۱۰ درس موفقیت از مارک کیوبن، یکی از بزرگ ترین کارآفرینان عصر حاضر

توسطعارفه انصاری

خرداد ۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

مارک کیوبن کارآفرین آمریکایی، صاحب تیم دالاس ماوریکس، کمپانی HDNet، و چند کمپانی دیگر است. او از دانشگاه ایندیانا فارغ‌التحصیل شده است، و از برترین سرمایه‌داران نسل جدید آمریکا محسوب می‌شود. او یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان عصر حاضر است! او ثروت خود را در دهه ۱۹۹۰ از طریق فروش شرکت ‌های مایکرو سالوشن  (MicroSolutions)  و برود کست (Broadcast.com) که به تازگی راه‌اندازی شده‌ بودند، به‌دست آورد. کیوبن با راه‌اندازی اپلیکشین شبکه ‌های اجتماعی به نام داست (Cyber Dust) در سال ۲۰۱۴ در میان بهترین‌های فناوری باقی مانده‌است. در این نوشتار به ۱۰ درس موفقیت از مارک کیوبن می‌پردازیم. با خبرنامه همراه باشید.

۱. ارزش زمان بالاتر از پول است

کیوبن می‌نویسد، “تاثیری که استفاده‌ عاقلانه‌ از زمان‌تان بر زندگی و موفقیت‌تان خواهد گذاشت، در مقایسه با هر مقدار پولی که دارید، به مراتب بیش‌تر است.” این موضوع سر لوحه همه‌ی کارآفرینان است. آنها برای کسب ‌و کارشان به حدی تلاش می‌کنند که گاهی اوقات در طول روز زمان کافی برای انجام چیزهایی که دوست دارند، وجود ندارد. اما آنها این سبک از زندگی را دوست دارند! هنگامی که مبادله‌ زمان در ازای پول را متوقف کنید، ارزش کارتان خیلی بیشتر می‌شود و نهایتا موفق‌تر خواهید بود.

مارک کیوبن نخستین شرکت خود، توزیع نرم افزار MicroSolutions را زمانی راه انداخت که ۲۵ ساله بود و هیچ پولی نداشت. پس از آن که شرکتش نسبتا موفق شد، منشی‌اش اختلاس کرد و با ۸۳۰۰۰ دالر از ۸۵.۰۰۰ دالر دارایی شرکت گریخت. کیوبن می‌نویسد به جای تسلیم شدن و امتحان کردن چیز دیگری، به طور خستگی‌ناپذیری نرم‌افزار کامپیوتر و برنامه ‌نویسی خواندم تا از رقبا پیشی بگیرم. او در نهایت به جایی رسید که MicroSolutions  را در سال ۱۹۹۰به H&R Block به مبلغ ۶ میلیون دالر فروخت.

۲. خودتان را باور کنید و متمرکز بمانید

کیبون می‌گوید” متمرکز بمانید و خودتان را باور کنید و به توانایی و قضاوت‌تان اعتماد داشته باشید.” همیشه موقعیت‌هایی پیش خواهد آمد که به خودتان شک کنید، اما آنها باید معدود باشند و در فواصل زمانی دور از هم رخ بدهند. داشتن کمی باریک ‌بینی می‌تواند برای کارآفرینان بسیار مفید باشد، البته تا زمانی که به نقطه‌ درستی نگاه کنید.

مطالب مرتبط: ۵ بزرگ ترین فاکتور موفقیت که باید از میلیونرهای خودساخته یاد بگیریم

۳. فناوری در برابر کسب و کار

اعتیاد بسیار زیادی به فناوری وجود دارد و به اندازه‌ کافی به کسب ‌و کار واقعی که پشت فناوری‌ها وجود دارد، توجه نمی‌شود.  به کسب ‌و کار و آدمها بیش‌تر توجه کنید تا بتوانید از کنار سر و صدا و همهمه‌ای که محصولات ایجاد می‌کنند، به راحتی بگذرید. شما هم فناوری و هم کسب ‌و کار را برای داستان موفقیت نیاز دارید.

۴. درس موفقیت از مارک کیوبن؛ درست رفتار کردن با مردم اهمیت زیادی دارد

کیوبن می‌نویسد ” موفق بودن نه تنها مستلزم توانایی کنار آمدن با مردم است، ‌بلکه باید بتوانید به آنها محبت هم بکنید.” زمانی که کمیته‌ برگزاری جشن روز سنت پاتریک در دالاس، در پی کنار کشیدن بزرگ‌ترین حامی‌اش در سال ۲۰۱۲، رویداد را تقریبا کنسل کرد، کیوبن ۴۰ هزار دالر اهدا کرد تا این رویداد پابرجا باقی بماند. او ۲۵ هزار دالر دیگر نیز به صندوق این کمیته برای مکاتب (مدارس) محلی کمک کرد.

۵.  زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید

قابل درک است که اگر شما یک کارآفرین تازه کار باشد، برای گسترش و بهبود کسب ‌و کارتان، از رفتن به تعطیلات صرف نظر می‌کنید. با این حال، کیوبن می‌گوید که از زمان شروع هفت سال بدون گذراندن تعطیلات کار کرد – اما شما راهی برای تمدد اعصاب نیاز دارید، در غیر این صورت از توانایی کامل‌تان استفاده نخواهید کرد. کیوبن می‌گوید، میهمانی رفتن که برای او همیشه جای خود را دارد، اما هنوز هم دوست دارد تقریبا هر هفته با شرکت در بازی‌های تفریحی بسکتبال تمدد اعصاب کند.

مطلب مرتبط: ۸ درس موفقیت از وارن بافت، یکی از ثروتمندترین مردان جهان

۶. همیشه برای چیزهای غیرمنتظره آمادگی داشته باشید

کیوبن می‌گوید، این در واقع شکلی از آماده‌سازی است برای فهمیدن این‌که چیزهایی وجود دارند که شما هرگز متوجه رخ دادن‌شان نخواهید شد. با درک این موضوع، هنگامی که حوادث، دگرگونی غیر منتظره‌ای ایجاد می‌کنند شوکه نمی‌شوید و بدون فکر عمل نمی‌کنید و سپس از فرصتی استفاده می‌کنید که دیگران آن را نادیده می‌گیرند.

۷. سخت‌تر و دقیق‌تر از غالب آدم‌ها کار کنید

کیوبن می‌گوید، ” سخت‌تر و دقیق‌تر از غالب آدم‌های فعال در کسب و کار، عمل کنید.” بدیهی به نظر می‌رسد، اما بسیاری از مردم می‌خواهند از راه میان‌بر به موفقیت برسند. هرچه بیش‌تر تلاش کنید، موفق‌تر خواهید بود. این در واقع یک معادله بسیار ساده است.

۸. طوری با مشتریان‌تان رفتار کنید که انگار آنها مالک شما هستند

در دنیای امروز، این درس موفقیت از مارک کیوبن هر روز بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. «طوری با مشتریان‌تان رفتار کنید که انگار آنها مالک شما هستند. زیرا آنها واقعا مالک شما هستند. شما بدون موفقیتی نخواهید داشت. مهم نیست که چه میزان موفقیت داشته باشید، بدون خدمات‌رسانی به مشتریان از تمام توانایی بالقوه‌تان سود نخواهید برد.»

مطلب مرتبط: ۱۶ کلید موفقیت از تاثیرگذارترین آدم های جهان!

۹. آرزوهایی که به مرحله‌ی عمل نمی‌رسند، بی‌معنا هستند

کیوبن معتقد است هر کسی با رویاهای‌اش می‌تواند موفق شود، اما موضوع این است که بیشتر مردم اهدافی فراتر از توانایی خود دارند. او می‌نویسد، “وقتی ناگهان به خودم می‌آیم و می‌بینم در حال خیال‌بافی هستم که فلان کار و فلان هدف را به انجام خواهم رساند، همیشه سعی می‌کنم از خواب بیدار شوم و از خودم می‌پرسم که چگونه باید خودم را از جایی که هستم برسانم به جایی که می‌خواهم بروم.”

۱۰. برای رسیدن به موفقیت کافی ست یک بار برنده شوید

کیوبن می‌نویسد ”زیبایی موفقیت این است که مهم نیست چند بار شکست خورده‌اید، شما فقط باید یک بار کار درست را انجام بدهید، فرقی نمی‌کند که این موفقیت پیدا کردن دختر رویاهای‌تان و کار مناسب باشد یا موفقیت‌های مالی که همیشه آرزویش را داشته‌اید.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *