واکسن کرونا چینی: سازمان بهداشت جهانی استفاده اضطراری از واکسن ساینوفارم چین را تأیید کرد

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰

ژنو – سازمان بهداشت جهانی روز جمعه مجوز استفاده اضطراری را به واکسن کرونا چینی، ساینوفارم داد، اتفاقی که به طور بالقوه راه را برای رسیدن میلیون ها دوز به کشورهای نیازمند و از طریق یک برنامه تحت حمایت سازمان ملل متحد برای تولید واکسن‌های کرونا فراهم می‌کند.

این تصمیم که از سوی یک گروه مشاوره فنی  WHOاتخاذ شد، این امکان را فراهم می‌کند که ارائه ساینوفارم در هفته ها یا ماه‌های آینده در برنامه کوواکس مورد حمایت سازمان ملل گنجانده شود و از طریق آژانس کودکان یونیسف و دفتر منطقه ای آمریکاییِ WHOتوزیع شود.

این تولیدکننده چینی جدا از میزان کارایی، اطلاعات عمومی کمی در مورد دو واکسن خود منتشر کرده است – واکسنی که توسط موسسه محصولات بیولوژیکی پکن و دیگری توسط موسسه محصولات بیولوژیکی ووهان توسعه داده شده است.

واکسن کرونا پکن همانی است که از سوی گروه مشاور WHO برای استفاده اضطراری مورد بررسی قر ار گرفته‌است.

مدیرکل  WHO، تدروس آداهوم گفت: “امروز بعدازظهر، سازمان بهداشت جهانی برای استفاده از واکسن کووید-۱۹ پکن تایید استفاده اضطراری را داد و این ششمین واکسنی است که اعتبار WHO را برای ایمنی، کارایی و کیفیت دریافت می‌کند. ”

مطلب مرتبط: عوارض جانبی واگسن کرونا؛ آنچه بعد از تزریق واکسن تجربه خواهید کرد

تدروس در یک کنفرانس خبری ژنو گفت: “این تاییدیه، لیست واکسنهایی را که کوواکس می‌تواند خریداری کند، گسترش می‌دهد و به کشورها اطمینان می‌دهد تا تاییدیه قانونی خود را تسریع کرده و واکسن را وارد و استفاده کنند.

پیش از این، یک گروه جداگانه که به WHO در مورد واکسن‌ها مشاوره می‌داد، گفته بود که “بسیار مطمئن” است که واکسن ساینوفارم  از افراد 18 تا 59 ساله محافظت می‌کند. این گروه اظهار داشت که کارایی این واکسن برای افراد 60 سال و بالاتر از تضمین بالایی برخوردار نیست. اعضای این گروه اذعان داشتند که “اعتماد بسیار کمی” به داده‌های موجود در مورد عوارض جانبی جدی در آن گروه سنی دارند.

ساینوفارم  نتایج آزمون مرحله آخر خود را در مجلات علمی منتشر نکرده است، بنابراین سازمان بهداشت جهانی جزئیات اطلاعات آن را که بیشتر از امارات متحده عربی است، درخواست کرده است. خلاصه‌ای که توسط WHO به صورت آنلاین منتشر شده است، نشان می‌دهد که این واکسن حدود 78٪ موثر است، با این تفاوت که همه داوطلبان مطالعه به جز چند صد نفر کمتر از 60 سال سن داشتند.

گاوی (Gavi)، اتحاد واکسن، که در اداره کوواکس همکاری دارد، از این خبر استقبال کرد.

این اتحاد گفت: “این بدان معناست که جهان از ابزار ایمن و موثر دیگری در مبارزه با این همه گیری برخوردار است.”

کوواکس قصد دارد واکسن‌ها را به 92 کشور کم درآمد ارسال کند و به 99 کشور دیگر در تهیه آنها کمک کند. هنوز مشخص نشده‌است که چه زمانی واکسن چینی در اختیار مجموعه کوواکس قرار خواهد گرفت.

این برنامه که پیش از این بیش از 54 میلیون دوز واکسن کووید-۱۹توزیع کرده، به شدت تلاش کرده است تا به عنوان بخشی از هدف خود برای تهیه 2 میلیارد دوز تا پایان امسال توافق‌هایی را عملی کند.

تصمیم WHO در مورد ساینوفارم، به طور خاصی پیچیده بود زیرا این واکسن با موشکافی سنگینِ یک تنظیم کننده دقیق دارو مانند موارد موجود در اروپا و ایالات متحده روبرو نشده است.

هیات سازمان بهداشت جهانی در مورد واکسن‌هایی که قبلاً تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کردند، اغلب به یافته‌های همان سازمان‌های غربی متکی بود.

بسیاری از مقامات در کشورهایی که چنین ساختار نظارتی را ندارند، به لیست استفاده اضطراری WHO برای تأیید واکسن برای جمعیت خود اعتماد می‌کنند.

پس از آنکه کشورهای ثروتمند غالب محصولات تولیدکنندگان داروهای غربی را رزرو کردند، صدها میلیون واکسن چینی از طریق معاملات دوجانبه به ده‌ها کشور در سراسر جهان تحویل داده شده است.

واکسن کرونا چینی واکسن‌های “غیرفعال” هستند که با ویروس کرونا ساخته شده‌اند. بیشتر واکسنهای کووید-۱۹دیگری که در سراسر جهان به خصوص در غرب مورد استفاده قرار می‌گیرند، با فناوری‌های جدیدتری ساخته می‌شوند.

ساینوفرم ماه گذشته گفت بیش از 100 میلیون دوز واکسن این شرکت در سراسر جهان استفاده شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *