زبان بدن دست ها: ۲۶ معنا و مفهوم معناداری که حرکت دست ها نشان می دهد

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰

وقتی در حال گفتگو با دیگران هستید، مغزتان به صورت ناخودآگاه و بدون این‌که حتی متوجه شوید، دستان‌تان را درگیر انتقال افکار و هیجان‌ها و احساسات‌تان می‌کند. به این صورت، زبان بدن دست ها آن‌چه را از طریق واژگان بیان نمی‌کنید، به دیگران انتقال می‌دهد. توانایی خواندن صحیح زبان بدن کلید موفقیت در هر رابطه‌ای است.

در این نوشتار به ۲۶ رایج‌ترین حرکات زبان بدن دست (با تصویر) می‌پردازیم، حرکاتی که احتمالا هر روز مشاهده کرده‌اید اما نسبت به معنای آنها آگاهی نداشته اید:

1- لمس

چگونگی لمس دیگران، احساس‌تان را نسبت به آن‌ها نشان می‌دهد. وقتی با کف دست‌تان کسی را کاملا لمس می‌کنید، گرما، آشنایی و علاقه را به طرف مقابل نشان می‌دهید. لمس کردن فقط با نوک انگشتان، نشانه‌ای از علاقه‌ی کم‌تر یا شاید حتی کمی ناراحتی و رنجش است.

وقتی شخصی لمس‌تان می‌کند و گرمای دست‌اش را احساس می‌کنید، به این معنی است که وی کما بیش کنارتان احساس آرامش می‌کند. دست‌های سرد و مرطوب نشان می‌دهند که آن شخص در تنش است؛ البته نه لزوما به خاطر وجود شما، بلکه شاید به دلیل شرایط و موقعیت.

مطلب مرتبط: ۵۳ زبان بدن مردان که نشان می دهد به شما علاقه دارند

2- باز کردن کف دست رو به بالا

باز کردن کف دست رو به بالا معمولا روی آدم‌های دیگر تاثیری مثبت می‌گذارد. این حرکت برای به دست آوردن دل فرد آزرده‌خاطر یا جوش خوردن یک معامله موثر است.

باز کردن کف دست به همراه گشودن بازوها، نشانه‌ی پذیرش، آمادگی و اطمینان است.

وقتی هم‌زمان با باز کردن کف دست، شانه‌های‌تان را بالا می‌اندازید، احتمالا می‌خواهید تسلیم، کناره‌گیری یا اعتراف به ضعف را نشان دهید، گویی می‌خواهید بگویید “‌من نظری ندارم‌”‌.

باز کردن کف دست رو به بالا معمولا روی آدم‌های دیگر تاثیری مثبت می‌گذارد.
باز کردن کف دست رو به بالا معمولا روی آدم‌های دیگر تاثیری مثبت می‌گذارد.

3- باز کردن کف دست رو به پایین

این حرکت حاکی از اعتماد به نفس است، و نشان می‌دهد شما دقیقا می‌دانید چه می‌گویید – ولی هم‌چنین ممکن است نشانه‌ای از سخت‌گیری و عدم انعطاف‌پذیری باشد.

در میان زبان بدن دست ها، کف دست رو به پایین با انگشتان باز و مستحکم حاکی از حس قدرت، و حتی تسلط یا مبارزه‌طلبی است. وقتی شخصی هنگام گفتگو با شما این حرکت را انجام می‌دهد، می‌خواهد بگوید ذره‌ای از جایگا‌ه‌اش عقب نمی‌رود و شما باید نظرتان را تغییر دهید.

وقتی این حرکت با تکان دادن دست به شکل ساطور همراه شود، نشان‌دهنده‌ی تاکیدی بر وجود اختلاف‌نظر است.

مطلب مرتبط: ۱۰ زبان بدن برای کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند

4- بردن دست‌ها به پشت

این حرکت معمولا نشان‌دهنده‌ی سطوحی از اعتماد به نفس است، زیرا در این حالت بالاتنه کمی جلو می‌آید و بخش‌های حیاتی بدن نمایان می‌شوند. این حرکت غالبا در مردان دیده می‌شود، و با این‌که همیشه بهتر است دستان‌تان در معرض دید قرار دهید، ولی اگر نتوانید اعتماد به نفس‌تان را از طریق دست‌ها نشان دهید، استثنائا می‌توانید این حرکت را انجام دهید.

بسیاری از آدم‌ها هنگامی که به این حالت دیده می‌شوند، احساس رنجش و ناراحتی می‌کنند. زیرا حس لخت بودن در آن‌ها ایجاد می‌شود.

5- مشت‌های گره کرده

مشت‌های گره کرده معمولا به صورت ضمنی حاکی از استحکام اراده است – تصور کنید شخصی خود را برای مسابقه‌ی فوتبال یا مشت‌زنی آماده می‌کند. این حرکت می‌تواند نشانی از لجاجت و سرسختی باشد، درست شبیه باز کردن کف دست به سمت پایین – البته شدیدتر از آن.

اگر در این حالت انگشت شست‌تان را جمع و زیر سایر انگشتان پنهان کنید، حسی از رنجش و ناراحتی را به دیگران انتقال می‌دهید. در این حالت نشان می‌دهید مضطرب هستید و سعی می‌کنید خودتان را جمع‌وجور کنید.

مطلب مرتبط: ۱۴ زبان بدن منفی و عادت صحبت کردن که باید همین امروزکنار بگذارید

6- دست روی قلب

این حرکت نشان می‌دهد، شخص می‌خواهد دیگران حرف‌اش را بپذیرند یا باور کنند. با این‌که قصد شخص از این حرکت، نشان دادن صمیمت است ولی لزوما نشان‌دهنده‌ی صداقت نیست. این حرکت فقط به این معنی است که “‌می‌خواهم حرف‌های‌ام را باور کنید (صرف‌نظر از این‌که واقعا راست می‌گویم یا خیر). این حرکت یعنی این‌که “‌هر چه می‌گویم از قلب‌ام برخاسته است‌”‌.

7- زبان بدن دست ها؛ تکان دادن دست به شکل ساطور

این حرکت نشانه‌ی تاکید و معمولا تحکم‌آمیز است. شخصی که این‌گونه حرف می‌زند، تصمیم‌اش را گرفته است و احتمال تغییر در آن وجود ندارد.

هم‌چنین غالبا از این حرکت به عنوان راهی برای اشاره نیز استفاده می‌شود. برای مثال، این حرکت را به منظور تفکیک یک ایده به دو مقوله‌ی مجزا انجام می‌دهند. ولی اگر به انجام این حرکت عادت دارید، هرگز آن را بیش‌ از اندازه تهاجمی انجام ندهید.

8- اشاره با انگشت

نشانه گرفتن انگشت به سمت طرف مقابل هنگام گفتگو، حرکتی تحکم‌آمیز است. آدم‌ها معمولا با این کار می‌خواهند خودشان را با ابهت نشان دهند: پدر و مادرها هنگام صحبت با فرزندان، یا معلم‌ها هنگام تادیب یک دانش‌آموز بی‌نظم این حرکت را انجام می‌دهند. این راهی برای پیروز شدن در یک مباحثه است، و معمولا رفتاری تهاجمی و خشمگینانه تلقی می‌شود. وقتی این کار را با یک دوست انجام می‌دهید، نشانه‌ای از غرور و تکبر محسوب می‌شود – این حرکت تخاصمی، تهاجمی‌، و توهین‌آمیز است. نمونه‌ی شدیدتر این کار وقتی است که با نوک انگشت به طرف مقابل سقلمه بزنید.

نشانه گرفتن انگشت به سمت طرف مقابل هنگام گفتگو، حرکتی تحکم‌آمیز است. آدم‌ها معمولا با این کار می‌خواهند خودشان را با ابهت نشان دهند.
نشانه گرفتن انگشت به سمت طرف مقابل هنگام گفتگو، حرکتی تحکم‌آمیز است. آدم‌ها معمولا با این کار می‌خواهند خودشان را با ابهت نشان دهند.

در هر صورت، نشانه‌ گرفتن انگشت به سمت دیگران، غالبا رفتاری بی‌ادبانه تلقی می‌شود. بهتر است برای تعدیل کردن این حرکت، کل دست‌تان را به سمت مقابل نشانه بگیرید.

هرچند اشاره کردن با انگشت به همراه بازیگوشی و چشمک، طرز بیانی دلپذیر برای نشان دادن تایید یا تصدیق است.

اشاره کردن با انگشت در هوا بر اهمیت حرف‌های‌تان می‌افزاید و آن را تاکید می‌کند. این حرکت دیگران را از اعتماد به نفس و قدرت‌تان مطمئن می‌کند. شاید تاکنون دقت کرده‌اید چگونه سیاستمداران و واعظان هنگام سخنرانی از این حرکت استفاده می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۱۱ راز زبان بدن که به موفقیت بیشتر شما کمک می‌کند

9- مالیدن دو دست به یکدیگر

مالیدن دستان به هم نشان‌دهنده‌ی انتظار یا لذت بردن از چیزی است که قرار است به زودی اتفاق بیفتد. همیشه به خاطر داشته باشید این حرکت برای از بین بردن استرس استفاده می‌شود – و هیجان بیش از اندازه در انتظار یک اتفاق دلپذیر، نوعی استرس مثبت است.

از اشکال دیگر این حرکت، به صدا در آوردن مفاصل انگشتان است – این زبان بدن دست ها نشان‌دهنده‌ی اعلام آمادگی برای انجام یک عمل است و بیش‌تر در مردان دیده می‌شود.

10- محکم گرفتن دست، فشردن دست

گرفتن و فشردن دست با دست دیگر حرکتی است که از طریق آن می‌توانید به خودمان آرامش دهیم. شخصی که این کار را انجام می‌دهد احساس ناراحتی می‌کند، و شاید عصبی و وحشت‌زده باشد. دائما سعی می‌کند به خودش اطمینان بدهد “‌همه چیز درست می‌شود.‌” شکل دیگر این حرکت مالیدن مچ دست است.

در هم قفل کردن و فشردن انگشتان نشان‌دهنده‌ی اضطراب و ناامیدی شدید است. چنین شخصی پیش خود فکر می‌کند “‌همه چیز خیلی بد پیش می‌رود‌”‌. بهتر است همیشه خود را برای چنین شرایطی قوی و آماده کنید.

11- قرار دادن نوک انگشتان دو دست روی یکدیگر

در این حالت، شخص انگشتان دو دست را به گونه‌ای روی هم قرار می‌دهد که شکلی شبیه مناره درست می‌شود. این حرکت نشان‌دهنده‌ی اعتماد به نفس و اطمینان به خود است. این حرکت را وکلاء یا بازیکنان شطرنج هنگامی از خود نشان می‌دهند که راهی برای از میان برداشتن حریف پیدا کرده‌اند.

هرچند نباید در انجام این کار زیاده‌روی کنید، زیرا نوعی نشانه‌ی تحکم است.

مطلب مرتبط: این ده زبان بدن رازهایی را از شخصیت شما فاش می کنند

12- دست به کمر شدن

گاهی اوقات این حرکت اشتباها حرکتی غیردوستانه تلقی می‌شود، ولی غالبا و واقعا به این معنی است که شخص در حال حاضر آماده‌ی انجام کار است. معمولا این حرکت را در افراد پرکار، ورزشکاران، و آدم‌های فعال مشاهده می‌کنیم.

قطعا گاهی اوقات این حرکت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تحکم و برتری باشد. برای مثال، معمولا افراد نظامی و مقامات قانونی برای نشان دادن قاطعیت و تسلط بر اوضاع این حرکت را انجام می‌دهند.

13- دست در جیب

دست‌هایی که در جیب فرو می‌روند نشان‌دهنده‌ی تردید، بی‌اعتمادی، و بی‌میلی هستند. اگر شخصی دست‌اش را در جیب فرو برده است، باید در وهله‌ی اول، علاقه و اعتماد‌ش را جلب کنید.

حتی اگر شخصی سعی کند افکار واقعی‌اش را پنهان نماید، دست‌های‌اش حقیقت را برای‌تان برملا می‌کنند. اگر کمی به زبان بدن دست ها حساس‌تر باشید، می‌توانید به اقدامات مناسب دست بزنید و پاسخ‌های مناسب دریافت کنید.

اکنون باید به دست‌ّ‌های خودتان نیز توجه کنید. می‌توانید به شکل خودآگاه حرکاتی را انجام دهید و پیام‌های دلخواه‌تان را به مقابل ارسال کنید، به ویژه حرکاتی که باعث ایجاد پیوستگی و افزایش تاثیرگذاری بر دیگران می‌شوند.

مطلب مرتبط: زبان بدن صورت؛ ۷ حالت صورت و معنایی که انتقال می دهند

۱۴- نشان دادن یک عدد

ساده‌ترین و اساسی‌ترین زبان بدن  دست، عددی است. هر بار یک عدد را به زبان می‌آورید، زبان بدن  مربوط به آن را انجام دهید. این کار باعث می‌شود که عدد بیان‌شده توسط شما به سادگی برای شنونده قابل یادآوری باشد و در عین حال، حرکت و گرمی به زبان بدن شما اضافه می‌شود و به عنوان اهرمی غیرکلامی در مکالمه عمل می‌کند.

۱۵- دو انگشت شست رو به بالا

این زبان بدن دست به معنای خوشحالی و اعتماد زیاد است. زمانی که از شرایط رضایت کامل دارید دست‌های‌تان احتمالا به این شکل احساس شما را نشان می‌دهند.

۱۶- مالیدن انگشت‌ها به هم

این زبان بدن که معمولا شامل انگشت شست و اشاره می‌شود، به معنای انتظار برای پول است. هرچند افراد حرفه‌ای که با مشتری سر و کار دارند باید همیشه از این زبان بدن اجتناب کنند زیرا بار معنایی منفی در مورد پول دارد.

۱۷- حرکت همزمان دو دست از یک سو به یک سوی دیگر

دوست دارید یک زبان بدن عالی بسازید؟ پس، زبان بدن  “همه چیز” همان چیزی است که می‌خواهید. این حرکت طوری به نظر می‌رسد که انگار همه‌ی ایده‌ها را در بر می‌گیرید.

معنای دوم: این زبان بدن همچنین می‌تواند به این معنا باشد که «گذشته و اشتباهات‌ات را فراموش کن و شروع تازه داشته باش» یا «اشاره به فرد برای کنار زدن چیزی از سر راه‌اش.»

مطلب مرتبط: ۱۰ نکته از زبان بدن برای افزایش کاریزما

۱۸- کوچک، متوسط و بزرگ

این یکی واقعا آسان است و می‌تواند به معنای واقعی کلمه برای نشان دادن سطح چیزی باشد. شما می‌توانید از این زبان بدن دست برای نشان دادن بزرگ یا کوچک بودن چیزی یا جایگاه فردی استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بالاترین سطح را با دست‌تان نشان بدهید و بگویید “این معامله‌ بسیار بزرگ” یا سطح پایین را نشان بدهید و بگویید “فلانی از سطح اجتماعی بالایی برخوردار نیست.”

* معانی دیگر: شما همچنین می‌توانید از این زبان بدن دست ها به عنوان یک جایگزین برای فهرست کردن استفاده کنید البته زمانی که در مورد مراحل مختلف صحبت می‌کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید بگویید: “ما با دیدگاه شما شروع می‌کنیم” (سطح پایین)، “سپس با ساختار شما ادامه می‌دهیم” (سطح متوسط) و “در نهایت و مهم‌تر از همه، با محصول نهایی به پایان می‌رسیم”.

۱۹- نشان دادن مقدار با فاصله بین انگشت شست و اشاره

این زبان بدن می‌تواند برای نشان دادن بخش بسیار خاصی از یک ایده مورد استفاده قرار بگیرد. هنگامی که شما در مورد یک جنبه از چیزی صحبت می‌کنید، این زبان بدن می‌تواند متمایز بودن آن را نشان دهد.

این زبان بدن می‌تواند برای نشان دادن بخش بسیار خاصی از یک ایده مورد استفاده قرار بگیرد.
این زبان بدن می‌تواند برای نشان دادن بخش بسیار خاصی از یک ایده مورد استفاده قرار بگیرد.

۲۰- کف یک دست رو به بالا و به سمت مخاطب

هر زمانی که شما به فضای شخص یا منطقه‌ی شخصی کسی اشاره می‌کنید، آن‌ها را به کلمات‌تان متصل می‌کنید. بهترین حالت این زبان بدن زمانی است که دست مانند تصویر زیر باز است. اشاره کردن بسیار تهاجمی است. شما می‌توانید زبان بدن  “تو” را انجام دهید تا مخاطب‌تان احساس کند که او هم در موضوع مورد نظر شامل است یا نشان بدهید که موضوع مورد بحث، در مورد شخصی که با او صحبت می‌کنید هم اعمال می‌شود. این زبان بدن دست می‌تواند توجه طرف مقابل را زمانی که ذهن‌اش در جای دیگری سرگردان است، به خوبی جلب کند.

۲۱- دست به سوی قفسه سینه

هر زمان که دستان‌مان را به سوی قفسه سینه‌مان بیاوریم، معمولا می‌خواهیم خودمان را نشان دهیم. فقط حواس‌تان باشد که این حرکت دست را با دقت استفاده کنید!

مطلب مرتبط: ۶ عبارتی که آدم های با اعتماد به نفس هرگز به زبان نمی آورند

۲۲- استفاده از دست چپ و راست برای ایجاد تمایز

هر زمان که بخواهید دو ایده یا چیز مختلف را به طور متمایز بیان کنید، می‌توانید از دستان خود برای ارائه‌ی آن‌ها  به صورت نمادین استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است بگوییم ما کاملا با آن‌ها متفاوت هستیم و با گفتن «ما» از دست چپ‌مان استفاده کنیم و با گفتن «آن‌ها» از دست راست‌مان استفاده کنیم. این زبان بدن دست ها یک راه عالی برای قرار دادن فاصله بین دو چیز است.

* حالت پیشرفته: اگر می‌خواهید چیزی واقعا پیشرفته را امتحان کنید، می‌توانید از دستان‌تان برای نشان دادن دو ایده‌ی متفاوت استفاده کنید. به عنوان مثال، وقتی که درباره‌ی ایده‌ها و اقدامات دموکراتیک حرف می‌زنیم، می‌توانیم از دست چپ‌مان استفاده کنیم و آن را بالا ببریم و زمانی که در مورد ایده‌ها و اقدامات جمهوری خواهان صحبت می‌کنیم دست راست‌مان را بالا ببریم. این زبان بدن برای مخاطبان هم جذب‌کننده و هم راحت‌تر است.

۲۳- به هم نزدیک کردن دو دست باز و در هم قفل کردن انگشت‌ها

هنگامی که شما هر دو دست‌تان را به طرف هم می‌آورید، یک زبان بدن ترکیبی را می‌سازید. این زبان بدن دست یک راه عالی برای نشان دادن دو نیرویی است که به صورت نمادین به عنوان یک شکل واحد به هم می‌پیوندند. حتی می‌توانید برای نشان دادن یکپارچگی کامل دست‌ها را مشت کنید.

۲۴- کف دست به حالت عمودی رو به مخاطب

هنگامی که کف دست‌تان را رو به کسی نگه می‌دارید، می‌خواهید آن‌ها را متوقف کنید. شما می‌توانید این کار را زمانی انجام دهید که کسی صحبت می‌کند و بلافاصله ساکت خواهد شد. (فقط در موارد اضطراری این زبان بدن دست را استفاده کنید) من یک بار با یک مدیر عامل اجرایی بودم و او عادت داشت که این کار را با کارکنان خود انجام دهد زمانی که حرف آن‌ها را به طور کامل گوش داده بود. این رفتار به طرز وحشتناکی توهین‌آمیز بود.

* معنای دوم: شما همچنین می‌توانید این زبان بدن را هنگام پرسیدن یک سوال انجام دهید – این حرکت در تمام جهان برای جلب توجه مخاطب انجام می‌شود.

۲۵- همه انگشت‌ها در هم قفل به جز انگشت‌های اشاره

این شکل از زبان بدن دست‌ها، به این ترتیب است که همه انگشت‌ها در هم قفل هستند اما انگشت‌های اشاره صاف روی هم قرار دارند. این حالت دست‌ها در واقع به معنای تاکید زیاد بر آنچه می‌گویید است،‌آن هم در سطح پرخاشگرانه! شاید این زبان بدن را در گفتگوهای انتخاباتی زیاد دیده باشید.

. این حالت دست‌ها در واقع به معنای تاکید زیاد بر آنچه می‌گویید است،‌آن هم در سطح پرخاشگرانه!
. این حالت دست‌ها در واقع به معنای تاکید زیاد بر آنچه می‌گویید است،‌آن هم در سطح پرخاشگرانه!

۲۶- بازوی باز انگار که قرار است مخاطب را در آغوش بگیرید

آخرین مورد می‌تواند قوی‌ترین مورد باشد. این زبان بدن  را می‌توان هر زمانی که در یک گروه یا با یک مخاطب صحبت می‌کنید به کار ببرید. شما باید بازوی‌تان را باز کنید انگار که آن‌ها را در آغوش می‌گیرید؛ به این ترتیب می‌توانید این حس را به مخاطبین القاء کنید که همراه شما یک «ما» را تشکیل می‌دهند. شما همچنین می‌توانید این کار را هنگامی که در کنار کسی ایستاده‌اید انجام دهید و در واقع دست‌های‌تان را پشت سر او بگذارید تا نشان دهید که “تو در دایره‌ی افراد نزدیک به من هستی”. این زبان بدن دست هنگامی که به درستی استفاده می‌شود، بسیار  دوست‌داشتنی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 40

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *