۹ نکته خواندنی از تاثیر رابطه جنسی روی مغز که شگفت انگیز است

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۰

بنا به گفته ری آر. کمیساروک، استاد برجسته روانشناسی در دانشگاه راتگرز در نیوآرک، نیوجرسی ، درک چگونگی تاثیر رابطه جنسی روی مغز، می‌تواند کیفیت این رابطه‌ را افزایش دهد، و در عین حال، ممکن است روی دیگر بخش‌های سلامتی‌تان نیز تاثیر مثبتی بگذارد. پژوهش و بررسی این موضوع چندان آسان نیست، بنابراین پژوهش‌ها هنوز هم در حال توسعه و کشف اطلاعات جدید هستند. با این حال دانشمندان پاسخ دادن به این معما را شروع کرده‌اند. در این نوشتار با خبرنامه همراه باشید تا ببینید که رابطه جنسی چطور مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۹ تاثیر که رابطه جنسی روی مغز دارد

۱. رابطه جنسی مثل دارو عمل می‌کند

داشتن رابطه جنسی به ما حس و حال خوبی می‌دهد. به همین دلیل است که آن را می‌خواهیم، دوستش داریم، و زمان زیادی را صرف پیدا کردن یک جفت مناسب سپری می‌کنیم. لذتی که از رابطه زناشویی می‌بریم به شدت با آزاد شدن دوپامین مرتبط است، نوعی پیام‌رسان عصبی که مرکز پاداش را در مغز فعال می‌کند. دوپامین همچنین یکی از مواد شیمیایی مسئول  رسیدن به آن احساس اوج، هنگام مصرف بعضی از مواد مخدر است. به گفته متخصصین “مصرف کوکائین و داشتن رابطه جنسی دقیقا یک حس و حال را ایجاد نمی‌کنند، اما هر دو یک ناحیه از مغز و همین‌طور نواحی متفاوت مغز را درگیر می‌کنند.” کافئین، نیکوتین، و شکلات نیز بخش پاداش مغز را غلغلک می‌دهند.

۲. مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می‌کند

مطالعه‌ای از دانشگاهی در آلبانی، در سال ۲۰۰۲ ، ۳۰۰ خانم را مورد مطالعه قرار داد. نتایج این مطالعه نشان داد کسانی که رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم داشتند، در مقایسه با کسانی که هنگام رابطه از کاندوم استفاده می‌کردند، علائم افسردگی کم‌تری را بروز می‌دهند. این محققان این‌طور تصور کردند که ترکیبات مختلف در مایع منی، از جمله استروژن و پروستاگلاندین، ویژگی‌های ضد افسردگی دارند که بعد از رابطه جنسی جذب بدن می‌شوند. (آن‌ها فاکتورهای دیگری را که ممکن بود روی خلق ‌و خو و استفاده از کاندوم تاثیر بگذارند نیز بررسی کردند، مواردی مثل بودن در یک رابطه‌ی جدی یا استفاده از قرص ضد بارداری خوراکی). این نتیجه، خبر خوبی است برای کسانی که در یک رابطه‌ی جدی هستند. به هر حال راه‌های دیگری برای بهبود خلق ‌و خو وجود دارد مثل استفاده درست از هورمون‌های احساس خوب، اما واقعا هیچ راه دیگری برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی وجود ندارد.

۳. تاثیر رابطه جنسی روی مغز؛ گاهی می‌تواند مسبب افسردگی باشد

هورمون‌های “احساس خوب” می‌توانند در زمان انجام آمیزش که شوق زیادی دارید، خوب کار خودشان را انجام بدهند، اما پس از رابطه چه‌طور؟ به گفته‌ی محققین، پدیده‌ای به نام “غم و اندوه پس از ارگاسم” وجود دارد. حدود ۳/۱ از زنانی که در مطالعه‌ای شرکت داشتند، در برهه‌ای از زمان غم و اندوه بعد از رابطه جنسی را تجربه کرده بودند. هرچند امکان دارد که پشیمانی یا احساس اجبار، دلیل این غم و اندوه باشد، اما در حال ‌حاضر محققان نمی‌توانند این ارتباط را به طور قطعی شفاف‌سازی کنند.

۴. رابطه جنسی درد باعث کاهش درد می‌شود

زمانی که سردرد دارید، قید رابطه‌ی زناشویی‌تان را نزنید. پژوهش‌های زیادی هستند که نشان می‌دهند آمیزش و نزدیکی می‌تواند علائم شما را بهبود دهد و سبب تسکین دردتان شود. مطابق با نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در آلمان صورت گرفت، ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگانی که میگرن داشتند و ۳۰ درصد از افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای که هنگام سردرد رابطه‌ جنسی داشتند، تسکین نسبی یا کامل را تجربه کردند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند زنانی که موضع جی در آنها تحریک شود، جهشی در آستانه‌ی دردشان دارند. بِوِرلی ویپل، استاد بازنشسته‌ی دانشگاه راتگرز که چند پژوهش در این باب داشته ‌است می‌گوید، “برای آنها محرک درد بزرگ‌تری لازم بود تا درد را احساس کنند.” ویپل علت این امر را مطالعه نکرد اما سایر محققین این نتیجه را به اکسی‌توسین نسبت داده‌اند، به اصطلاح “هورمون عشق” که به پیوند مادر و نوزاد کمک می‌کند و ویژگی‌های ضد-درد نیز دارد. اگر به دنبال راهکارهای افزایش هورمون عشق هستید، این مقاله برای‌تان مفید خواهد بود.

۵. رابطه جنسی می‌تواند حافظه‌تان را پاک کند

هر ساله، بین هر ۱۰۰هزار نفر، ۷ نفر “فراموشی کلی گذرا” را تجربه می‌کنند: از دست دادن ناگهانی اما موقتی حافظه که نمی‌توان آن را به بیماری عصبی دیگری نسبت داد. این اختلال گذرا دیگر تاثیر رابطه جنسی روی مغز است و در واقع می‌تواند به دلیل رابطه جنسی و همین‌طور استرس عاطفی، درد، آسیب جزئی به سر، فرآیندهای درمانی و پریدن بداخل آب‌ داغ و سرد ایجاد شود. این از دست دادن حافظه ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. شخص در زمان رخ دادن این اختلال، نمی‌تواند خاطرات جدیدی شکل بدهد یا وقایع اخیر را به یاد بیاورد. خوشبختانه، به نظرمی‌رسد که این اختلال عوارض پایداری ندارد. برخی دلایل فراموشی ارتباطی با زوال عقل ندارند!

۶. حافظه‌ی را بهبود می‌دهد

یا دست کم ممکن است بهبود بدهد در صورتی که یک جانور جونده باشید! مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد در هیپوکمپوسِ (ناحیه‌ای از مغز که مرتبط با حافظه است) جوندگانی که رابطه جنسی دائمی داشتند (روزی یک بار و به مدت ۱۴ روز پیاپی) در مقایسه با موش‌های صحرایی که فقط یک بار اجازه‌ آمیزش به آنها داده شد، نورون‌های بیش‌تری ایجاد شد. این یافته‌ها توسط مطالعه‌ی دیگری که روی موش‌ها انجام شد نیز مورد حمایت قرار گرفت. اما هنوز بررسی‌های بیش‌تری لازم است برای این‌که تاثیر رابطه جنسی روی مغز انسان را ببینیم (اما شما می‌توانید همیشه به خودتان بگویید که همین تاثیر را دارد!!!!)

مطلب مرتبط: فواید رابطه جنسی برای سلامتی: ۲۸ مزیتی که رابطه زناشویی برای مردان و زنان دارد

۷. رابطه جنسی به فرد آرامش می‌دهد

دقیقا همان مطالعه‌ای که رابطه جنسی منظم را با بهبود عملکرد مغز مرتبط می‌دانست، نشان داد که موش‌های صحرایی استرس کم‌تری از خود نشان می‌دهد. این موضوع درباره‌ی انسان نیز صدق می‌کند. یک مطالعه نشان داد کسانی که رابطه جنسی داشتند، در موقعیت‌های استرس‌زا مانند سخنرانی عمومی واکنش بهتری از خود نشان می‌دهند در مقایسه با کسانی که رابطه جنسی ندارند، یا درگیر نوع دیگری از فعالیت‌های جنسی هستند. رابطه جنسی چه‌طور استرس را کاهش می‌دهد؟ در این مورد، به وسیله‌ی پایین آوردن فشار خون.

چرا فشار خون را قاتل خاموش می‌نامیم؟

۹. شما را خواب‌آلود می‌کند

رابطه زناشویی احتمالا مردان را بیش‌تر از زنان خواب‌آلوده می‌کند، و دانشمندان دلیل این امر را چنین توضیح می‌دهند: آن بخش از مغز که ” قشر جلوی مغز” نام دارد، بعد از انزال آرامش می‌یابد. این اتفاق همراه با آزاد شدن اکسی‌توسین و سروتونین می‌تواند سندروم “بی‌حال و دمر افتادن و به خواب رفتن” را توجیه کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *