۶ جمله جادویی که باید بیان کردنش را همین امروز یاد بگیرید!

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۰

این ۶ جمله جادویی ساده به نظر می‌رسند ولی هرکدام‌شان‌ آن‌قدر قدرت دارند که می‌توانند روز هر کسی را تغییر دهند. حتی روز شما را. به خصوص در محیط کاری که غالب ما زمان زیادی را در آن سپری می‌کنیم.

 همه‌ ما در شلوغی‌های زندگی امروز چنان غرق شده‌ایم که گاه تمرکز روی احساسی که داریم و احساسی که روی دیگران ایجاد می‌کنیم را از یاد می‌بریم. رفتارها، حرکات و واژه‌هایی که به زبان می‌آوریم گاه حس خوبی را در دیگران ایجاد می‌کنند و گاه برعکس، ممکن است روز یک نفر را خراب کنند. اگر شما از آن دسته آدم‌ها هستید که ایجاد حس مثبت در سایرین برای‌‌تان اهمیت دارد، بد نیست نوشتار حاضر را بخوانید. به زبان آوردن این جملات برای‌تان زحمتی ندارد اما دنیایی از حس خوب را در مخاطب‌تان ایجاد می‌کند.

۶ جمله و عبارت جادویی که روز آدم‌ها را می‌سازد!

۱. ” عالی بود، چطوری توانستی؟”

هیچ آدمی به اندازه‌ی کافی مورد  تحسین دیگران قرار نمی‌گیرد. هیچ‌کس‌! شما کسی باشید که این حس خوب را به آدم‌ها می‌دهد. کسی که کاری را به خوبی انجام داده است انتخاب کنید و به او بگویید که فوق‌العاده بوده‌است.

حتی اگر در گذشته شاهد عملکرد خوب شخصی بوده‌اید و به او نگفته‌اید، هنوز هم دیر نشده! می‌توانید همین امروز بگویید: “داشتم به این‌که پارسال چه‌طور فلان پروژه را مدیریت کردی فکر می‌کردم…” این حرف شما به اندازه‌ی همان زمانی که باید می‌گفتید، تاثیر مثبت خواهد ‌داشت. حتی شاید کمی هم بیشتر، چون هنوز به یاد دارید که یک سال قبل چه شده است!

تحسین غیره‌منتظره آدم‌ها، هدیه‌ای است که برای هدیه‌دهنده هیچ هزینه‌ای ندارد ولی برای کسی که آن را دریافت می‌کند، بسیار باارزش است.

۲. ” واقعا متاسفم …”

همه‌ی ما گاهی مرتکب اشتباه می‌شویم و خراب کاری به بار می‌آوریم. باید یاد بگیریم که به خاطر بعضی چیزها لازم است عذرخواهی کنیم؛ حرف‌ها، رفتارها، غفلت‌ها، پیش‌قدم نشدن‌ها و همراهی نکردن‌ها و حقیقتا حمایت نکردن‌ها.

بگویید که بابت‌شان متاسف هستید. ولی با گفتن جمله‌ای مثل “ولی من واقعا ناراحت بودم…” یا ” فکر کردم که تو…” یا هر جمله‌ی توجیه کننده‌ی دیگری که حتی ذره‌ای تقصیر را به گردن طرف مقابل می‌اندازد عذرخواهی‌تان را ادامه ندهید  چرا که هر چه حس خوب ایجاد کرده‌اید، به یک باره از بین می‌برید.

عذرخواهی کنید. بگویید متاسف هستید. بگویید چرا متاسف هستید و همه‌ی تقصیر را بپذیرید، نه کمتر و نه بیشتر.

۳.”می‌تونی کمکم می‌کنی…؟”

یکی از بزرگ‌‌‌‌‌ترین افسوس‌های زندگی هر کسی می‌تواند کمک نخواستن در مواقع لازم باشد. مستقیم یا غیر مستقیم از کسی کمک خواستن ارزش و مهارت‌های آن آدم را تصدیق می‌کند. گفتن “می‌تونی کمکم کنی؟” مثل این است که بگویید “تو در این زمینه عالی هستی.”

و یک امتیاز بسیار عالی هم به همراه خود دارد: کمک می‌گیرید! و احتمالا کارتان بسیار بهتر پیش می‌رود.

۴. “کاری از دست من برمی‌آید؟ می‌تونم کمکت کنم…؟”

حالا وقت آن رسیده که جای‌تان را عوض کنید و از یک جمله جادویی دیگر استفاده کنید. در بعضی محیط‌های کاری یا حتی در برخی رابطه‌ها، کمک خواستن نشانه‌ی ضعف است. بیش‌تر مردم هنگام کمک خواستن تردید می‌کنند. ولی واقعیت این است که همه به کمک احتیاج دارند.

فقط یادتان باشد که نگویید”چیزی هست که بتونم کمکت کنم؟” بیش‌تر مردم به‌طور خودکار می‌گویند “نه خودم از عهده‌اش برمی آیم”. دقیق باشید. بگویید: “چند دقیقه وقت دارم… می‌تونم کمکت کنم که این کار را تمام کنی”

پیشنهاد کمک‌تان را به گونه‌ای مطرح کنید که حس همکاری داشته باشد نه خود برتربینی یا منت گذاشتن بر سر طرف مقابل.

و بعد واقعا آنچه از دست‌تان برمی‌آید انجام بدهید و کمک کنید.

۵.”من به تو ایمان دارم.”

نداشتن اعتماد به نفس مشکلی است که غالب آدم‌ها گاه و بیگاه با آن مواجه می‌شوند. اما وقتی به شخص دیگری بگویید که من به تو ایمان دارم، هم سبب می‌شوید که او راحت‌تر خودش را باور کنید و هم احساس بسیاری خوبی در او ایجاد می‌کنید. فقط با گفتن همین جمله ساده او را تشویق می‌کنید که قوی‌تر کار کند و به موفقیت بیشتری برسد. او بعدها قدردان شما خواهد بود.

۶.”دوستت دارم.”

نه، فقط در محل کار، بلکه هرجا که به آن باور دارید و هروقت که احساس کردید لازم است، این جمله را به زبان بیاورید.

بیان احساسات‌ هدیه‌ی دیگری است که هزینه‌ای برای شما ندارد… ولی برای مردمی که با آنها در میان می‌گذارید بسیار با ارزش خواهد‌بود و حس بسیار مثبتی به آنها خواهد داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *