نگرانی ها از وضعیت پس از خروج؛ رییس ستاد ارتش آمریکا: آینده افغانستان قابل پیش بینی نیست

توسطفریدون حسنی

اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

همزمان با آغاز خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و نگرانی های پس از خروج مارک میلی رییس ستاد ارتش آمریکا می گوید که متغییر های زیادی در افغانستان و جود دارد و آینده این کشور قابل پیش بینی نیست.

به گزارش بی‌بی سی فارسی مارک میلی رییس ستاد ارتش آمریکا در گفتگو با خبرنگاران گفته است که از یک سو ممکن است دولت و ارتش متحد در افغانستان مستقر شود و از طرف دیگر ممکن است تبعات «بسیار بدی» پدیدار شود. به گفته او مشخص نیست کدام یک از این گزینه‌ها به واقعیت افغانستان تبدیل خواهد شد.

رییس ستاد ارتش آمریکا تاکید کرده که باید منتظر بود تا این تابستان چگونه پیش می‌رود. او خاطرنشان کرده که آینده افغانستان قابل پیش‌بینی نیست.

این جنرال ارشد آمریکایی اضافه کرده که احتمال رسیدن به یک راه حل سیاسی با مذاکره میان که می تواند از «یک جنگ عظیم» جلوگیری کند میان طالبان و دولت افغانستان وجود دارد.

او با اشاره به آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته است که خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان مدت‌ها پیش با انتقال مسوولیت‌ها به نیروهای امنیتی افغانستان آغاز شده است و این تنها مرحله آخر است.

رییس ستاد ارتش آمریکا تاکید کرده که عملیات خروج هماهنگ و همزمان برای دفاع از نیروهای آمریکایی به پیش می رود و در مهلت تعیین شده از سوی رییس جمهوری این کار تکمیل می شود.

نگرانی ها از خروج نیروهای بین المللی

این در حالی است که جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا در تاریخ ۲۵ حمل برنامه‌ی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را اعلام کرد که براساس آن تمامی نظامیان امریکایی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری افغانستان را ترک خواهند کرد.

همزمان با آن ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت که نیروهای این پیمان یکجا با آمریکا خارج می شود.

خروج نیروهای بین المللی از افغانستان نگرانی های را از اینده این کشور در آمریکا و افغانستان ایجاد کرده است.

جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این گفته بود که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ کسی آینده‌ی این کشور را تضمین کرده نمی‌تواند.

به باور او آنچه که ایالات متحده می‌توانست در افغانستان انجام دهد، فراهم آوری منابع به حکومت و مردم افغانستان و قابلیت‌ها، آموزش و تجهیزات به نیروهای افغان بود که آنرا انجام داده است.

به تازگی عبدالله عبدالله عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه دو روز قبل در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس هشدار داده بود که رهبران سیاسی باید در مذاکرات با طالبان متحد شوند، در غیر آن پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، خطر جنگ‌های تلخ تری وجود خواهد داشت.

عبدالله گفته بود که او هنوز قانع نشده‌است که طالبان صلح می‌خواهند.

از سوی هم حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در یک نشست خبری تاکید کرده بود که طالبان بر خلاف تعهدات شان، به‌جنگ ادامه می‌دهند.

به گفته او این گروه برای صلح نه بلکه برای جنگ آماده می شوند و راه رسیدن به‌قدرت راه جنگ را انتخاب کرده‌اند.

این همه در حالی است که روز گذشته نخستین پایگاه نیروهای امریکایی در ولایت هلمند به نام کمپ «انتونیک» به نیروهای ارتش افغانستان واگذار شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *