالیت‌تان بیش‌تر شود، و در نتیجه، ریسک ابتلا به بیماری قلبی در شما کاهش یابد.

داکتر اریک اِی. گواِدِرِیس، استادیار دانشگاه وبستر در سنت‌لوییس ایالت میزوری، می‌گوید: “‌آدم‌هایی که سگ‌های‌شان را به پیاده‌روی می‌برند بیش‌تر می‌توانند توصیه‌های مربوط به فعالیت‌های بدنی روزانه را رعایت کنند – هفته‌ای 150 دقیقه.‌” وی اضافه کرد، نگهداری از حیوان خانگی هم‌چنین استرس را پایین می‌آورد، که از این طریق می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

۳. استفاده منظم از نخ دندان!

استفاده از نخ دندان در فهرست موارد مرتبط با راز عمر طولانی عجیب به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که به کار بردن آن به طور مرتب نه تنها باعث می‌شود از شر غذاهایی که بین دندان‌های‌تان گیر کرده‌اند، خلاص شوید بلکه لایه‌ی باکتری‌ها را پیش از آن‌که فرصت داشته باشند سفت و تبدیل به پلاک شوند، از بین می‌برد – این کارها هرگز از دست مسواک بر نمی‌آید. بیماری پریودنتال ناشی از عدم استفاده از نخ دندان می‌تواند باعث ایجاد التهاب خفیف ‌شود، که این التهاب می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز سکته‌ی قلبی و مغزی زودهنگام شود. بسیاری از پژوهش‌ها به ارتباط میان باکتری‌های دهانی و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره می‌کنند. انجمن دندان‌پزشکی آمریکا حداقل روزی یک بار استفاده از نخ دندان را توصیه می‌کند.

۴. داشتن نگرش مثبت در زندگی

امکان ندارد تصور کنید که بدجنسی و مردم‌آزار بودن، دو عامل رسیدن به 100 سالگی هستند؟ دانشمندان دانشکده‌ی پزشکی آلبرت انیشتین در برونکسِ نیویورک نیز تا قبل از پژوهشی که بر روی 243 آدم صدساله به عمل آوردند، این‌گونه فکر می‌کردند. وقتی پژوهش‌گران شخصیت این آدم‌ها را ارزیابی کردند، دریافتند بیش‌تر آن‌ها نگاهی مثبت به زندگی دارند، و هم‌چنین خون‌سرد، خوش‌بین و خوش‌خنده هستند.

در صورتی که شما غیر از این ‌هستید، حتما سعی کنید بیش‌تر بخندید – فیلم‌های کمدی ببینید، هر از گاهی در طول کار به خودتان استراحت دهید و در یوتیوب فیلم‌های خنده‌دار و احمقانه ببینید، یا با آدم‌هایی وقت بگذرانید که شما را می‌خندانند. داکتر الیزابت لومباردو، روان‌شناس و نویسنده‌ی کتاب بهتر از عالی: 7 راهکار برای غلبه بر منتقد درونی‌تان و ساختن زندگی که دوست‌اش دارید، می‌گوید: “‌خنده باعث می‌شود فشار خون پایین بیاید، و میزان قند خون کاهش یابد، شدت درد کم‌تر شود، و استرس‌تان نیز پایین بیاید؛ و همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند بدنی سالم‌تر داشته باشید.‌”

۵. اجتماعی بودن

رفتن به سینما و کافی‌شاپ با دوستان باعث می‌شود بیش‌تر عمر کنید. طبق تحلیل و بررسی‌های به عمل آمده بر یافته‌های 148 پژوهش در دانشگاه بریگم یانگ، ارتباطی مستقیم و واضح میان روابط اجتماعی و طول عمر وجود دارد و ارتباطات قوی هم می‌‌توانند راز عمر ولانی باشند. داکتر لومباردو می‌گوید: “احتمال طولانی شدن عمر ‌آدم‌هایی که دارای روابط اجتماعی قوی‌تر هستند، در مقایسه با آن‌هایی که روابط اجتماعی ضعیف دارند، 50 درصد بیش‌تر است. هم‌چنین تنهایی باعث می‌شود قدرت دستگاه ایمنی‌تان کاهش یابد، و کارتان در مبارزه با بیماری‌ها سخت شود.‌”

۶. پیدا کردن هدف‌تان در زندگی

در هر سن و سالی که باشید، یافتن هدف‌ در زندگی شاید بتواند زندگی‌تان آن‌قدر طولانی کند که بتوانید به آن برسید. در یک پژوهش بر روی 6000 نفر، پژوهش‌گران مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک مشاهده کردند آدم‌هایی که دارای هدفی بزرگ در زندگی بودند نسبت به آن‌هایی که کم‌تر به یک هدف تمرکز داشتند، در طول این پژوهش 14 ساله کم‌تر در معرض مرگ‌ومیر قرار گرفتند. داکتر لومباردو می‌گوید: “‌آدم‌هایی که در زندگی‌شان هدفمند و بابرنامه هستند بیش‌تر از دیگران مراحل سلامتی را طی می‌کنند.‌” وی توصیه می‌کند، برای آن‌که بتوانید هدف زندگی‌تان را تعیین کنید، به جای آن‌که به دنبال تحقق جزییات و اهداف کوچک باشید، بر تاثیرات مثبت که می‌توانید در محل کار یا خانه‌تان داشته باشید، تمرکز کنید.

۷. مصرف مغزیات

به هر شکلی که آجیل مصرف کنید، برای‌تان مفید خواهد بود. طبق پژوهشی در 2013 که در مجله‌‌ی پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید، خطر مرگ‌ومیر برای آدم‌هایی که در طول هفته به مقدار زیاد آجیل می‌خورند نسبت به آن‌هایی که کم‌تر آجیل می‌خورند (یا حتی اصلا نمی‌خورند) پایین‌تر است.

مغزیات سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر، اسیدهای چرب غیراشباع است، و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. کری گانز، متخصص و مشاور امور تغذیه در نیویورک می‌گوید: “‌آجیل به احتمال زیاد عوامل خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد.‌” از آن‌جا که آجیل، خوراکیِ سالم ولی پرکالری است، مصرف آن را به میزان یک پیاله یا حدود 20 دانه در هر وعده محدود کنید.

۸. راز عمر طولانی؛ شروع صبح‌ها با قهوه

نوشیدن یک فنجان قهوه نه تنها حسابی هوشیارتان می‌کند، بلکه عمرتان را نیز طولانی می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند قهوه خطر ابتلا به شماری از بیماری‌ّهای مزمن را کاهش می‌دهد. گانز می‌گوید: “‌نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، و آلزایمر را کاهش دهد.‌” البته زیاده‌روی هم نکنید: مصرف زیاد کافئین باعث ایجاد اضطراب و بی‌خوابی می شود، یا در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند. آیا از علل و عوامل خطر آلزایمر مطلع هستید؟

۹. بهبود کیفیت خواب

خواب خوب و باکیفیت هم‌چنین نقشی مهم در طول عمرتان ایفا می‌کند. پژوهش‌های مختلف به ارتباط میان کمبود خواب و افزایش خطر مرگ ‌و میر اشاره می‌کنند، و هم‌چنین نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد کمبود خواب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد. گوادریس می‌‌گوید: “‌برخی آدم‌ها ممکن است کم‌تر یا بیش‌تر از دیگران نیاز به خواب داشته باشند، ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند هفت ساعت خواب کافی است.‌” برای این‌که خوابی خوب داشته باشید، باید هر شب طبق برنامه‌ای ثابت و منظم به خواب بروید؛ حتی در آخر هفته‌ها. اگر دچار مشکل بی خوابی هستید، کمبود این ماده مغذی می‌تواند مقصر باشد!

۱۰. دیدن جوانب مثبت هر داستانی

محققان به شواهدی روشن دست یافتند مبنی بر این‌که آدم‌های خوشحال نسبت به آدم‌های غمگین زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر تجربه می‌کنند. داکتر لومباردو می‌گوید: “‌افسردگی، بدبینی، و استرس نشانه‌های یک زندگی کوتاه هستند. این حالات روانی باعث ایجاد واکنش استرسی درون بدن می‌شوند،‌ و می‌توانند به ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن منجر شوند. از سویی دیگر، خوشحالی سبب می‌شود میزان هورمون استرس در بدن کم‌تر شوند‌”‌. سعی کنید همیشه قدردان و حق‌شناس زندگی‌تان باشید. وی‌ می‌افزاید: “‌قدردانی از زندگی یکی از سریع‌ترین و ماندگارترین راه‌های افزایش خوشحالی و شادمانی است.‌”

۱۱. پرهیز از نوشابه

واضح است که پرهیز از نوشابه در دسته موارد راز عمر طولانی قرار می‌گیرد! مطابق با پژوهشی در مجله‌ی آمریکایی بهداشت عمومی، حتی اگر اضافه ‌وزن هم نداشته باشید، خوردن نوشابه می‌تواند زندگی‌تان را کوتاه کند. طبق این پژوهش که پنج سال به طول انجامید، میان مصرف نوشابه و کوتاه شدن تلومرها ارتباط وجود دارد – تلومر کلاهک‌های کروموزومی هستند که مستقیما به طول عمر مربوط می‌شوند. تلومر با هر بار تقسیم سلولی کوتاه‌تر می‌شود، و از این رو به آن “‌ساعت عمر‌”‌ می‌گویند. این پژوهش چنین رابطه‌ای را در مورد نوشابه‌ی رژیمی پیدا نکرد، ولی پژوهشی دیگر به ارتباط میان مصرف بیش از اندازه‌ی نوشابه‌های رژیمی و اضافه ‌وزن، دیابت نوع دوم، و افسردگی پی برده است – که همگی از عوامل بالقوه در کاهش طول عمر هستند.

۱۲. مصرف زیاد ماهی

بر اساس پژوهشی در سال‌نامه‌ی پزشکی داخلی، رژیم مملو از غذاهای سرشار از امگا-3 می‌تواند چند سالی به عمرتان اضافه کند. بر اساس این پژوهش که روی بیش از 2600 بزرگسال به عمل آمد، آدم‌هایی که سطح اسیدهای چرب امگا-3 در خون‌شان بالا بود نسبت به آن‌هایی که اسیدهای چرب امگا-3 پایین تر داشتند، به طور متوسط حدود دو سال بیش‌تر عمر کردند.  این پژوهش گواه این ادعا نبود که مصرف ماهی می‌تواند عمر را طولانی کند، بلکه صرفا ارتباطی میان این دو پیدا کرد. پژوهش‌گران دریافتند آدم‌هایی که سطح امگا 3 در خون‌شان بالا است نسبت به آن‌هایی که سطح امگا-3 در خون‌شان پایین است، خطر کلی مرگ‌ و میرشان به هر علت تا 27 درصد و خطر مرگ به سبب ناراحتی قلبی در آن‌ها تا 35 درصد کم‌تر است. متخصصان توصیه می‌کنند حداقل دو بار در هفته 141 گرم ماهی بخورید.

۱۳.  دویدن

ضرورتی ندارد که برای بهره‌مندی از فواید دویدن برای افزایش طول عمر، حتما روزی یک ساعت این کار را انجام دهید. به تازگی یک پژوهش نشان داده است فقط 5 تا 10 دقیقه دویدن در روز با کاهش 58 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و 28 درصدی خطر کلی مرگ ‌و میر می‌تواند امید به زندگی را در آدم‌ها بالا ببرد. اگر نتوانید به سرعت بدوید، باز هم از فواید آن بهره‌مند خواهید شد. به گزارش پژوهش‌گران در مجله‌ی کالج آمریکایی قلب و عروق، آن‌هایی که یک یا دو بار در هفته با سرعت حدود 9 کیلومتر در ساعت می‌دوند، می‌توانند از فواید کامل دویدن بهره‌مند شوند. پژوهش‌گران عملکرد خوب ریه و قلب را سبب افزایش طول عمر می‌دانند. ولی پیگیری و تداوم این فعالیت بهترین نتیجه را به شما خواهد داد: آدم‌هایی که به طور متوسط شش سال به صورت منظم به دویدن ادامه می‌دهند، می‌توانند فواید کامل آن را تجربه کنند.

۱۴. پرهیز از نشستن زیاد

نشستن زیاد برای سلامتی سم است! طبق پژوهشی در مجله‌ی بریتانیایی پزشکی ورزشی،‌ در طول روز بیش‌تر بایستید تا به راحتی با افزایش طول تلومرها،‌ عمر خود را بلندتر کنید. این پژوهش تاثیرات مدت زمان نشستن و فعالیت جسمانی را میان 49 شرکت‌کننده‌ی چاق و کم‌تحرک ارزیابی کرد. پژوهش‌گران شاهد بلند شدن طول تلومر – کلاهک‌های کروموزومی که مستقیما به طول عمر مربوط می‌شوند – در گلبول‌های قرمز خون شرکت‌کنندگانی شدند که در 6 ماه فعالیت جسمانی انجام ‌دادند.

۱۵.  انجام کارهای خیر

انجام کارهای خیر و کمک کردن به دیگران نه تنها باعث ایجاد حس خوب درون‌مان می‌شود، بلکه کمک می‌کند عمرمان نیز طولانی شود. یکی از برترین موارد راز عمر طولانی! بررسی اطلاعات 40 مقاله‌ منتشر شده نشان داد آدم‌هایی که در انجام کارهای خیر داوطلب می‌شوند تا 20 درصد از خطرات مرگ‌ومیر در امان هستند. این یافته‌ها، که در مجله‌ی بهداشت عمومی بی‌ام‌سی به چاپ رسید، نشان داد آن‌هایی که در انجام کارهای خیر داوطلب می‌شوند کم‌تر در معرض افسردگی قرار دارند، رضایت‌شان از زندگی بیش‌تر است، و به طور کلی تندرست‌ و سالم تر هستند. مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد بازنشستگانی که حداقل 200 ساعت در یک سال در انجام کار خیر داوطلب می‌شوند نسبت به دیگران از فشار خون پایین‌تر و خطر ابتلا به بیماری‌ّهای قلبی کم‌تر بهره‌مند می‌شوند. دست به کاری بزنید که نتیجه‌اش برای‌تان برد – برد باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان