رفع گرفتگی گردن: چگونه خشکی گردن را در یک دقیقه (یا کمتر) از بین ببریم

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰

بیش‌تر ما گاهی پس از یک خواب شبانه‌ی ناآرام، یا نشستن طولانی مدت پشت یک میز کامپیوتر، گرفتگی گردن را تجربه کرده‌ایم. به طور کلی، گرفتگی گردن یک وضعیت عادی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند در خانه درمان شود. گرفتگی گردن می‌تواند شامل درد و دشواری در حرکت گردن از یک سو به سوی دیگر باشد. گرفتگی گردن یکی از دلایل درد پشت سر است. علائم آن معمولا بیش از  چند روز طول نمی‌کشد و می‌تواند با استفاده از اصول زیر مدیریت شود. با خبرنامه در این نوشتارهمراه باشید تا در مدت زمان کوتاهی رفع گرفتگی گردن را عملی کنید.

درمان ۶۰ ثانیه‌ای برای گرفتگی و خشکی گردن

یک دقیقه کافی است تا با استفاده از این تکنیک درد گردن را از بین ببرید. ابتدا تعیین کنید کدام سمت گردن درد می‌کند. اگر در سمت چپ است، از دست چپ‌تان استفاده کنید. اگر سمت راست گردن‌تان درد می‌کند، از دست راست‌تان استفاده کنید.

با استفاده از انگشتان‌تان مستقیما نقطه‌ی درد یا گره را فشار دهید تا وقتی که فشار کافی حس کنید اما درد شدیدی نداشته باشد. سرتان را به جهت عکس محل درد بچرخانید، چانه‌تان را به صورت مورب به سمت زیر بغل‌تان پایین بیاورید. این گام‌ها را حدود ۱۵-۲۰ بار پشت سر هم تکرار کنید. در طول روز این کار را تکرار کنید تا ماهیچه‌هایتان را آرام نگه دارید.

وارد کردن فشار به نقطه‌ی درد در حین فعال کردن آن ماهیچه، می‌تواند به غیرفعال ساختن درد کمک کند. اگر دست‌تان به محل درد نمی‌رسد، یک توپ تنیس را روی آن قرار دهید و به دیوار تکیه دهید تا فشار کافی به آن وارد شود. اگر این کار کمکی به شما نکرد، از تکنیک زیر استفاده کنید.

کشش برای تسکین درد گردن

کشش ماهیچه‌های گردن می‌تواند آن‌ها را آرام و درد و تنش را دور کند. در حین رانندگی یا پشت میز کامپیوتر این حرکات کششی ساده را انجام دهید:

  • صاف بشینید، هردو تیغه‌ی شانه را بهم بفشارید و بعد به حالت اول برگردید – ۱۰ بار
  • شانه‌هایتان را به عقب و پایبن بچرخانید ـ ۱۰ بار
  • آهسته گوش‌تان را روی شانه‌تان بگذارید ـ ۱۰ بار
  • به آرامی پشت سرتان را روی پشتی صندلی خودرو فشار دهید و ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید. اگر در خودرو نیستید، سعی کنید پشت سرتان را روی دست‌هایتان فشار دهید.

اگر از درد کمر هم رنج می‌برید، حرکات یوگا را برای تسکین درد کمر امتحان کنید.

ماساژ برای گرفتگی گردن

برای کاهش سفتی، درد و التهاب، سعی کنید چند دقیقه گردن‌تان را ماساژ دهید تا علاوه‌بر افزایش جریان خون، ماهیچه‌های آن را نیز آرام کنید.

برای رفع گرفتگی گردن هم‌چنین می‌توانید از روغن‌هایی برای ماساژ استفاده کنید که برای تسکین درد و التهاب مفید هستند، مانند روغن نعناع که دارای خواص مسکن طبیعی است و درد را تسکین می‌دهد. نعناع حاوی متانول نیز هست که به صورت طبیعی تسکین ماهیچه‌های دردناک کمک می‌کند.

ابتدا برای آرام‌سازی ماهیچه‌ها یک دوش یا حمام آب گرم بگیرید. یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون را با چند قطره روغن نعناع ترکیب کنید و بعد به مدت چند دقیقه ناحیه‌ی دردناک را با ضربات محکم اما آرام، با این روغن ماساژ دهید. اگر دست‌تان به محل درد نمیرسد، از یک دوست یا عضو خانواده بخواهید کمک‌تان کند.

مطلب مرتبط: درمان خانگی سرگیجه؛ ۵ راهکار خانگی که از شر سرگیجه خلاص شوید

نرمش‌هایی برای درمان و جلوگیری از درد گردن

ماهیچه‌های گردن هم نیاز به نرمش دارند. و به این ترتیب قوی می‌شوند! چرخش سر برای شروع عالی است. تقریبا هروقت که درد را احساس کنید می‌توانید این حرکت را انجام دهید.

به آرامی سرتان را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مشخص شود چه مقدار از منظره‌ی پیرامون‌تان را می‌توانید ببینید. پس از چندین بار چرخاندن، شاید متوجه شوید که الان فضای بیش‌تری را می‌توانید ببینید. پس از ۴ یا ۵ بار چرخش، جهت را عوض کنید. همیشه هنگام انجام حرکات گردن اطمینان حاصل کنید که حالت بدن‌تان درست است.

ورزش‌های دیگری که می‌توانید چند دقیقه انجام دهید خم کردن سر به سمت سینه و عقب رو به سقف است، یا خم کردن سر به پایین و رو به شانه‌ی راست و بعد رو به شانه‌ی چپ، یا چرخاندن آرام سر بدون چرخاندن بدن، و نگاه کردن به چپ و بعد نگاه کردن به راست.

گرمادرمانی برای گرفتگی گردن

برای افزایش گردش خون، کاهش درد و گرفتگی ماهیچه‌ها و افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری، می‌توان از گرمادرمانی استفاده کرد. یک پد گرم‌کنند، کمپرس آب گرم یا حوله‌ی مرطوب را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه‌ی دردناک بگذارید. برای محافظت از پوست، حتما منبع گرما را پیش از استفاده در یک حوله بپیچید.

برخی افراد برای بی‌حس کردن درد از سرمادرمانی استفاده می‌کنند. مثلا بلافاصله بعد از یک جراحت دردناک یا یک جراحت ملتهب از بسته‌های یخ، کیسه‌ای پر از سبزیجات یخ‌زده یا یک حوله‌ی یخی استفاده می‌کنند تا تورم و دردرا کاهش دهند.با این حال، سرمادرمانی برای گرفتگی ماهیچه‌ها یا مفاصل توصیه نمی‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان خانگی درد معده که برای تان معجزه می کند

حمام نمک اپسوم

نمک اپسوم از منیزیوم سولفات تشکیل شده است، ماده‌ی شیمیایی که به تسکین ماهیچه‌های دردناک کمک می‌کند. ممکن است با بهبود گردش خون، استرس و تنش را کاهش دهد. برای حمام نمک اپسوم، وان حمام را با آب گرم پر کنید. دو فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کرده و در آن غوطه‌ور شوید طوری که گردن‌تان زیر آب فرو رود. این کار را ۳ بار در هفته می‌توانید انجام دهید.

طب فشاری برای رفع سفتی گردن

نقاط فشار روی دست شما می‌توانند به تسکین گرفتگی گردن ایجاد شده به خاطر حالت نامناسب بدن، کمک کنند. لو ژن اصطلاحی است که نقطه‌ی طب فشاری را در دست توصیف می‌کند که می‌تواند به سرعت درد گردن را تسکین دهد.

نقطه‌ای که لازم است به آن فشار وارد کنید، پشت دست شما و در حفره‌ی بین دو استخوان انگشت اشاره و انگشت میانی، درست بعد از گره اتصال آن‌ها به دست است.

اگر درد گردن‌تان در سمت چپ است، فشار را به صورت دایره‌های کوچک به این نقطه از دست راست‌تان وارد کنید ـ یعنی باید نقطه‌ی دست مخالف با سمتی از گردن که درد می‌کند را فشار دهید.

با انگشت به این نقطه فشار وارد کنید و با دایره‌های کوچک آن را ماساژ دهید. از فشار کافی استفاده کنید تا در آن نقطه کمی احساس درد کنید.

در حالی که به دست‌تان فشار وارد می‌کنید، سعی کنید گردن را از یک سو به سوی دیگر بچرخانید تا ماهیچه‌های آن شل شود. باید متوجه شوید همراه با افزایش انعطاف‌پذیری، دردتان نیز کاهش یافته است.

مطلب مرتبط: ۱۲ درمان خانگی موثر برای تسکین درد قاعدگی

به وضعیت خوابیدن‌تان توجه کنید

به نظر می‌رسد وضعیت‌های خوابیدن عجیب و غریب یکی از دلایل رایج گرفتگی گردن باشد. حتما به کنار یا به پشت بخوابید اما روی شکم نخوابید.

اگر هنوز ترجیح می‌دهید روی شکم بخوابید، مراقب بالش‌هایی که استفاده می‌کنید باشید. بالش‌های خیلی بزرگ می‌توانند هنگام خوابیدن به یک سو، گردن‌تان را خیلی به سمت مقابل هل دهند.

بالش‌ها‌یتان نباید از فضایی که برای تکیه دادن سرتان به صورت صاف و بدون خمیدگی نیاز دارید، بزرگ‌تر باشد. هم‌ترازی طبیعی وضعیت سر و گردن‌تان را بدون تاثیر بالش‌ها احساس کنید. وقتی می‌خوابید، مطمئن شوید سر و گردن‌تان به درستی با بقیه‌ی ستون مهره‌هایتان در یک راستا قرار بگیرد.

برای جلوگیری از بیدار شدن با درد، در مسیر مستقیم باد سرد نخوابید. این امر می‌تواند منجر به گرفتگی ماهیچه‌های گردن شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *