درمان فشار خون پایین: علل بروز این مشکل و راهکارهای طبیعی رفع آن

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۰

هرچند به نظر می‌رسد که پایین بودن فشار خون برای سلامتی فایده دارد، اما در برخی مواقع  ممکن است فشار خون بیش از حد نرمال پایین بیاید و مشکلاتی را در بدن ایجاد کند.  در برخی موارد، با استفاده از درمان‌ها و راهکارهای طبیعی می‌توان فشار خون را افزایش داد و برخی علائم آزاردهنده ناشی از کاهش فشار خون را برطرف کرد. در سایر موارد نیز برای رساندن فشار خون به سطح طبیعی و سالم ممکن است به مداخله‌ی دارویی نیاز داشته باشید. با ما دراین نوشتار همراه باشید تا … درمان فشار خون پایین آشنا شوید.

فشار خون پایین

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود.  فشار خون پایین یا هایپوتنشن (در مقابل هایپرتنشن که به معنای فشار خون بالا است) معمولا زمانی است که فشار خون فرد کم‌تر از ۹۰ mmHg بر روی ۶۰ mmHg باشد.

با این حال، بیش‌تر پزشکان فقط در صورتی پایین بودن فشار خون را به عنوان یک مشکل محسوب می‌کنند که فرد علائم کاهش فشار خون را تجربه کند. پایین بودن فشار خون در صورتی که هیچ نشانه‌ای به همراه نداشته باشد، به تنهایی باعث نگرانی نیست. با وجود این، زمانی که پایین آمدن فشار خون علائمی را در بدن ایجاد کند، به این معنی است که خون به اندازه‌ی کافی به برخی از اندام‌ها نمی‌رسد.

و در صورتی که کاهش فشار خون به مدت طولانی در بدن ماندگار شود، ممکن است پیامدهای جدی و خطرناکی به همراه داشته باشد؛ از جمله،

الف. شوک (افت فشار خون)
ب. سکته مغزی
پ. حمله قلبی
ت. نارسایی کلیوی

درمان‌های طبیعی فشار خون پایین

بسیاری از افرادی که دچار کاهش فشار خون می‌شوند، برای درمان این مشکل نیازی به مصرف دارو یا سایر مداخلات پزشکی ندارند. با انجام برخی روش‌های درمانی طبیعی و اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی می‌توان فشار خون را افزایش داد و آن را به حد نرمال رساند؛ برخی از این قبیل تغییرات در سبک زندگی عبارتند از:

۱. افزایش مقدار نمک مصرفی

برخلاف توصیه‌هایی که به وفور به گوش همه ما می‌رسد – که البته، این توصیه‌ها در مورد بسیاری از آدم‌ها صدق می‌کنند – دنبال کردن یک رژیم غذایی کم سدیم برای آدم‌هایی که دچار مشکلات ناشی از فشار خون پایین هستند، مناسب و مفید نیست.

افراد مبتلا به فشار خون پایین باید مصرف سدیم خود را به حد متعادل برسانند تا فشار خون‌شان افزایش بیابد و به حد طبیعی برسد.

چرا فشار خون بالا را قاتل خاموش می‌نامند؟

۲. درمان فشار خون پایین؛ حذف نوشیدنی‌های الکلی

الکل و نوشیدنی‌های الکی می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد؛ بنابراین، آدم‌هایی که از علائم ناشی از پایین بودن فشار خون رنج می‌برند باید از مصرف الکل به طور جدی پرهیز کنند.

۳. ارزیابی داروهای مصرفی با کمک پزشک

پایین بودن فشار خون ممکن است بخشی از عوارض جانبی مصرف انواع مختلفی از داروها باشد. در صورتی که علائم ناشی از کاهش فشار خون بعد از شروع مصرف یک دارو در شما بروز کرده‌اند، باید درباره‌ی این نشانه‌ها و ارتباط احتمالی آنها با داروی مصرفی‌تان با پزشک مشورت کنید.

۴. پا روی پا انداختن هنگام نشستن  

مطابق با مطالعات صورت گرفته، پا روی پا انداختن در هنگام نشستن می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. به همین خاطر، انجام این کار برای آدم‌های مبتلا به فشار خون بالا مشکل‌ساز خواهد بود و به آن‌ها توصیه نمی‌شود.

با این حال انداختن پاها روی هم هنگام نشستن برای آدم‌های مبتلا به نشان‌های ناشی از پایین بودن فشار خون ممکن است مفید باشد؛ این کار می‌تواند ساده‌ترین راه حل برای افزایش فشار خون باشد.

۵. نوشیدن آب

مصرف آب بیش‌تر می‌تواند به افزایش حجم خون کمک کند؛ افزایش حجم خون نیز باعث برطرف شدن یکی از علت‌های بالقوه‌ی کاهش فشار خون می‌شود. به علاوه، نوشیدن آب می‌تواند از بروز کم آبی در بدن و دهیدراته شدن بدن نیز پیشگیری کند. دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان‌های بدن می‌آورد؟

۶. کم کردن حجم وعده‌های غذایی و افزایش تعداد وعده‌ها

کم کردن حجم وعده‌های غذایی، و افزایش تعداد آن‌ها در طول روز می‌تواند درمان مناسبی برای افراد مبتلا به علائم کاهش فشار خون باشد. زیرا خوردن حجم کم‌تری از غذا در هر وعده به پیشگیری از افت فشار خون ناشی از پرخوری و مصرف وعده‌های سنگین غذایی کمک می‌کند.

۷. جوراب واریس

پوشیدن جوراب واریس به بدن کمک می‌کند میزان خونی را که در نواحی ساق و روی پا گیر می‌افتند، کاهش دهد و بتواند آن را به سایر نواحی بدن منتقل کند. بنابراین می‌تواند نوعی درمان فشار خون پایین باشد. به علاوه، معمولا از جوراب واریس برای کمک به تسکین فشار و درد ناشی از رگ‌های واریسی استفاده می‌شود.

۸. پرهیز از تغییر وضعیت ناگهانی

نشستن یا بلند شدن سریع و ناگهانی در آدم‌هایی که فشار خون پایین دارند، می‌تواند باعث ایجاد احساس ضعف و سیاهی رفتن چشم، سرگیجه یا حتی به طور بالقوه، بیهوشی شود.  در این حالت، قلب نمی‌تواند به سرعت در برابر تغییر ناگهانی وضعیت بدن یا افزایش ارتفاع واکنش نشان دهد، و خون را به اندازه‌ی کافی به همه‌ی نقاط بدن بفرستد.

۹. آگاهی از نشانه‌های فشار خون پایین

در صورتی که پایین بودن فشار خون هیچ نشانه‌ای به همراه نداشته باشد، به عنوان یک مشکل دیده نمی‌شود. در عوض، اگر این وضعیت بدون علائم آزاردهنده باشد، حتی به عنوان یکی از نشانه‌های سلامتی نیز شناخته می‌شود.

اطلاع از علائم ناشی از پایین بودن فشار خون برای فرد مبتلا بسیار مهم است؛ بنابراین، باید بدانید در صورت کاهش فشار خون چه علائمی ممکن است در بدن ایجاد شوند و در این صورت بتوانید به موقع و درست اقدام کنید.

علل بروز  فشار خون پایین

برخی علل به طور بالقوه سبب کاهش فشار خون می‌شوند. در برخی موارد، برای افزایش و اصلاح فشار خون لازم است اختلالات یا بیماری‌های زمینه‌ای عامل این مشکل درمان شوند.

برخی از شایع‌ترین علل بروز فشار خون پایین عبارتند از:

-کمبود مواد مغذی در بدن
– خواب و استراحت زیاد
– بارداری
– مصرف برخی داروهای خاص
– عفونت‌های شدید
– واکنش‌های آلرژیک (حساسیت)
– کاهش حجم خون
– مشکلات قلبی

علائم پایین بودن فشار خون

برخی از کسانی که فشار خون پایین دارند، هیچ‌گونه نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. در این قبیل آدم‌ها، پایین بودن فشار خون به طور کلی خطرناک یا عامل نگرانی نیست.

با این حال، حتی تجربه‌ی یک یا دو علامت ناشی از پایین بودن فشار خون نیز می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد و بهتر است درمان فشار خون پایین را مد نظرداشته باشید. افت فشار خون می‌تواند باعث ایجاد علائم زیر شود:

سرگیجه
– ضعف و بیهوشی
– ناتوانی در حفظ تمرکز مناسب
– تاری دید
– حالت تهوع
– خستگی مفرط

سایر دلایل خستگی را در این مقاله مطالعه کنید.

برخی از افراد دچار مشکل فشار خون، فقط هنگام ایستادن یا بلند شدن دچار علائم ناشی از پایین بودن فشار خون می‌شوند. به این وضعیت هایپوتنشن ارتواستاتیک گفته می‌شود. این حالت معمولا خطرناک محسوب نمی‌شود، مگر آن‌که تغییر حالت بدن (مثلا ناگهان بلند شدن از روی صندلی) باعث افت ناگهانی فشار خون شود که شاید همین مسئله منجر به بیهوشی یا ضعف شدید فرد شود.

در موارد شدیدتر، افت یا پایین بودن فشار خون ممکن است به شوک (افت شدید فشار خون) منتهی شود. شوک به لحاظ پزشکی به عنوان یک وضعیت اورژانسی تلقی می‌شود که به علت کاهش فشار خون در سراسر بدن رخ می‌دهد. این وضعیت می‌تواند در سطوح سلولی، به اندام‌های بدن آسیب وارد کند.

علائم شوک (افت شدید فشار خون) عبارت هستند از:

* تنفس تند یا سطحی
* سرد شدن پوست
* گیجی و ناتوانی در حفظ تعادل
* ضربان تند قلب
* ضعیف شدن نبض

شخصی که دچار علائم شوک شده باشد، مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز خواهد داشت.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تقریبا همه پزشکان معتقدند، فقط زمانی می‌توان پایین بودن فشار خون را به عنوان یک مشکل تلقی کرد که با برخی علائم همراه باشد. کسانی که فشار خون پایین دارند باید همیشه گوش به زنگ علائم احتمالی این وضعیت در بدن‌شان باشند؛ هم‌چنین، باید بدانند که شروع مصرف کدام‌یک از داروها ممکن است با کم‌تر شدن فشار خون‌شان شود.

علاوه بر این، تجربه کردن هر یک از علائم ناشی از پایین بودن فشار خون ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک وضعیت یا بیماری زمینه‌ای باشد که باید مورد توجه و درمان قرار گیرد.

هر کسی که دچار نشانه‌ها و علائم شوک یا افت ناگهانی فشار خون شود، به صورت اورژانسی به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا می‌کند؛ زیرا شوک به عنوان یک عامل اورژانسی تهدید کننده‌ی زندگی آدم‌ها شناخته می‌شود.

نکات پایانی

کسانی که بدن‌‌شان به راه‌حل‌ها و درمان‌های طبیعی برای افزایش فشار خون واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، باید به پزشک مراجعه کنند و برای دریافت داروهای لازم که باعث افزایش سطح فشار خون می‌شوند، با وی مشورت کنند.

مد نظر داشتن نکات زیر نیز اهمیت زیادی دارد:

– از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید
– به مدت طولانی در یک نقطه‌ ثابت روی پاهای‌شان نایستند
– زمان خواب، سرشان را بالاتر از بدن‌شان قرار دهند
– از ماندن بیش از اندازه داخل آب گرم خودداری کنند
– زمان انجام فعالیت‌های بدنی یا در روزهای گرم سال مایعات بیش‌تری بنوشند

یادتان باشد که…

برخلاف فشار خون بالا که به طور بالقوه سبب بروز مشکلات متعددی برای سلامتی می‌شود، پایین بودن فشار خون معمولا به عنوان یکی از نشانه‌های سلامتی به شمار می‌رود. اما افراد مبتلا به فشار خون پایین، باید از نشانه‌ها و علائم ناشی از پایین بودن فشار خون آگاه باشند، و در مورد اینکه آیا پایین بودن فشار خون‌شان باعث ایجاد مشکلات و عوارضی در بدن‌شان می‌شود یا خیر، با پزشک مشورت کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *