تلاش های تازه در روند مصالحه؛ نمایندگان چهار کشور: با خروج نیروهای بین المللی روند صلح مختل نشود

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

همزمان با فرا رسیدن ماه می زمان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در اعلامیه مشترک تاکید کرده اند که با خروج نیروهای بین المللی روند صلح افغانستان نباید مختل شود.

این اعلامیه مشترک نمایندگان کشور های روسیه، آمریکا، چین و پاکستان تحت عنوان کشور های عضو «ترویکا گسترده» که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده آمده است که برای ختم جنگ در افغانستان هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد و تنها راه برای برقراری صلح پایدار و ثبات در افغانستان، مذاکره و توافق سیاسی از طریق روندی به رهبری و مالکیت افغان‌ها است.

آنان تاکید کرده که در جریان خروج نظامیان خارجی از افغانستان، روند صلح نباید مختل شود و خروج نظامیان خارجی باید ثبات اوضاع را تضمین کند و امنیت آنان بدون هیچ گونه جنگ و درگیری، تأمین شود.

کشور های عضو ترویکا با بیان اینکه از خواست مردم افغانستان برای ختم جنگ و برقراری صلح پایدار و عادلانه پشتیبانی می کنند از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته سطح خشونت‌ها را کاهش دهند.

آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در این اعلامیه مشترک از طالبان خواسته که عملیات‌های بهاری‌شان را شروع نکنند.

آنان همچنان از دولت افغانستان خواسته اند که به مبارزه با تروریزم در همکاری با جامعه بین‌المللی ادامه دهد.

در این اعلامیه ضمن محکومیت حمله بالای غیرنظامیان از طرف های درگیر همچنان خواسته شده که برای حفاظت از غیرنظامیان مطابق قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی ادای مسوولیت کنند.

کشورهای عضو ترویکا هشدار داده اند که به کارمندان، اموال و ملکیت‌های دیپلماتیک در افغانستان نباید آسیب برسد و عاملان هر گونه حمله یا تهدید به پرسنل دیپلماتیک خارجی و املاک آنان در کابل، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

تاکید بر عدم همکاری طالبان با گروه های تروریستی

در این اعلامیه مشترک کشورهای آمریکا، روسیه، چین و پاکستان تاکید کرده که از گروه طالبان انتظار دارند که به این تعهد شان در مبارزه با تروریزم‌عمل کرده هیچ گروه تروریستی را میزبانی، آموزش، جذب و حمایت مالی نکنند.

این کشور ها همچنان از طالبان خواسته اند از تهدید گروه های تروریستی برای دیگر کشور با استفاده از خاک افغانستان جلوگیری کنند.

به نقل از این اعلامیه دولت افغانستان و طالبان اطمینان دهند که از خاک افغانستان امنیت هیچ کشوری تهدید نمی‌شود.

چهار کشور در اعلامیه مشترک با بیان اینکه از بررسی افراد و نهادهای طالبان که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند، حمایت می‌کنند خاطرنشان کرده اقدامات عملی طالبان در راستای کاهش خشونت و تلاش‌های دوامدار برای پیشرفت روند صلح در روند این بررسی تحریم‌ها کمک می‌کند.

این چهار کشور تاکید کرده که از روی کار آمدن حکومت از طریق زور در افغانستان حمایت نمی کنند و از طرف‌ها خواسته اند که در راستای توافق سیاسی فراگیر و آتش‌بس دایمی و سراسری پیشرفت کنند.

آنان تاکید کرده که طرفدار راه‌حل سیاسی دایمی اند که منتج به شکل‌گیری یک افغانستان مستقل، آزاد، متحد، امن، دیموکراتیک، بی‌طرف و خودکفا، عاری از تروریزم و مواد مخدر شود.

نمایندگان کشورهای امریکا، روسیه، چین و پاکستان اضافه کرده که هر گونه توافق صلح باید حقوق تمامی افغان‌ها به‌شمول زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ و اقلیت‌ها را تأمین کند و در عین حال جوابگوی میل شدید تمامی افغان‌ها به توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به‌شمول حاکمیت قانون باشد.

استقبال عبدالله

شورای عالی مصالحه در اعلامیه ای از این اعلامیه مشترک استقبال کرده گفته است که از تلاش‌های «ترویکای گسترده» و کشورهای قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد برای میزبانی و تسهیل گفت‌وگوهای صلح و کمک در راستای تسریع مذاکرات و برگزاری کنفرانس استانبول قدردانی می‌کند.

شورای مصالحه تاکید کرده که انتظار دارد به کمک کشورهای دوست و همکار افغانستان، گفت‌وگوها به منظور ختم جنگ و رسیدن هر چه زودتر به یک موافقت سیاسی، به نتایج قابل قبول برای تمام طرف‌ها برسد.

این شورا خاطرنشان کرده: «ما معتقد هستیم که بحران جاری راه‌حل نظامی و مسلحانه ندارد. ادامۀ خشونت، خون‌ریزی و کشتار مردمان بی‌گناه توجیه‌ناپذیر می‌باشد و به غیر از تباهی سرمایه‌های مادی و بشری این کشورسودی ندارد.»

شورای مصالحه در پایان تاکید کرده که آغاز خروج نیروهای بین‌المللی یک فرصت برای تفاهم سیاسی است و تلاش ها جریان دارد تا در همآهنگی با طرف‌های مطرح سیاسی از این فرصت مسوولانه استفاده شود.

دیدار کشورهای عضو تروئیکا با نمانیدگان حکومت و طالبان در دوحه

در همین حال وزارت دولت در امور صلح در خبرنامه ای گفته است که عصر روز گذشته جمعه (10ثور) اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت در دوحه با نمایندگان کشورهای عضو «تروئیکا» شامل نمایندگان ایالات متحده امریکا، روسیه، چین و پاکستان دیدار کرده اند.

در اعلامیه آمده است که در این دیدار طرفین در مورد روند صلح افغانستان و نقش کشورهای منطقه در این روند گفتگو کرده اند.

از سوی هم محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در توییتی از دیدار هیئت طالبان با نمایندگان کشور های عضو ترویکا خبر داده گفته است که در این دیدار حذف نام رهبران و اعضای این گروه از لیست های سیاه و رهایی زندانیان متباقی، وضعیت فعلی کشور و روند صلح از محور اصلی گفتگو ها بوده است.

این تلاش ها در حالی آغاز شده است که نشست صلح ترکیه که قرار بود به تاریخ 24 اپریل برگزار شود به دلیل عدم شرکت نمایندگان طالبان به تعویق افتاده است.

همزمان با این امروز شنبه (اول ماه می) روز رسمی آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است که بر اساس توافق‌نامه میان امریکا و طالبان در دوحه این روند می باید امروز تکمیل می‌شد اما جو بایدن رییس جمهوری آمریکا دو هفته قبل اعلام کرد که روند خروج نیروهایش از افغانستان را در اول ماه می آغاز و تا یازدهم سپتامبر تکمیل می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *