۳۱ ماده غذایی ضد سرطان که همه باید در برنامه غذایی شان بگنجانند

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۱۲, ۱۴۰۰

آیا خوراکی‌های وجود دارند که از وقوع سرطان پیشگیری کنند و ما بتوانیم آنها را ماده غذایی ضد سرطان بنامیم؟ آیا رژیم غذایی ما و آنچه به دهان می‌گذاریم، تاثیری در شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری این بیماری دارد؟

 سرطان، در واقع نوعی بیماری هولناک است که در آن تقسیم سلولی به شکلی غیر قابل کنترل رخ می‌دهد و به رشد غیرطبیعی سلول‌ها و حمله به بافت‌های سالم بدن یا جایگزین کردن آنها منتهی می‌شود. ژن‌هایی در بدن ما وجود دارند که رشد سلول‌ها و بافت‌ها را تنظیم می‌کنند. این ژن‌ها، آنکوژن نامیده می‌شوند. هنگامی که این ژن‌ها به هر دلیلی تغییر کنند، نمی‌توانند رشد سلول‌ها را تنظیم کنند. و نتیجه این است که تقسیم سلولی به صورت غیر قابل کنترل و سریع رخ می‌دهد و همین باعث ایجاد تومور در بدن می‌شود.

سرطان به دلایل زیادی رخ می‌دهد که در میان دلایل آن می‌توان به برخی مواد شیمیایی، پرتودرمانی، عفونت، عوامل فیزیکی، عوامل ارثی و حتی رژیم غذایی اشاره کرد. بله، حتی یک رژیم غذایی نامناسب هم می‌تواند باعث سرطان شود. اما نگران نباشید چرا که برخی مواد غذایی وجود دارند که با سرطان مبارزه می‌کنند و موضوع این نوشتار همین است. با ما همراه باشید تا با مواد غذایی ضد سرطان آشنا شوید.

فهرست ۳۰ خوراکی که با سرطان مبارزه میکنند را در اینجا آوردهایم.

۱. آب

آب، اندام‌های حیاتی بدن مانند مثانه، روده بزرگ و بافت سینه را نجات می‌دهد. تحقیقی که در مجله Clinical Oncology به چاپ رسید نشان داد که هر چه آب بیشتری بنوشید، خطر ابتلا به سرطان نیز در شما کمتر می‌شود. بنابراین، نوشیدن ۳-۲ لیتر آب در روز را به یک عادت تبدیل کنید. حتی در زمستان‌ها نیز آب، بهترین راه برای دفع رادیکال‌های آزاد از بدن است.

مطلب مرتبط: ۵ باور اشتباه در مورد سرطان که باید نادیده بگیرید

۲. کلم بروکلی

این گیاه مغذی علاوه بر خواص زیادی که برای سلامتی دارد، بهترین ماده غذایی برای مبارزه با سرطان است زیرا حاوی مواد ضد سرطانی طبیعی است که رشد  سلول‌های سرطانی را مهار می‌کنند. بنابراین به کلم بروکلی به عنوان یک ماده طبیعی برای شیمی درمانی طبیعی نگاه کنید.

حتی یک تحقیق نشان داده‌است که خطر ابتلا به انواع سرطان در افرادی که روزانه دست کم دو وعده کلم بروکلی خوردند، تا ۵۰٪ کاهش یافت.

۳. ماده غذایی ضر سرطان؛ توت فرنگی

این میوه زیبا و خوش طعم و مزه مانند دیگر انواع توت دارای الاژیک اسید است که از سرطان پوست و سینه جلوگیری می‌کند.

الاژیک اسید در پزشکی نیز برای مبارزه با سلول‌های سرطانی به کار می‌رود. این ماده باعث می‌شود سلول‌های سرطانی بدون آسیب زدن به سلول‌های سالم بدن، وارد فرآیند طبیعی آپوپتوز (کشتن سلول‌های سرطانی) شوند.

دانشمندان رابطه بین مصرف قند و رشد سرطان را توضیح می دهند

۴. بادمجان رومی (گوجه فرنگی)

رنگ بادمجان رومی یا گوجه فرنگی به دلیل وجود ماده‌ای به نام لیکوپن است که به مهار رادیکال‌های آزاد (عوامل ایجاد سلول‌های سرطانی) کمک می‌کند.

مطابق با تحقیقات انجام شده لیکوپن به پیشگیری از سرطان‌های ریه و معده کمک می‌کند.

۵. چهارمغز (گردو)

مصرف چهارمغز یا گردو می‌تواند به توقف رشد سلول‌های سرطانی کمک کند. چهارمغز حاوی فیتونوترینت‌های نادر و قوی است که در خوراکی‌های معدودی یافت می‌شوند. از این مواد شگفت انگیز که به داشتن خواص ضد سرطانی شهرت دارند، می‌توان به فلاونول مورین ۴ اشاره کرد.

۶. سیر

برخی شواهد به دست آمده است که نشان می‌دهد سیر در درمان سرطان پانکراس بسیار موثر است. یک مطالعه که در سانفرانسیسکو انجام شد نشان داد که ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که مقدار بیشتری سیر مصرف کردند – در مقایسه با افرادی که سیر کمی مصرف کردند – ۵۴ درصد کاهش یافت.

۷. لوبیا

از مدت‌ها قبل ارتباط بین لوبیا و کاهش خطر ابتلا به سرطان یافت شده است. در یک مطالعه کامل و روشنگرانه که سال‌ها پیش انجام شد و داده‌های ۴۰ کشور را جمع آوری کرده بود، محققان پی بردند که مصرف منظم لوبیا، تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه و پروستات را کاهش داد. طی این سال‌ها محققان زیادی ادعا کرده‌اند که لوبیا یکی از بخش‌های مهم رژیم غذایی برای مبارزه با سرطان است.

مطلب مرتبط: پیشگیری از سرطان سینه با ۳۰ نکته و راهکار موثر

۸. سیب

این میوه خوش طعم و متواضع ترکیبی به نام فلاونوئید دارد و به همین دلیل در فهرست ۳۱ ماده غذایی ضد سرطان قرار می‌گیرد. تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که فلاونوئید با انواع تومور و سرطان از جمله سرطان‌های سینه، ریه، پانکراس، روده بزرگ و پروستات مبارزه می‌کند.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه خاموش سرطان روده که هرگزنباید نادیده بگیرید!

۹. زغال اخته

این میوه نیز مانند سیب دارای نوعی فلاونوئید به نام آنتوسیانین است.  این ترکیب، مسئول رنگ انواع توت و سیب است و به مهار رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کند.

با استناد به گفته لارا نیوتن، استادیار دانشکده علوم تغذیه در دانشگاه خودگردان بارسلونا و یک متخصص رژیم غذایی که به درمان بیماران سرطانی مشغول است:

«مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید و آنتوسیانین، به جلوگیری از آسیب سرطانی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.»

۱۰. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مملو از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ هستند. در یک مطالعه مشخص شد خطر ابتلا به سرطان روده در افرادی که ماهی زیادی در برنامه‌ی غذایی‌شان دارند، ۵۳ درصد کمتر از کسانی است که زیاد ماهی مصرف نمی‌کنند. یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که مصرف روغن ماهی نیز با کاهش قابل‌توجه سرطان پروستات ارتباط دارد.

و درنهایت، مطالعه‌ای روی ۶۸۱۰۹ نفر نشان داد احتمال رخ دادن سرطان روده بزرگ در افرادی که حداقل ۴ بار در هفته مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند، ۶۳ درصد کمتر از کسانی بود که مکمل را مصرف نکرده بودند.

باقی مواد غذایی ضد سرطان

بدن ما اکسیژن دارد که  می‌تواند برای ما مضر باشد زیرا واکنش‌پذیر است و باعث ایجاد موادی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد سرطان می‌شوند اما آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند.

۱۰ خوراکی ضد سرطان قیدشده در بالا، مهم‌ترین خوراکی‌ها برای مهار رادیکال‌های آزاد هستند اما این فهرست ادامه دارد:

۱۱. سویا

۱۲. چای

۱۳. غلات کامل

۱۴.سبزیجات با رنگ سبز تیره

۱۵. انگور

۱۶. آکای بری

۱۷. تمشک

۱۸. زردک (هویج)

۱۹. گلابی

۲۰. مالته (پرتقال)

۲۱. حبوبات

۲۲. فلفل تند

۲۳. کلم و دیگر سبزیجات سبز رنگ

۲۴. سمارق (قارچ)

۲۵. پیاز

۲۶. پاپایا

۲۷. انار

۲۸. پالک (اسفناج)

۲۹. تربوز (هندوانه)

۳۰. سیب زمینی شیرین (کچالوی شیرین)

۳۱. گل کلم

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *