نوعی عفونت قارچی کشنده بین بیماران کرونای هندی در حال رخ رشد است

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۰

نیو دهلی– پزشکان در هند در مورد افزایش تعداد مبتلایان عفونت قارچی کشنده که افراد مبتلا به کرونای هندی یا کسانی که اخیراً از این بیماری بهبود یافته‌اند را درگیر می‌کند، نگران هستند.

این بیماری که به عنوان موکورمایکوز شناخته می‌شود، نرخ مرگ و میر بالایی دارد و قبل از همه گیری در هند وجود داشت. علت بروز این بیماری کپکی است که در محیط مرطوب رشد می‌کند و می‌تواند از طریق دستگاه تنفسی به بدن حمله کرده و ساختارهای صورت را به طور بالقوه دچار فرسایش کرده و به مغز آسیب برساند.

این اختلال نسبتاً نادر است، اما پزشکان و متخصصان پزشکی می‌گویند به نظر می‌رسد که برخی از بیماران مبتلا به کووید که سیستم ایمنی ضعیف و بیماری‌های زمینه‌ای، به ویژه دیابت دارند، آسیب‌پذیرتر هستند.

برخی از متخصصان این عفونت قارچی را ناشی از افزایش استفاده از استروئیدها برای درمان بیماران بستری در شفاخانه‌ها می‌دانند. به گفته کارشناسان، فاکتور دیگر می‌تواند این باشد که شفاخانه‌ها در این موج دوم همه گیری دیگر جایی برای پذیرش بیمار ندارند، بسیاری از خانواده‌ها خود درمانی می‌کنند و در خانه و بدون بهداشت مناسب از اکسیژن درمانی استفاده می‌کنند.

در ایالت غربی ماهاراشترا، رسانه های خبری محلی گزارش دادند که حدود 200 بیمار که از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، تحت درمانبرای موکورمایکوز بودند و هشت نفر درگذشتند.

در گجرات، ایالت غربی در شمال ماهاراشترا، دولت ایالتی دستور اختصاص بخشهای جداگانه در شفاخانه‌ها را برای درمان این عفونت کشنده صادر کرد و گفت که سفارش خرید 5000 دوز آمفوتریسین بی را داده‌است، دارویی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. همچنین مواردی از این عفونت قارچی در شفاخانه‌های دهلی نو، پایتخت این کشور گزارش شده است.

کارشناسان بهداشت در حال بررسی دقیق وضعیت هستند. داکر وی.کی. پاول که رئیس گروه کووید هند است هفته گذشته گفت، “ما شنیده‌ایم که در برخی مناطق، افرادی که به کووید-۱۹ آلوده شده یا از این بیماری بهبود یافته‌اند از موکورمایکوز رنج می برند، اما شیوع زیادی در آن وجود ندارد. با این حال ما در حال مشاهده و نظارت هستیم.”

وی افزود: “این قارچی است که ارتباط زیادی با دیابت دارد. اگر فرد دیابتی نباشد، بسیار غیرمعمول است که به موکورمایکوز مبتلا شود.”

در بسیاری از کشورهای کم جمعیت درصد بالاتری از دیابت وجود دارد، اما تنها یک کشور – چین با جمعیت بیشتر از 1.38 میلیارد هند – تعداد بیمار دیابتی بیشتری دارد. در هند، بیش از 10 درصد از جمعیت بزرگسال، یا 77 میلیون نفر این بیماری را دارند

داکتر کی. سرینات ردی، که بنیاد بهداشت عمومی هند را رهبری می‌کند، گفت که تعداد زیادی از موارد گزارش شده اخیر موکورمایکوز، بیماران ویروس کرونا هستند که در شفاخانه‌ها بستری شده بودند و پس از بهبودی مرخص شده اند.

داکتر ردی گفت: “شما از استروئیدها برای کاهش واکنش بیش از حد ایمنی که در کووید وجود دارد استفاده می‌کنید. اما مقاومت در برابر سایر عفونت‌ها را کاهش می‌دهید.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *